Course syllabus - Assessment and grading for teachers in upper secondary school
Scope
7.5 credits
Course code
OAU206
Valid from
Autumn semester 2019
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G2F (First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2016-12-19
Revised
2018-12-07
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Gäller för Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) och Ämneslärarprogrammet (ÄLP)
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Betyg i teori och praktik : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups, [2017] - 216 sidor
ISBN: 978-91-40-69264-1 LIBRIS-ID: 20833106
Lärares bedömningsarbete : förutsättningar, villkor, agens
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2018] - 215 sidor
ISBN: 9789127823020 LIBRIS-ID: 22073356
Articles
Gäller endast för Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU)
Black, Paul; Harrison, Christine; Lee, Clare; Marshal, Bethan and Wiliam, Dylan (2004). Working Inside the Black Box: Assessment for Learning in the Classroom. Phi Delta Kappan, 86(1), 8-21.
Wiliam, D. (2011). What is assessment for learning? Studies in Educational Evaluation, 37(2011), 3-14
Article
Gäller endast för Ämneslärarprogrammet (ÄLP)
Black, Paul and Wiliam, Dylan (1998). Inside the Black Box: Raising Standards Through Classroom Assessment. Phi Delta Kappan 80(2), 139-144, 146-148
Web Addresses
Gäller endast för Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU)
Bedömning och betygssättning i gymnasieskolan.
Skolverket, 2012
Den individuella studieplanen i gymnasieskolan.
Skolverket, 2012
Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]
Stockholm : Skolverket, 2011 - 133 s.
ISBN: 978-91-86529-56-7 LIBRIS-ID: 12442568
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011.
Skolverket, 2011
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan
Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter.
Skolverket, 2011
Weblinks
Gäller endast för Ämneslärarprogrammet (ÄLP)
Allmänna råd om betyg och betygssättning
2018 - 46 sidor
ISBN: 9789175593326 LIBRIS-ID: pz26svj2mgg9zl4s
Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]
Stockholm : Skolverket, 2011 - 133 s.
ISBN: 978-91-86529-56-7 LIBRIS-ID: 12442568
Kunskapsbedömning i skolan : praxis, begrepp, problem och möjligheter
Stockholm : Skolverket, 2011 - 73 s.
ISBN: 978-91-86529-54-3 LIBRIS-ID: 12399925
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Skolverket, 2011,
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan
Reference Literature
Gäller endast för Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU)
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Referenshantering enligt APA-stilen: Förkortad svensk version
URL: https://www.mdh.se/polopoly_fs/1.24143!/Menu/general/column-content/attachment/APA-STILEN_100128.pdf
God forskningssed.
Vetenskapsrådets rapportserie., 2011
Reference Literature
Gäller endast för Ämneslärarprogrammet (ÄLP)
Referenshantering enligt APA-stilen: Förkortad svensk version
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: https://www.mdh.se/polopoly_fs/1.24143!/Menu/general/column-content/attachment/APA-STILEN_100128.pdf
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Other material
Gäller för Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) och Ämneslärarprogrammet (ÄLP)
Obligatoriska artiklar och bokkapitel tillkommer som läggs upp på kursens webbplattssida.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3 och 7-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, individuell muntlig och skriftlig uppgift avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL2.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail