Course syllabus - Rhetoric for Teachers
Scope
7.5 credits
Course code
SVA038
Valid from
Autumn semester 2019
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1N (First cycle, has only upper-secondary level entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2018-12-07
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Svenskämnets retorik : handbok för lärare
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 254 sidor
ISBN: 9789144153957 LIBRIS-ID: xdmrbfcsvxpflww6
Är man två har man alltid en publik : festskrift till Lennart Hellspong
Lund : Lunds universitet, 2022 - 1 onlineresurs (277 sidor)
ISBN: 9789172674691 LIBRIS-ID: p5zh0kxtmdv51663
Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 191 s.
ISBN: 978-91-44-05470-4 LIBRIS-ID: 12040907
Retorikanalys : en introduktion
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 136 s.
ISBN: 9789144040073 LIBRIS-ID: 10415797
URL: Omslagsbild
Articles
Läraren som förebild: Tilltro som grundläggande villkor för förebildligheten som pedagogiskt stöd. Rhetorica Scandinavica, 19(70), 74-91
2015
URL: https://rhs.retorikforlaget.se/index.php/rhs/article/view/95
URLs
Retorikmagasinet
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Reference Literature
Konsten att tala : handbok i praktisk retorik
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 355 s.
ISBN: 978-91-44-06739-1 (inb.) LIBRIS-ID: 12201391
Konsten att tala : övningsbok i praktisk retorik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-06740-7 LIBRIS-ID: 12285739
Klassrummet som muntlig arena : att tala fram sin trovärdighet
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 207 s.
ISBN: 978-91-47-10061-3 LIBRIS-ID: 13284579
Talrädsla i skolan : att förstå och hjälpa elever som inte gillar att tala
Stockholm: Gothia Fortbildning AB, 140 s. 1. uppl., 2017
Other Materials
-
Books
Svenskämnets retorik : handbok för lärare
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 254 sidor
ISBN: 9789144153957 LIBRIS-ID: xdmrbfcsvxpflww6
Pedagogisk retorik : den muntliga relationen i undervisningen
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 142 s.
ISBN: 978-91-27-13006-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11798279
Svensklärarens påverkan och praktik : på spaning efter konsten att undervisa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 305 s.
ISBN: 9789144106236 LIBRIS-ID: 17530299
Retorikanalys : en introduktion
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 136 s.
ISBN: 9789144040073 LIBRIS-ID: 10415797
URL: Omslagsbild
Reference Literature
Konsten att tala : handbok i praktisk retorik
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 355 s.
ISBN: 978-91-44-06739-1 (inb.) LIBRIS-ID: 12201391
Konsten att tala : övningsbok i praktisk retorik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-06740-7 LIBRIS-ID: 12285739
Klassrummet som muntlig arena : att tala fram sin trovärdighet
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 207 s.
ISBN: 978-91-47-10061-3 LIBRIS-ID: 13284579
Talrädsla i skolan : att förstå och hjälpa elever som inte gillar att tala
Stockholm: Gothia Fortbildning AB, 140 s. 1. uppl., 2017
Other Materials
-
Books
Språk i samspel : retorik för pedagoger
Stockholm : Aglaktuq, 2016 - 138 sidor
ISBN: 978-91-639-2088-2 LIBRIS-ID: 19930482
Pedagogisk retorik : den muntliga relationen i undervisningen
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 142 s.
ISBN: 978-91-27-13006-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11798279
Svensklärarens påverkan och praktik : på spaning efter konsten att undervisa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 305 s.
ISBN: 9789144106236 LIBRIS-ID: 17530299
Retorikanalys : en introduktion
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 136 s.
ISBN: 9789144040073 LIBRIS-ID: 10415797
URL: Omslagsbild
Reference Literature
Konsten att tala : handbok i praktisk retorik
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 355 s.
ISBN: 978-91-44-06739-1 (inb.) LIBRIS-ID: 12201391
Konsten att tala : övningsbok i praktisk retorik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-06740-7 LIBRIS-ID: 12285739
Klassrummet som muntlig arena : att tala fram sin trovärdighet
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 207 s.
ISBN: 978-91-47-10061-3 LIBRIS-ID: 13284579
Talrädsla i skolan : att förstå och hjälpa elever som inte gillar att tala
Stockholm: Gothia Fortbildning AB, 140 s. 1. uppl., 2017
Other Materials
Lärarproducerat material och/eller artiklar tillkommer
Examination
FSR1, field study report, 1 credit, concerning learning outcomes 1-4, grade Fail (U) or Pass (G).
TEN1, written examination, 4 credits, concerning learning outcomes 1, 2, 4, and 5, Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
OVN1, exercise, 2.5 credits, concerning learning outcomes 2-3, grade Fail (U) or Pass (G).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that grade for TEN1
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail