Course syllabus - Literature and multilingualism
Scope
7.5 credits
Course code
SSA007
Valid from
Spring semester 2021
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G2F (First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2017-12-12
Revised
2019-12-09
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Etnisk maktordning i skola och samhälle
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 177 sidor
ISBN: 978-91-44-12154-3 LIBRIS-ID: 22198808
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk : språk, texter och samtal
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 235 sidor
ISBN: 9789144137872 LIBRIS-ID: jv59kt5wgj630s6s
Följande böcker läses i sin helhet (om inte annat anges) i valfri utgåva:
Forts. Följande böcker läses i sin helhet (om inte annat anges) i valfri utgåva:
Articles
Adichie, Chimamanda Ngozi, 2010: Introduction i Achebe, C., The African Trilogy, Everymans Library, s. vii-xiii
Alvstad, Cecilia, 2019: Childrens Literature I i Kelly Washbourne, Ben Van Wyke (red) The Routledge Handbook of Literary Translation, Routledge, s. 159-180
Alvstad, Cecilia, 2020: Anthropology over Aesthetics: On the Poetics of Movement and Multilingualism in Three Translations of Yuri Herreras Señales que precederán al fin del mundo i Guerrero, Gustavo (red) Literatura latinoamericana mundial, Vol.5, s.223-242
Bromander, Lennart: Motbjudande rasism i Aftonbladet 20 juli 2015
Farrokhzad, Athena: Det ofattbara är inte att Yahya Hassan är död utan att han har levt i Aftonbladet 4 maj 2020
Farrokhzad; Athena: Hans raseri hyllas av danska rasister i Aftonbladet 22 januari 2014
Gustafsson Nadel, Tammi: 7 Avslutande kommentar i Att se den andre: texten eller världen? Interaktion mellan gymnasieelever och en kenyansk novell
Helgesson, Stefan, 2020: Världslitteratur i Schottenius Cullhed, Hedberg & Svedjedal. (red.), Litteraturvetenskap 1. Lund: Studentlitteratur
Hirvonen, Vuokko, 2008: Unraveling and Reweaving the Sámi Identity i Voices from Sápmi: Sámi Womens Path to Authorship. Översatt av Kaija Anttonen. Guovdageaidnu/Kautokeino: DAT
Jagne-Soreau, Maïmouna, 2018: Yahya Hassan, en modern Cervantes i Spring 43: 177-202, eller i Postinvandringslitteratur i Norden. Den litterära gestaltningen av icke-vita födda och uppvuxna i Norden
Ngũgĩ wa Thiong'o, 1986: The Language of African Literature i Decolonizing the Mind. The Politics of Language in African Literature
Praizovic, Lidija: Blattar tystar blattar i Aftonbladet 19 mars 2014
Said, Edward, 2000/2006: Tankar om exil i Från exilen
Stenberg, Lisbeth: Selma var tolerant i Aftonbladet 27 juli 2015
Svensson, Therese: Trött på vithet. Intersektionalitet i Dan Anderssons Kolarhistorier i Edda 101, nr 03 (2014): 196-208
Taikon, Rosa: Selma Lagerlöf och synen på romer. Invandrare och minoriteter, nr 2 (2010)
Thoms, Joshua, 2014: An Ecological View of Whole-Class Discussions in a Second Language Literature Classroom: Teacher Reformulations as Affordances for Learning
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/modl.12119/full
URLs
Andersson, Dan: Jag väntar vid min mila, framförd av Sofia Karlsson på Allsång på Skansen, 2006
Andersson, Dan: Utrivning i Kolarhistorier
URL: https://litteraturbanken.se/f%C3%B6rfattare/AnderssonD/titlar/Kolarhistorier/sida/44/etext
Lagerlöf, Selma: En historia från Halland i Troll och människor
URL: https://litteraturbanken.se/f%C3%B6rfattare/Lagerl%C3%B6fS/titlar/TrollOchM%C3%A4nn/sida/37/etext
Other Materials
Kureishi, Hanif: My Son the Fanatic, ur Love in a Blue Time
-
Books
Litteraturhistoriens grundbegrepp
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 234 s.
ISBN: 91-44-04255-8 (inb.) LIBRIS-ID: 9431343
Etnisk maktordning i skola och samhälle
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 177 sidor
ISBN: 978-91-44-12154-3 LIBRIS-ID: 22198808
Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 150 s.
ISBN: 978-91-44-06025-5 LIBRIS-ID: 13500498
Reflections on exile and other essays
Cambridge, Mass. : Harvard University Press, 2000 - xxxv, 617 s.
ISBN: 0-674-00302-0 LIBRIS-ID: 8293780
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Följande böcker läses i sin helhet (om inte annat anges) i valfri utgåva:
Articles
An Ecological View of Whole-Class Discussions in a Second Language Literature Classroom: Teacher Reformulations as Affordances for Learning
2014
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/modl.12119/full
Welsch, Wolfgang, Transculturality. The Changing Form of Culture Today, Filozofski vestnik, 22, 2001:2, s. 59-86
URL: https://ojs.zrc-sazu.si/filozofski-vestnik/article/viewFile/3602/3295)
Other Materials
Tillkommer litteratur från kurskompendium
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Examination
HEM1, Take-home examination, 4 credits, individual written examination concerning learning outcomes 1-3, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
SEM2, Seminar, 2.5 credits, participation in seminar concerning learning outcomes 1-2, grades Fail (U) or Pass (P).
FSR2, Field study report, 1 credit, oral and written report about field study concerning learning outcomes 1-3, grades Fail (U) or Pass (G).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail