Course syllabus - Swedish as a Second Language for Teachers of Swedish for Immigrants, 30 credits (Included in Lärarlyftet II)
Scope
30 credits
Course code
SSA911
Valid from
Autumn semester 2019
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1N (First cycle, has only upper-secondary level entry requirements).
Main area(s)
Swedish as a Second Language
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2019-03-01
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
moment Uttal och fonetik
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 135, [1] s.
ISBN: 978-91-44-04399-9 LIBRIS-ID: 10383754
Uttalsboken : svenskt uttal i praktik och teori
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2007 - 95, [1] s.
ISBN: 9789127406452 LIBRIS-ID: 10482538
Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 176 sidor
ISBN: 978-91-44-07529-7 LIBRIS-ID: 20050372
Articles
moment Uttal och fonetik
Dahl, Östen, 2007: Språkljud. I: Dahl, Östen, Språkets enhet och mångfald. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur
Reference Literature
moment Uttal och fonetik
På väg mot svenskt uttal
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 162 s.
ISBN: 91-44-03428-8 (korr.) LIBRIS-ID: 9376637
Fonetikens grunder
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 355 s.
ISBN: 91-44-04238-8 (inb.) LIBRIS-ID: 9673093
URL: Ljudexempel, övningsuppgifter, termordlista, länkar till andra relevanta webbplatser
Svensk prosodi i praktiken : instruktioner och övningar i svenskt uttal, speciellt språkmelodin
9. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 1995 - 191 s.
ISBN: 9173826987 LIBRIS-ID: 12062504
Svenska språknämndens uttalsordbok : [67 000 ord i svenskan och deras uttal]
1. uppl. : Stockholm : Svenska språknämnden, 2003 - 848 s.
ISBN: 9172273097 LIBRIS-ID: 8887092
Books
moment Grammatik i ett tvärspråkligt och didaktiskt perspektiv
Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 152 s.
ISBN: 9789147111749 LIBRIS-ID: 16859851
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Svenska i kontrast : tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 221 s.
ISBN: 978-91-44-05573-2 LIBRIS-ID: 12684111
Mål : svenska som främmande språk. Svensk grammatik : svensk grammatik på svenska
Stockholm : Natur och kultur, 1986 - 183 s.
ISBN: 91-27-50149-3 ; 130:00 LIBRIS-ID: 329260
Compendiums
moment Grammatik i ett tvärspråkligt och didaktiskt perspektiv
Kompendium i svenska språkets struktur. (Källa: Sjödoff, Inga-Liese: Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola - bearbetad version av Berends, Gerrit)
Articles
moment Grammatik i ett tvärspråkligt och didaktiskt perspektiv
The interaction of complexity and PT-level - The case of Swedish as a foreign language. I: International Review of Applied Linguistics 45. s. 45-68.
2007
Other Materials
moment Grammatik i ett tvärspråkligt och didaktiskt perspektiv
Lärarproducerat material tillkommer.
Books
moment Utbildningsformen Svenska för invandrare och dess kontext
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
"Utan bok är det ingen riktig undervisning" : en studie av skolkulturella referensramar i sfi
Stockholm : HLS Förlag, 2007 - 318, [1] s.
ISBN: 9789176566411 LIBRIS-ID: 10567449
URL: Link
Boken om sfi : erfarenheter, undervisning och organisation
Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning, [2017] - 150 sidor
ISBN: 9789188099594 LIBRIS-ID: 19865531
Kultur, människa, möte : ett humanistiskt perspektiv
Andra upplagan : 2017 - 185 sidor
ISBN: 9789144114507 LIBRIS-ID: 19831452
Articles
moment Utbildningsformen Svenska för invandrare och dess kontext
Agency and contingency in the language learning of refugees and asylum seekers. I: Linguistics and Education 17. S. 24-39
2006
"When I wake up I dream of electricity": The lives, aspirations and needs of Adult ESOL learners. Linguistics and Education 17. S. 56-73
2006
Nyanlända elever: Nya problem eller nya möjligheter? I: Lahdenperä, Pirjo & Sundgren, Eva (red.), Skolans möte med nyanlända. Stockholm: Liber. S. 226-242
2016
URLs
moment Utbildningsformen Svenska för invandrare och dess kontext
Faran med bara en enda berättelse. TEDGlobal
2009
URL: http://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story?language=sv
Migrationsverket - mitt i världen 2016
Migrationsverket, 2018
URL: http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Fakta-om-migration.html
Other Materials
moment Utbildningsformen Svenska för invandrare och dess kontext
Att komma till tals eller inte - om kunskapsdiskussion i SFI-undervisningen. I: Kunskap för integration: om makt i skola och utbildning i mångfaldens Sverige. Integrationspolitiska maktutredningen. SOU 2004:33
2004
Hyltenstam, Kenneth. & Milani, Tommaso M., 2012: Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar. I: Axelsson, Monica, Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Flerspråkighet: en forskningsöversikt. Stockholm: Vetenskapsrådet. S. 17-152
Nationellt centrum för svenska som andraspråk, 2007: Den ämnesteoretiska kunskapsbasen för sfi-läraruppdraget: och om professionalitet, professionalisering och behovet av formell utbildning för sfi-lärare
URL: http://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.47865.1326708228!/publ_kunskapsbasen.pdf
Utbildning i svenska för invandrare : kursplan och kommentarer
Stockholm : Skolverket, 2012 - 58 s.
ISBN: 9789187115646 LIBRIS-ID: 13692644
URL: Fulltext
Förordning (SKOLFS 2012:101) om läroplan för vuxenutbildningen
Stockholm : Skolverket, 2012 - 15 s.
ISBN: 9789187115806 LIBRIS-ID: 13692647
Individualisering i ett skolsammanhang
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2006 - 168 s.
ISBN: 9789185589005 LIBRIS-ID: 10247282
Books
moment Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling för vuxna
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 305 s.
ISBN: 9789144019956 (inb.) LIBRIS-ID: 11283927
Barn utvecklar sitt språk
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 296 s.
ISBN: 9789144067438 LIBRIS-ID: 11893803
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Boken om sfi : erfarenheter, undervisning och organisation
Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning, [2017] - 150 sidor
ISBN: 9789188099594 LIBRIS-ID: 19865531
Tvåspråkighet hos barn i Sverige
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 217, [7] s.
ISBN: 91-44-03070-3 : 298:00 LIBRIS-ID: 9080084
Vägar till förståelse : andraspråkstalare i samtal med en studie- och yrkesvägledare
Göteborg : Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, 2013 - 313 s.
ISBN: 978-91-87850-51-6 LIBRIS-ID: 14225368
URL: Fulltext
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
URLs
moment Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling för vuxna
Flyman Mattson, Anna 2015: Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling hos vuxna. Föreläsning inspelad genom Funktionshinder i etableringen, Sios, 12 januari 2015.
Lindberg, Inger, 2012: Hur blir man klok på sitt andraspråk - om att lära och lära på ett andraspråk. Föreläsning, Kulturhuset, Stockholm, serien Forskare berättar.
Nordiskt nätverk för vuxnas lärande (NVL), 2013: Kompetensbeskrivning av lärare i grundläggande litteracitet för vuxna med andra modersmål än de nordiska.
Grundläggande litteracitet : att undervisa vuxna med svenska som andraspråk
Stockholm : Skolverket, 2016 - 113 s.
ISBN: 978-91-7559-258-9 LIBRIS-ID: 20107404
URL: Fulltext
Other Materials
moment Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling för vuxna
Utbildning i svenska för invandrare : kursplan och kommentarer
Stockholm : Skolverket, 2012 - 58 s.
ISBN: 9789187115646 LIBRIS-ID: 13692644
URL: Fulltext
Examination
INL1, Written assignment, 4 credits, context and steering documents of the SFI programme concerning learning outcomes 1-3, grades Fail (U) or Pass (G).
PRO1, Project report, 3.5 credits, oral and/or written assignments, individualisation of teaching, concerning learning outcomes 2 and 3, grades Fail (U) or Pass (G).
TEN1, Written examination, 5 credits, language structure and language typology, concerning learning outcomes 4-6, grades Fail (U) or Pass (G).
PRO2, Project report, 2.5 credits, written assignment, grammar teaching and performance analysis, concerning learning outcome 6, grades Fail (U) or Pass (G).
TEN2, Written examination, 5 credits, second language acquisition for adults and second language development, concerning learning outcomes 7, 8 and 11, grades Fail (U) or Pass (G).
PRO3, Project report, 2.5 credits, written assignment, second language development and assessment, concerning learning outcomes 9 and 10, grades Fail (U) or Pass (G).
PRO4, Project report, 2.5 credits, oral and/or written assignments, pronunciation development, concerning learning outcomes 13, 14 and 16, grades Fail (U) or Pass (G).
TEN3, Written examination, 5 credits, phonology of Swedish, concerning learning outcomes 12 and 15, grades Fail (U) or Pass (G).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass, Fail