Course syllabus - Introduction to Swedish for Teachers in Secondary and Upper Secondary School
Scope
15 credits
Course code
SVA032
Valid from
Autumn semester 2018
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1N (First cycle, has only upper-secondary level entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2017-12-12
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2012 - 146 s.
ISBN: 978-91-87115-26-4 LIBRIS-ID: 12534315
URL: Fulltext
Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 129 s.
ISBN: 978-91-44-05936-5 LIBRIS-ID: 13500497
Akademiskt läsande och skrivande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 202 s.
ISBN: 9789144092546 LIBRIS-ID: 18092376
Läsning, skrivande, samtal : textarbete i svenska på gymnasiet
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 226 sidor
ISBN: 9789144120805 LIBRIS-ID: 22697681
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 252 s.
ISBN: 9789144052045 (korr.) LIBRIS-ID: 11485798
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. : Övningar med facit och kommentarer
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 205 s.
ISBN: 9789144052052 LIBRIS-ID: 11587965
Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 191 s.
ISBN: 978-91-44-05470-4 LIBRIS-ID: 12040907
Bedömning av elevtext : enligt Lgr11 och Lgy11
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 170 s.
ISBN: 9789127442146 LIBRIS-ID: 17637087
Retorik för lärare : konsten att välja språk konstruktivt
6. uppl. : Ödåkra : Retorikförlaget, 2015 - 141 s.
ISBN: 978-91-86093-03-7 LIBRIS-ID: 21605056
Lära för skrivundervisning : en studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket
Upplaga 1 : Linköping : Linköpings universitet, Institutionen för kultur och kommunikation, 2018 - 1 onlineresurs (260 sidor)
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Articles
Text som kontext. Rum, plats och text som social situation
Utbildning och lärande, volym 4, nr 1, 2010
URL: http://www.his.se/Forskning/Amnesrelaterad-forskning/Utbildningsvetenskap/UoL/Tidigare-nummer/
Bedömarvariation. Balansen mellan teknisk och hermeneutisk rationalitet vid bedömning av skrivprov
Språk & Stil, vol. 22, 2014
URLs
Other Materials
Lärarproducerat material och/eller artiklar kan tillkomma (finns på MDH:s lärplattform)
-
Books
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2012 - 146 s.
ISBN: 978-91-87115-26-4 LIBRIS-ID: 12534315
URL: Fulltext
Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 129 s.
ISBN: 978-91-44-05936-5 LIBRIS-ID: 13500497
Akademiskt läsande och skrivande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 202 s.
ISBN: 9789144092546 LIBRIS-ID: 18092376
Läsning, skrivande, samtal : textarbete i svenska på gymnasiet
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 226 sidor
ISBN: 9789144120805 LIBRIS-ID: 22697681
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 252 s.
ISBN: 9789144052045 (korr.) LIBRIS-ID: 11485798
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. : Övningar med facit och kommentarer
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 205 s.
ISBN: 9789144052052 LIBRIS-ID: 11587965
Man liksom bara skriver : skrivande och skrivkontexter i grundskolans år 7 och 8
Örebro : Örebro universitet, 2007 - 302 s.
ISBN: 91-7668-523-3 LIBRIS-ID: 10344056
URL: Link
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2010 - 320 s.
ISBN: 978-91-7656-662-6 LIBRIS-ID: 11829074
URL: Fulltext
Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 191 s.
ISBN: 978-91-44-05470-4 LIBRIS-ID: 12040907
Bedömning av elevtext : enligt Lgr11 och Lgy11
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 170 s.
ISBN: 9789127442146 LIBRIS-ID: 17637087
Retorik för lärare : konsten att välja språk konstruktivt
6. uppl. : Ödåkra : Retorikförlaget, 2015 - 141 s.
ISBN: 978-91-86093-03-7 LIBRIS-ID: 21605056
Articles
Text som kontext. Rum, plats och text som social situation
Utbildning och lärande, volym 4, nr 1, 2010
URL: http://www.his.se/Forskning/Amnesrelaterad-forskning/Utbildningsvetenskap/UoL/Tidigare-nummer/
Bedömarvariation. Balansen mellan teknisk och hermeneutisk rationalitet vid bedömning av skrivprov
Språk & Stil, vol. 22, 2014
URLs
Other Materials
Lärarproducerat material och/eller artiklar kan tillkomma (finns på MDH:s lärplattform)
Examination
FSR1, Field study report, 1 credit, oral presentation concerning learning outcome 9, grades Fail (U) or Pass (G).
HEM1, Take-home examination, 4.5 credits, individual written take-home examination (Writing theories and language development) concerning learning outcomes 1-3, 5 and 8-11, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
TEN1, Written examination, 4 credits, written examination (Language structure) concerning learning outcomes 4 and 5, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
ÖVN1, Exercise, 2,5 credits, oral and written assignments (Producing and responding to texts) concerning learning outcomes 2 and 3, grades Fail (U) or Pass (G).
ÖVN2, Exercise, 1 credit, oral and written assignments (Responding to pupils’ texts) concerning learning outcomes 4 and 8, grades Fail (U) or Pass (G).
ÖVN3, Exercise, 1 credit, oral and written assignments (Book discussions) concerning learning outcome 6, grades Fail (U) or Pass (G).
ÖVN4, Exercise, 1 credit, oral presentations (Rhetoric) concerning learning outcome 7, grades Fail (U) or Pass (G).
For Pass with distinction on the course as a whole, the student must have earned that grade for HEM1 and TEN1.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail