Course syllabus - Opportunities and Obstacles in the Development of Language, Writing, Reading and Mathematics
Scope
7.5 credits
Course code
OAU039
Valid from
Autumn semester 2018
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G2F (First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2016-12-19
Revised
2017-12-12
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2014 - 201 s.
ISBN: 9789185143252 LIBRIS-ID: 15179182
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
De yngsta barnens matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 9789147111664 LIBRIS-ID: 17759784
Grunderna i läs- och skrivinlärning
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 297 s.
ISBN: 9789144104508 LIBRIS-ID: 17524626
Att förebygga läs- och skrivsvårigheter : i förskolan och skolans tidiga årskurser
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 217 sidor
ISBN: 9789144119359 LIBRIS-ID: 21968101
Compendiums
Ekermo, L, & Sunnerud, K. (2015). Läsa och skriva i en inkluderande lärmiljö Beskrivning av en grundskolas satsning. Skolportens numrerade artikelserie för utvecklingsarbete i skolan, 15. Tillgänglig: 20 s
URL: https://www.skolporten.se/app/uploads/2015/08/Undervisning_Larande_15_2015.pdf
Johansson, M. (2016). En studie om Bishops sex matematiska aktiviteter- Hur förskollärare använder sig av Bishops matematiska aktiviteter i praktiken. (Kandidatuppsats). Södertörns högskola. Institutionen för Kultur och Lärande. Tillgänglig:
URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1081334/FULLTEXT01.pdf
Articles
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Ny, omarb. uppl. : Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Specialpedagogik, Karlstads universitet, 2015 - 94 s.
ISBN: 978-91-7063-658-5 LIBRIS-ID: 18419904
Hur kan vi se på läs- och skrivsvårigheter? Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, nr 4
Svenska Dyslexiföreningen, 2006
URL: http://www.dyslexiforeningen.se/egnafiler/jacobson_hemsidan.pdf
Alla dessa IG - kan dyskalkyli vara förklaringen?
Göteborgs universitet, 2008
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år. Pedagogisk Forskning i Sverige, 17(2), 102-114.
2016
URLs
Kartläggning i förskoleklass
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen
Reference Literature
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 218 s.
ISBN: 9789147105854 LIBRIS-ID: 18596692
Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 176 s.
ISBN: 91-27-72298-8 LIBRIS-ID: 10227684
Nya språket lyfter
Stockholm: Skolverket, 2016
URL: https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.178922!/nyaspraktlyfter_webbversion.pdf
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Språkutveckling - teori och praktik i förskola och förskoleklass : att upptäcka, utforska och utveckla språket
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 136 s.
ISBN: 9789140686190 LIBRIS-ID: 15158362
Alternativa lärverktyg : digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 119 sidor
ISBN: 9789127446793 LIBRIS-ID: 19782644
Framgångsrik läs- och skrivundervisning : en bro mellan teori och praktik
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 231 s.
ISBN: 9789127137387 LIBRIS-ID: 14672486
Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket, 2016 - 27 s.
ISBN: 978-91-38-32704-3 LIBRIS-ID: 19865590
Other Materials
Vetenskapliga artiklar och webblänkar kan tillkomma vid kursstart
-
Books
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2014 - 201 s.
ISBN: 9789185143252 LIBRIS-ID: 15179182
Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 188 s.
ISBN: 978-91-44-05914-3 LIBRIS-ID: 12340459
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
Grunderna i läs- och skrivinlärning
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 297 s.
ISBN: 9789144104508 LIBRIS-ID: 17524626
De yngsta barnens matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 9789147111664 LIBRIS-ID: 17759784
Articles
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Ny, omarb. uppl. : Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Specialpedagogik, Karlstads universitet, 2015 - 94 s.
ISBN: 978-91-7063-658-5 LIBRIS-ID: 18419904
Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket, 2016 - 27 s.
ISBN: 978-91-38-32704-3 LIBRIS-ID: 19865590
Hur kan vi se på läs- och skrivsvårigheter? Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, nr 4
Svenska Dyslexiföreningen, 2006
URL: http://www.dyslexiforeningen.se/egnafiler/jacobson_hemsidan.pdf
Teachers perspective on how to promote childrens learning in reading and writing. European Journal of Special Needs Education, 30, (4), 505-517
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2015
Alla dessa IG - kan dyskalkyli vara förklaringen?
Göteborgs universitet, 2008
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år. Pedagogisk Forskning i Sverige, 17(2), 102-114.
2016
Utveckling av tal- och skriftspråk hos andraspråkselever i skolans tidiga år
Didaktisk tidskrift. Vol. 20, No 2, 2011
URLs
Kartläggning i förskoleklass
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen
Reference Literature
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 218 s.
ISBN: 9789147105854 LIBRIS-ID: 18596692
Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 176 s.
ISBN: 91-27-72298-8 LIBRIS-ID: 10227684
Nya språket lyfter
Stockholm: Skolverket, 2016
URL: https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.178922!/nyaspraktlyfter_webbversion.pdf
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Språkutveckling - teori och praktik i förskola och förskoleklass : att upptäcka, utforska och utveckla språket
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 136 s.
ISBN: 9789140686190 LIBRIS-ID: 15158362
Alternativa lärverktyg : digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 119 sidor
ISBN: 9789127446793 LIBRIS-ID: 19782644
Framgångsrik läs- och skrivundervisning : en bro mellan teori och praktik
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 231 s.
ISBN: 9789127137387 LIBRIS-ID: 14672486
Other Materials
Vetenskapliga artiklar och webblänkar kan tillkomma vid kursstart
-
Books
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Att leda den tidiga matematikundervisningen
Linköping : Skapande vetande, Linköpings universitet, 2007 - 125 s.
ISBN: 978-91-85831-30-2 LIBRIS-ID: 10616227
Grunderna i läs- och skrivinlärning
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 297 s.
ISBN: 9789144104508 LIBRIS-ID: 17524626
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2014 - 201 s.
ISBN: 9789185143252 LIBRIS-ID: 15179182
Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 188 s.
ISBN: 978-91-44-05914-3 LIBRIS-ID: 12340459
Articles
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Ny, omarb. uppl. : Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Specialpedagogik, Karlstads universitet, 2015 - 94 s.
ISBN: 978-91-7063-658-5 LIBRIS-ID: 18419904
Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket, 2016 - 27 s.
ISBN: 978-91-38-32704-3 LIBRIS-ID: 19865590
Hur kan vi se på läs- och skrivsvårigheter? Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, nr 4
Svenska Dyslexiföreningen, 2006
URL: http://www.dyslexiforeningen.se/egnafiler/jacobson_hemsidan.pdf
Teachers perspective on how to promote childrens learning in reading and writing. European Journal of Special Needs Education, 30, (4), 505-517
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2015
Alla dessa IG - kan dyskalkyli vara förklaringen?
Göteborgs universitet, 2008
Utveckling av tal- och skriftspråk hos andraspråkselever i skolans tidiga år
Didaktisk tidskrift. Vol. 20, No 2, 2011
Reference Literature
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 218 s.
ISBN: 9789147105854 LIBRIS-ID: 18596692
Bedömning i matematik pågår! : återkoppling för elevers engagemang och lärande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 217 s.
ISBN: 9789147105427 LIBRIS-ID: 14218335
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 176 s.
ISBN: 91-27-72298-8 LIBRIS-ID: 10227684
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
På väg in i skolan : om villkor för olika barns delaktighet och skriftspråkslärande
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2012 - 220 s.
ISBN: 9789155485054 LIBRIS-ID: 13587025
URL: Link
Nya språket lyfter
Stockholm: Skolverket, 2016
URL: https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.178922!/nyaspraktlyfter_webbversion.pdf
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Other Materials
Vetenskapliga artiklar och webblänkar kan tillkomma vid kursstart
Examination
HEM1, Take-home examination, 5 credits, written presentation, linguistic and mathematical development, concerning learning outcomes 1-3 and 5, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
FSR1, Field study report, 1.5 credits, mapping, educational work of linguistic and mathematical development concerning learning outcomes 2 and 4, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM1, Seminar, 1 credit, active participation in seminars concerning learning outcome 1, grades Fail (U) or Pass (G).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail