Course syllabus - Neurodevelopmental disorders - Special Needs Educators
Scope
7.5 credits
Course code
SQA123
Valid from
Autumn semester 2018
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1N (Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Special Needs Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2018-08-15
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Om dyslexi
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 197 sidor
ISBN: 9789144154466 LIBRIS-ID: crn9zb6p97c3n5x6
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Relationär pedagogik - för ett sannare liv : en essäistisk sammanläggning om dys/funktionell uppfostran : exemplet ADHD
Malmö : Malmö universitet, 2020 - 401 sidor
ISBN: 9789178771202 LIBRIS-ID: 4hc8lcqp2r000n5j
URL: Link
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Books
Välj en av följande titlar:
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789127824683 LIBRIS-ID: x72xjw2fvtxgxrz6
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 207 sidor
ISBN: 9789127819047 LIBRIS-ID: 20815947
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2019] - 173 sidor
ISBN: 9789127824485 LIBRIS-ID: 2bgqz0pm0dn5k9rm
Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning : ett specialpedagogiskt perspektiv
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2021] - 219 sidor
ISBN: 9789127829121 LIBRIS-ID: 7l1trk7k51pl7574
Articles
'It means everything' : special educators perceptions' of relationships and relational competence
2020
URL: Link
Människans kognitiva och språkliga evolution. I Från Big Bang till människa. En föreläsningsserie om den biologiska evolutionen. Rapport nr 21. Uppsala Senioruniversitet.
2017
Samordning för ett hållbart elevhälsoarbete. Härnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten
2020
The association between theory of mind, executive function, and the symptoms of autism spectrum disorder. Autism Research, 11(1), 95-109
2018
Theory of Mind Abilities and Deficits in Autism Spectrum Disorders. Top Lang Disorders 34(4), ss. 329-343
2014
Attention-deficit hyperactivity disorder and autism spectrum disorder diagnoses as ideal types: A reinterpretation of stigma within the context of mainstream education. Theory and Research in Education, Vol. 17(1) 82-99
2019
ADHD som en samtida kulturdiagnos. Socialmedicinsk tidskrift, 92(1), 56-62
2015
ADHD: a critical update for educational professionals. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 12(sup1), 1298267
2017
Reference Literature
Maskulina iscensättningar och sociala kategoriseringar i en ADHD grupp. Utbildning och Demokrati. 21:3, s. 13-33
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
Diagnosing the Need or in Need of a Diagnosis? Reconceptualizing Educational Need. In K. Scorgie, & D. Sobsey (Eds.), Working with Families for Inclusive Education : Navigating Identity, Opportunity and Belonging (pp. 123-141). Emerald. International Perspectives on Inclusive Education, 10.
2017
The ADHD diagnosis has been thrown out: exploring the Dilemmas of diagnosing children in a school for all. International Journal of Inclusive Education, 25(6), 671-685.
2021
Other Materials
Tillkommer aktuella styrdokument, rapporter och artiklar. Se även Socialstyrelsen om funktionsnedsättning och funktionshinder:
URL: http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/funktionsnedsattningochfunktion
-
Books
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Books
Välj en av följande titlar:
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789127824683 LIBRIS-ID: x72xjw2fvtxgxrz6
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 207 sidor
ISBN: 9789127819047 LIBRIS-ID: 20815947
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2019] - 173 sidor
ISBN: 9789127824485 LIBRIS-ID: 2bgqz0pm0dn5k9rm
Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning : ett specialpedagogiskt perspektiv
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2021] - 219 sidor
ISBN: 9789127829121 LIBRIS-ID: 7l1trk7k51pl7574
Articles
'It means everything' : special educators perceptions' of relationships and relational competence
2020
URL: Link
Människans kognitiva och språkliga evolution. I Från Big Bang till människa. En föreläsningsserie om den biologiska evolutionen. Rapport nr 21. Uppsala Senioruniversitet.
2017
Samordning för ett hållbart elevhälsoarbete. Härnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten
2020
The association between theory of mind, executive function, and the symptoms of autism spectrum disorder. Autism Research, 11(1), 95-109
2018
Theory of Mind Abilities and Deficits in Autism Spectrum Disorders. Top Lang Disorders 34(4), ss. 329-343
2014
Attention-deficit hyperactivity disorder and autism spectrum disorder diagnoses as ideal types: A reinterpretation of stigma within the context of mainstream education. Theory and Research in Education, Vol. 17(1) 82-99
2019
ADHD som en samtida kulturdiagnos. Socialmedicinsk tidskrift, 92(1), 56-62
2015
ADHD: a critical update for educational professionals. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 12(sup1), 1298267
2017
Other Materials
Tillkommer aktuella styrdokument, rapporter och artiklar. Se även Socialstyrelsen om funktionsnedsättning och funktionshinder:
URL: http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/funktionsnedsattningochfunktion
Kompendier, artiklar, webbadresser samt referenslitteratur tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
-
Books
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Books
Välj en av följande titlar:
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789127824683 LIBRIS-ID: x72xjw2fvtxgxrz6
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 207 sidor
ISBN: 9789127819047 LIBRIS-ID: 20815947
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2019] - 173 sidor
ISBN: 9789127824485 LIBRIS-ID: 2bgqz0pm0dn5k9rm
Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning : ett specialpedagogiskt perspektiv
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2021] - 219 sidor
ISBN: 9789127829121 LIBRIS-ID: 7l1trk7k51pl7574
Articles
'It means everything' : special educators perceptions' of relationships and relational competence
2020
URL: Link
Attention-deficit hyperactivity disorder and autism spectrum disorder diagnoses as ideal types: A reinterpretation of stigma within the context of mainstream education. Theory and Research in Education 2019, Vol. 17(1) 82-99
Other Materials
Tillkommer aktuella styrdokument, rapporter och artiklar. Se även Socialstyrelsen om funktionsnedsättning och funktionshinder:
URL: http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/funktionsnedsattningochfunktion
Kompendier, artiklar, webbadresser samt referenslitteratur tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
-
Books
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Books
Välj en av följande titlar:
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2019] - 173 sidor
ISBN: 9789127824485 LIBRIS-ID: 2bgqz0pm0dn5k9rm
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 207 sidor
ISBN: 9789127819047 LIBRIS-ID: 20815947
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789127824683 LIBRIS-ID: x72xjw2fvtxgxrz6
Articles
Attention-deficit hyperactivity disorder and autism spectrum disorder diagnoses as ideal types: A reinterpretation of stigma within the context of mainstream education. Theory and Research in Education 2019, Vol. 17(1) 82-99
Other Materials
Tillkommer aktuella styrdokument, rapporter och artiklar. Se även Socialstyrelsen om funktionsnedsättning och funktionshinder:
URL: http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/funktionsnedsattningochfunktion
Kompendier, artiklar, webbadresser samt referenslitteratur tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
-
Books
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Fjärde upplagan : 2018 - 136 sidor
ISBN: 9789177410928 LIBRIS-ID: 22551128
Books
Välj en av följande titlar:
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2019] - 173 sidor
ISBN: 9789127824485 LIBRIS-ID: 2bgqz0pm0dn5k9rm
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 207 sidor
ISBN: 9789127819047 LIBRIS-ID: 20815947
Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789127824683 LIBRIS-ID: x72xjw2fvtxgxrz6
Compendiums
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Articles
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
URLs
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Reference Literature
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Other Materials
Tillkommer aktuella styrdokument, rapporter och artiklar. Se även Socialstyrelsen om funktionsnedsättning och funktionshinder:
URL: http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/funktionsnedsattningochfunktion
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
-
Books
Essence : om autism, adhd och andra utvecklingsavvikelser
Första utgåvan : 2018 - 167 sidor
ISBN: 9789127823280 LIBRIS-ID: 22073364
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Tillgängliga lärmiljöer? : en nationell studie av skolhuvudmännens arbete för grundskoleelever med funktionsnedsättning
Stockholm : Skolverket, 2016 - 117 s.
Specialpedagogiska skolmyndigheten. (2018). C. Löfberg (Red.) Elevhälsoarbete under utveckling - en antologi. FoU skriftserie nr 8. Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten. 129 sidor.
URL: https://webbutiken.spsm.se/elevhalsoarbete-under-utveckling-en-antologi/
Support in school and the occupational transition process : adolescents and young adults with neuropsychiatric disabilities
Linköping : Department of Social and Welfare Studies, Linköping University, 2016 - 83 s.
ISBN: 978-91-7685-872-1 LIBRIS-ID: 19070967
URL: Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
AD/HD i skolans praktik : en studie om normativitet och motstånd i en särskild undervisningsgrupp
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2012 - 298 s.
ISBN: 978-91-554-8293-0 LIBRIS-ID: 12746158
URL: Link
Articles
Botha, J., & Kourkoutas, E. (2016). A community of practice as an inclusive model to support children with social, emotional and behavioural difficulties in school contexts. International Journal of Inclusive Education, VoL. 20, No. 7, 784-799. (12 sidor)
Lindblad, I., Westerlund, J., Gillberg, C., & Fernell, E. (2018). Har alla barn i grundskolan förutsättningar att klara nya läroplanens krav? Läkartidningen, vol 115. s 1-4.
Meerman, S., Batstra, L., Grietens, H., & Frances, A. (2017). ADHD: a critical update for educational professionals, International Journal of Qualitative Studies on Health and Wellbeing. Vol 12, p 1-7.
Odenbring, Y., Johansson, T., & Hunehäll Berndtsson, K. (2017). The many faces of attention deficit hyperactivity disorder: Unruly behaviour in secondary school and diagnostic solutions. Power and Education, Vol. 9 (1) 51-64. (13 sidor).
Other Materials
Tillkommer aktuella styrdokument, rapporter och artiklar. Se även Socialstyrelsen om funktionsnedsättning och funktionshinder:
URL: http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/funktionsnedsattningochfunktion
Examination
INL1, Written assignment, 4 credits, written assignment concerning learning outcomes 1-4, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
FSR1, Field study report, 2 credits, field study report concerning learning outcomes 5-6, grades Fail (U) or Pass (G).
OBN1, Compulsory attendance, 1.5 credits, compulsory attendance at on-campus meeting concerning learning outcomes 1-6, grades Fail (U) or Pass (G).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail