Course syllabus - Introduction to Teaching and Learning: Public Education and Teachers' Work for Teachers in Compulsory School Years 4-6
Scope
7.5 credits
Course code
OAU261
Valid from
Autumn semester 2020
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1N (First cycle, has only upper-secondary level entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2019-12-09
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Pedagogisk takt - Lärares didaktiska och relationella kompetens
Liber, 2022 - 172 sidor
ISBN: 9789147144655 LIBRIS-ID: r67h45mhptx2pf2l
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 7:e upplagan
7 uppl. : Fundo Förlag, 2019 - 107 sidor
ISBN: 9789197558495 LIBRIS-ID: w6fphtr5tcjkfr8g
Tänka och handla som en lärare : utbildningsvetenskaplig kärna ur didaktiska och pedagogiska perspektiv
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2024] - 318 sidor
ISBN: 9789147148936 LIBRIS-ID: wdcw1nc8t5zksqxg
Utbildningens organisation och villkor, demokratins grunder
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2020] - 241 sidor
ISBN: 9789127825222 LIBRIS-ID: 4h2f5fhd2p55g1d4
Articles
Att undervisa om barns mänskliga rättigheter i förskolan och skolan. Utbildningens syften, innehåll och arbetsmetoder. Kap. 4
Örebro universitet. Rapporter i pedagogik 21, 2019
Att hantera läraryrkets komplexitet(er) - en grund för professionalitet?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2013
URL: Utbildning & Demokrati DOI: https://doi.org/10.48059/uod.v22i1.982
Antropocen och utbildning - direkta naturmöten och demokratiska processer
PEDAGOGISK FORSKNING I SVERIGE Vol 27 No 3 (2022) ISSN 1401-6788, 2022
Känslor, värden och utbildning för en hållbar framtid: Att främja en kritisk känslokompetens i klimatundervisning
Acta Didactica Norge Vol. 13, Nr. 2, Art. 1, 2019
Att utbilda för hållbar utveckling: Ett pluralistiskt perspektiv
Örebro universitet, Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap. (SMED/Utbildning & Demokrati), 2009
URLs
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
Förenta Nationerna,
Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige, 2009 - 64 s.
URL: Fulltext
Kan vi möta mänsklighetens behov inom planetens gränser?
Stockholm resilience centre,
Vad är skolans roll i samhället?
UR play,
URL: https://urplay.se/program/177075-larandets-idehistoria-vad-ar-skolans-roll-i-samhallet
Reference Literature
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 156 s.
ISBN: 9789144113876 LIBRIS-ID: 18777352
Innan grundskolan fanns. Översikt över historisk utbildningsstatistik 1944-2018
SCB (odaterad),
Mänskliga rättigheter som värdefundament, kunskapsobjekt och inflytande: en läroplansanalys.
Utbildning & Demokrati, 24(1), 5-27, 2015
Hållbar utveckling i praktiken : [så gjorde vi på vår skola]
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2004 - [2] s., s. 5-120
ISBN: 91-85128-74-0 LIBRIS-ID: 9819700
URL: Fulltext
Other Materials
-
Books
Pedagogisk takt - Lärares didaktiska och relationella kompetens
Liber, 2022 - 172 sidor
ISBN: 9789147144655 LIBRIS-ID: r67h45mhptx2pf2l
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 7:e upplagan
7 uppl. : Fundo Förlag, 2019 - 107 sidor
ISBN: 9789197558495 LIBRIS-ID: w6fphtr5tcjkfr8g
Utbildningens organisation och villkor, demokratins grunder
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2020] - 241 sidor
ISBN: 9789127825222 LIBRIS-ID: 4h2f5fhd2p55g1d4
Didaktik : ett professionsbegrepp
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 180 sidor
ISBN: 9789151101576 LIBRIS-ID: v556gx85s98zq4w8
Articles
Att undervisa om barns mänskliga rättigheter i förskolan och skolan. Utbildningens syften, innehåll och arbetsmetoder. Kap. 4
Örebro universitet. Rapporter i pedagogik 21, 2019
Att hantera läraryrkets komplexitet(er) - en grund för professionalitet?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2013
URL: Utbildning & Demokrati DOI: https://doi.org/10.48059/uod.v22i1.982
Antropocen och utbildning - direkta naturmöten och demokratiska processer
PEDAGOGISK FORSKNING I SVERIGE Vol 27 No 3 (2022) ISSN 1401-6788, 2022
Känslor, värden och utbildning för en hållbar framtid: Att främja en kritisk känslokompetens i klimatundervisning
Acta Didactica Norge Vol. 13, Nr. 2, Art. 1, 2019
Att utbilda för hållbar utveckling: Ett pluralistiskt perspektiv
Örebro universitet, Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap. (SMED/Utbildning & Demokrati), 2009
URLs
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
Förenta Nationerna,
Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige, 2009 - 64 s.
URL: Fulltext
Kan vi möta mänsklighetens behov inom planetens gränser?
Stockholm resilience centre,
Vad är skolans roll i samhället?
UR play,
URL: https://urplay.se/program/177075-larandets-idehistoria-vad-ar-skolans-roll-i-samhallet
Reference Literature
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 156 s.
ISBN: 9789144113876 LIBRIS-ID: 18777352
Mänskliga rättigheter som värdefundament, kunskapsobjekt och inflytande: en läroplansanalys.
Utbildning & Demokrati, 24(1), 5-27, 2015
Hållbar utveckling i praktiken : [så gjorde vi på vår skola]
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2004 - [2] s., s. 5-120
ISBN: 91-85128-74-0 LIBRIS-ID: 9819700
URL: Fulltext
Other Materials
Aktuella (från 1 juli 2022) läroplan och kursplaner i grundskolan, ingår i kurslitteraturen.
-
Books
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 7:e upplagan
7 uppl. : Fundo Förlag, 2019 - 107 sidor
ISBN: 9789197558495 LIBRIS-ID: w6fphtr5tcjkfr8g
Sustainable development teaching : ethical and political challenges
Abingdon, Oxon : Routledge, 2019 - xvii, 245 sidor
ISBN: 9780815357537 LIBRIS-ID: mxrvgdb4kk509vsh
UNESCO (2012). Shaping the Education of Tomorrow: 2012 Report on the UN Decade of ESD. Paris: UNESCO.
Utbildningens organisation och villkor, demokratins grunder
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2020] - 241 sidor
ISBN: 9789127825222 LIBRIS-ID: 4h2f5fhd2p55g1d4
Didaktik : ett professionsbegrepp
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 180 sidor
ISBN: 9789151101576 LIBRIS-ID: v556gx85s98zq4w8
Hållbar utveckling i praktiken : [så gjorde vi på vår skola]
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2004 - [2] s., s. 5-120
ISBN: 91-85128-74-0 LIBRIS-ID: 9819700
URL: Fulltext
Articles
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Mänskliga rättigheter som värdefundament, kunskapsobjekt och inflytande: en läroplansanalys. Utbildning & Demokrati, 24(1), 5-27.
2015
URLs
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
Förenta Nationerna,
Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige, 2009 - 64 s.
URL: Fulltext
Grundskolan. Läroplaner, kompetensutveckling och annat stöd för dig som arbetar i grundskolan.
Skolverket,
Lärande för hållbar utveckling i styrdokument för förskola och skola
Universitets- och högskolerådet, 2017
Vad är skolans roll i samhället?
UR play,
URL: https://urplay.se/program/177075-larandets-idehistoria-vad-ar-skolans-roll-i-samhallet
Other Materials
Aktuella (från 1 juli 2022) läroplan och kursplaner i grundskolan, ingår i kurslitteraturen.
-
Books
Sustainable development teaching : ethical and political challenges
Abingdon, Oxon : Routledge, 2019 - xvii, 245 sidor
ISBN: 9780815357537 LIBRIS-ID: mxrvgdb4kk509vsh
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 7:e upplagan
7 uppl. : Fundo Förlag, 2019 - 107 sidor
ISBN: 9789197558495 LIBRIS-ID: w6fphtr5tcjkfr8g
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska, 2017 - 770 sidor
ISBN: 978-91-27-81840-8 LIBRIS-ID: 19886031
Didaktik : ett professionsbegrepp
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 180 sidor
ISBN: 9789151101576 LIBRIS-ID: v556gx85s98zq4w8
Articles
Hur villkorar juridifieringen lärarprofessionens arbete med skolans kunskaper och värden? Utbildning & Demokrati 2016, (25)1: s. 11-31.
2016
Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education
Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Vol. 21, Nr. 1., 2009
Mänskliga rättigheter som värdefundament, kunskapsobjekt och inflytande: en läroplansanalys. Utbildning & Demokrati, 24(1), 5-27.
2015
Att utbilda för hållbar utveckling - ett pluralistiskt perspektiv
Nyköpings kommun/Den Globala Skolan, 2010
URLs
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
Förenta Nationerna,
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (reviderad 2019)
Skolverket, 2011
Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige, 2009 - 64 s.
URL: Fulltext
Lärande för hållbar utveckling i styrdokument för förskola och skola
Universitets- och högskolerådet, 2017
Vad är skolans roll i samhället?
UR play,
URL: https://urplay.se/program/177075-larandets-idehistoria-vad-ar-skolans-roll-i-samhallet
Examination
SEM1, seminar, 1,5 credits, oral performance concerning learning outcome 1, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM2, Seminar, 2 credits, written and oral performance concerning learning outcomes 1, 2 and 5, grades Fail (U) or Pass (G).
TEN1, Written examination, 4 credits, written examination concerning learning outcomes 1-4 and 6, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail