Course syllabus - Writing, communicative and linguistic development for Teachers in Compulsory school year 4-6
Scope
7.5 credits
Course code
SVA029
Valid from
Autumn semester 2018
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1N (Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2016-12-19
Revised
2017-12-12
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 439 s.
ISBN: 91-44-03917-4 LIBRIS-ID: 10113133
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
3. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2013 - 226 s. ; 24 cm
ISBN: 9789173828666 LIBRIS-ID: 13881632
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Stockholm : Skolverket, 2011 - 147 s.
ISBN: 978-91-86529-39-0 LIBRIS-ID: 12186430
URL: Link
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : mellanstadiet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 280 s.
ISBN: 9789127135987 LIBRIS-ID: 15989592
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Articles
"Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Andra upplagan
Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur. S. 661684, 2013
"Multimodalt meningsskapande i klassrummet". I: Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet
Red. Wedin, Å & Hedman, C. Lund: Studentlitteratur, 2013. s. 169188, 2013
Literacy and equality in the classroom. I: Simpson, A. (red.), Proceedings of the National Conference on Future Directions in Literacy
Sydney: University of Sydney. S. 188203, 2006,
Web Addresses
Reference Literature
Läsförståelse i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 263 s.
ISBN: 978-91-44-05129-1 LIBRIS-ID: 11166804
URL: Omslagsbild
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
"Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar.". I: Symposium 2000. Ett andraspråkperspektiv på lärande.
Red. Nauclér, K. Stockholm: Nationellt Centrum, HLS Förlag. s. 108128, 2000
URL: http://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.83991.1333706066!/menu/standard/file/2000_6_Liberg.pdf
"Barns språkliga socialisation före skolstarten". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur . S. 459480, 2013
Skrivandets makt : om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-01562-7 LIBRIS-ID: 11336371
-
Books
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 439 s.
ISBN: 91-44-03917-4 LIBRIS-ID: 10113133
Skrivandets makt : om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-01562-7 LIBRIS-ID: 11336371
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
3. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2013 - 226 s. ; 24 cm
ISBN: 9789173828666 LIBRIS-ID: 13881632
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Stockholm : Skolverket, 2011 - 147 s.
ISBN: 978-91-86529-39-0 LIBRIS-ID: 12186430
URL: Link
Koncentrerad nusvensk formlära och syntax. : Övningar med facit
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 128 s.
ISBN: 91-44-00633-0 LIBRIS-ID: 7274771
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : mellanstadiet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 280 s.
ISBN: 9789127135987 LIBRIS-ID: 15989592
Articles
"Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Andra upplagan
Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur. S. 661684, 2013
"Multimodalt meningsskapande i klassrummet". I: Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet
Red. Wedin, Å & Hedman, C. Lund: Studentlitteratur, 2013. s. 169188, 2013
Literacy and equality in the classroom. I: Simpson, A. (red.), Proceedings of the National Conference on Future Directions in Literacy
Sydney: University of Sydney. S. 188203, 2006
URL: http://www.readingtolearn.com.au/images/pdf/Literacy_and_equality.pdf
Skrivpedagogik i praktiken: Textkedjor, textsamtal och texttypologier i tre svensklärares klassrum
I: Språk & stil, (NF 20), 105131, 2010
Web Addresses
Reference Literature
Läsförståelse i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 263 s.
ISBN: 978-91-44-05129-1 LIBRIS-ID: 11166804
URL: Omslagsbild
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
"Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar.". I: Symposium 2000. Ett andraspråkperspektiv på lärande.
Red. Nauclér, K. Stockholm: Nationellt Centrum, HLS Förlag. s. 108128, 2000
URL: http://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.83991.1333706066!/menu/standard/file/2000_6_Liberg.pdf
"Barns språkliga socialisation före skolstarten". I: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
Red. Hyltenstam, K. & Lindberg, I. Lund: Studentlitteratur . S. 459480, 2013
Examination
TEN1, Written examination, 4 credits, written examination on language-developing literacy environments, concerning learning outcomes 1-3 and 7, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
TEN2, Written examination, 2 credits, written individual examination on the form and function of language, concerning learning outcomes 5 and 6, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
FSR1, Field study report, 1.5 credits, oral performance on analysis and assessment, concerning learning outcomes 3 and 4, grades Fail (U) or Pass (G).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that grade for TEN1.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail