Course syllabus - Perspectives on Special Needs Education - Special Needs Educator
Scope
15 credits
Course code
SQA125
Valid from
Autumn semester 2018
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1N (Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Special Needs Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2018-08-15
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 978-91-47-11718-5 LIBRIS-ID: 17297215
Speciella yrken? : specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning : en enkätstudie
Karlstad : Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet, 2015 - 75 s.
ISBN: 9789170636240 LIBRIS-ID: 18232648
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
Inkluderande undervisning : vad kan man lära av forskningen
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013 - 95 s.
ISBN: 978-91-28-00458-9 LIBRIS-ID: 14855823
URL: Fulltext
Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 159 sidor
ISBN: 9789151102351 LIBRIS-ID: jtjmshx7gh3jblbd
Compendiums
1:a kapitalt i Nya Omsorgsboken, finns på Canvas
Articles
Understanding inclusive education: Ideals and reality. Scandinavian journal of disability research, 19(3)
2017
Challenges and dilemmas - a conceptual approach to children´s diversity in school. European Journal of Special Needs Education, 33(1): 1-15
2017
Inclusive teaching strategies - dimensions and agendas. International Journal of Inclusive Education, 22(10): 1048-1061
2017
Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven
Pedagogisk forskning i Sverige, 2005
Specialpedagogers och speciallärares olika roller och uppdrag : skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik
Oslo : 2014
URL: Link
34:4, 246-264
”Jag har oftast ingen att leka med” [“Usually I have no-one to play with”] : Sociala exkludering på fritidshem [peer rejection in leisure-time centres]
Universitetsforlaget, 2019
URL: Link
39:2, 104-120
Self-presentations and intellectual disability. Scandinavian Journal of Disability Research, 16(1), pp.29-44
2014
COMMON TYPES OF READING PROBLEMS AND HOW TO HELP CHILDREN WHO HAVE THEM. The Reading Teacher Vol. 69 Issue 5 pp. 513-522 DOI:10.1002/trtr.1410 © 2015 International Literacy Association
Principles for the Prevention and Intervention of Mathematics Difficulties, Peabody College of Vanderbilt University, Learning Disabilities Research & Practice, 16(2), 85-95 Copyright C 2001, The Division for Learning Disabilities of the Council for Exceptional Children
-
Books
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 978-91-47-11718-5 LIBRIS-ID: 17297215
Speciella yrken? : specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning : en enkätstudie
Karlstad : Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet, 2015 - 75 s.
ISBN: 9789170636240 LIBRIS-ID: 18232648
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
Inkluderande undervisning : vad kan man lära av forskningen
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013 - 95 s.
ISBN: 978-91-28-00458-9 LIBRIS-ID: 14855823
URL: Fulltext
Pedagogisk utredning och kartläggning : att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 159 sidor
ISBN: 9789151102351 LIBRIS-ID: jtjmshx7gh3jblbd
Articles
Understanding inclusive education: Ideals and reality. Scandinavian journal of disability research, 19(3)
2017
Challenges and dilemmas - a conceptual approach to children´s diversity in school. European Journal of Special Needs Education, 33(1): 1-15
2017
Inclusive teaching strategies - dimensions and agendas. International Journal of Inclusive Education, 22(10): 1048-1061
2017
Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven
Pedagogisk forskning i Sverige, 2005
Specialpedagogers och speciallärares olika roller och uppdrag : skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik
Oslo : 2014
URL: Link
34:4, 246-264
Other Materials
Tillkommer ytterligare artiklar och kompendium om ca 250 sidor
-
Books
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 978-91-47-11718-5 LIBRIS-ID: 17297215
Speciella yrken? : specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning : en enkätstudie
Karlstad : Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet, 2015 - 75 s.
ISBN: 9789170636240 LIBRIS-ID: 18232648
Inkluderande undervisning : vad kan man lära av forskningen
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013 - 95 s.
ISBN: 978-91-28-00458-9 LIBRIS-ID: 14855823
URL: Fulltext
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Compendiums
Kategorisering av barns "problem" i skolans värld : en undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren 1944/45-1988/89
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2004 - 172, [4] s.
ISBN: 91-554-6002-X LIBRIS-ID: 9645856
URL: Link
Articles
Specialpedagogers och speciallärares olika roller och uppdrag : skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik
Oslo : 2014
URL: Link
34:4, 246-264
Specialpedagogik av igår, idag och i morgon
Pedagogisk forskning i Sverige, 2007
Understanding inclusive education: Ideals and reality. Scandinavian journal of disability research, 19(3)
2017
Other Materials
Tillkommer ytterligare artiklar och kompendium om ca 250 sidor
Examination
HEM1, Take-home examination, 4 credits, take-home examination concerning learning outcomes 1-3, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
INL1, Written assignment, 2 credits, written assignment concerning learning outcome 4, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
INL2, Written assignment, 3 credits, written assignment concerning learning outcomes 5 and 6, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
ÖVN1, Exercise, 2 credits, exercise concerning learning outcomes 2, 3 and 5, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM1, Seminar, 4 credits, seminar concerning learning outcomes 1-6, grades Fail (U) or Pass (G).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that grade for HEM1, INL1 and INL2.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail