Course syllabus - Science and Technology - Teachers in Compulsory School Year F-3
Scope
15 credits
Course code
OAU158
Valid from
Autumn semester 2018
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G2F (First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2014-06-17
Revised
2017-12-12
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Teknikdidaktik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 224 s.
ISBN: 978-91-44-10079-1 LIBRIS-ID: 14858028
Naturvetenskapens bärande idéer : för lärare F-6
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 261 sidor
ISBN: 9789151104157 LIBRIS-ID: 1cnz5trszm07qw50
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
2., utök. uppl. : Stockholm : Carlsson, 2006 - 362 s.
ISBN: 91-7331-015-8 (inb.) LIBRIS-ID: 10167971
Reference Literature
Att dirigera undervisningen i naturvetenskapliga ämnen : redskap för en didaktisk analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 124 s.
ISBN: 978-91-47-09403-5 LIBRIS-ID: 11830081
Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan : en ämnesdidaktisk vägledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 288 s.
ISBN: 978-91-47-05333-9 LIBRIS-ID: 11205271
Att lära teknik ute : [F-9
2. [rev.] uppl. : Vimmerby : Outdoor Teaching, 2011 - 138 s.
ISBN: 978-91-979600-0-7 LIBRIS-ID: 12309385
Att lära in ute året runt
Nynäshamn : Naturskoleföreningen, 2007 - 313 s
ISBN: 9789197703628 LIBRIS-ID: 10902614
Fysik i vardagen : 257 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 369 s.
ISBN: 91-44-03945-X LIBRIS-ID: 9864449
Lärande i handling : en pragmatisk didaktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 259 s.
ISBN: 9789144088785 LIBRIS-ID: 17205207
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken : metodik för lärare F-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2015 - 320 s.
ISBN: 978-91-40-68930-6 LIBRIS-ID: 17933896
Hållbar utveckling : ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 247 sidor
ISBN: 978-91-47-12259-2 LIBRIS-ID: 20871393
Bedömning i NO : grundskolans tidiga år
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2013 - 170 s.
ISBN: 9789140682185 LIBRIS-ID: 13960055
Undervisa i teknik : för lärare F-6
Lund : Gleerups Utbildning AB, 2015 - 167 s.
ISBN: 9789140691668 LIBRIS-ID: 18068301
Att lära in ute för hållbar utveckling
Outdoor Teaching Förlag, 2015 - 335 s.
ISBN: 9789197960083 LIBRIS-ID: 17857901
Boken om biologi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 171 s.
ISBN: 9789147110650 LIBRIS-ID: 16004632
Boken om fysik och kemi
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 171 s.
ISBN: 978-91-47-11903-5 LIBRIS-ID: 17637210
Other Materials
Kompletterande material och artiklar som kan utdelas under kursen
-
Books
Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6
Gleerups, 2013 - s.
ISBN: 9789140682222 LIBRIS-ID: 14554464
Teknikdidaktik
Stockholm : Norstedt, 2011 - 224 s.
ISBN: 978-91-1-302843-9 (inb.) LIBRIS-ID: 12130704
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
2., utök. uppl. : Stockholm : Carlsson, 2006 - 362 s.
ISBN: 91-7331-015-8 (inb.) LIBRIS-ID: 10167971
Att förstå skolans naturvetenskap : forskningsresultat och nya idéer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 392 s.
ISBN: 9789144052335 LIBRIS-ID: 10953939
Reference Literature
Att dirigera undervisningen i naturvetenskapliga ämnen : redskap för en didaktisk analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 124 s.
ISBN: 978-91-47-09403-5 LIBRIS-ID: 11830081
Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan : en ämnesdidaktisk vägledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 288 s.
ISBN: 978-91-47-05333-9 LIBRIS-ID: 11205271
Att lära teknik ute : [F-9
2. [rev.] uppl. : Vimmerby : Outdoor Teaching, 2011 - 138 s.
ISBN: 978-91-979600-0-7 LIBRIS-ID: 12309385
Att lära in ute året runt
Nynäshamn : Naturskoleföreningen, 2007 - 313 s
ISBN: 9789197703628 LIBRIS-ID: 10902614
Fysik i vardagen : 257 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 369 s.
ISBN: 91-44-03945-X LIBRIS-ID: 9864449
Lärande i handling : en pragmatisk didaktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 259 s.
ISBN: 9789144088785 LIBRIS-ID: 17205207
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken : metodik för lärare F-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2015 - 320 s.
ISBN: 978-91-40-68930-6 LIBRIS-ID: 17933896
Hållbar utveckling : ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 247 sidor
ISBN: 978-91-47-12259-2 LIBRIS-ID: 20871393
Bedömning i NO : grundskolans tidiga år
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2013 - 170 s.
ISBN: 9789140682185 LIBRIS-ID: 13960055
Undervisa i teknik : för lärare F-6
Lund : Gleerups Utbildning AB, 2015 - 167 s.
ISBN: 9789140691668 LIBRIS-ID: 18068301
Att lära in ute för hållbar utveckling
Outdoor Teaching Förlag, 2015 - 335 s.
ISBN: 9789197960083 LIBRIS-ID: 17857901
Boken om biologi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 171 s.
ISBN: 9789147110650 LIBRIS-ID: 16004632
Boken om fysik och kemi
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 171 s.
ISBN: 978-91-47-11903-5 LIBRIS-ID: 17637210
Other Materials
Kompletterande material och artiklar som kan utdelas under kursen
-
Books
Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6
Gleerups, 2013 - s.
ISBN: 9789140682222 LIBRIS-ID: 14554464
Teknikdidaktik
Stockholm : Norstedt, 2011 - 224 s.
ISBN: 978-91-1-302843-9 (inb.) LIBRIS-ID: 12130704
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
2., utök. uppl. : Stockholm : Carlsson, 2006 - 362 s.
ISBN: 91-7331-015-8 (inb.) LIBRIS-ID: 10167971
Att förstå skolans naturvetenskap : forskningsresultat och nya idéer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 392 s.
ISBN: 9789144052335 LIBRIS-ID: 10953939
Compendiums
Kompendier i PDF format kommer att läggas ut på lärplattform.
Articles
Principles and big ideas of science education. Association for science Education College Lane
The association for science education, 2010
Teknik i de tidiga skolåren - om vad det innebär att kunna konstruera en länkmekanism
NorDiNa 11(1), 2015
Artiklar i PDF format kommer att läggas ut på lärplattform.
Web Addresses
Kemiskafferiet. Avd. för naturvetenskap, Lärarhögskolan i Stockholm
Stockholms universitet, 2010
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Hållbar utveckling i praktiken
Myndigheten för skolutveckling, 2004
Reference Literature
Att dirigera undervisningen i naturvetenskapliga ämnen : redskap för en didaktisk analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 124 s.
ISBN: 978-91-47-09403-5 LIBRIS-ID: 11830081
Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan : en ämnesdidaktisk vägledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 288 s.
ISBN: 978-91-47-05333-9 LIBRIS-ID: 11205271
Att lära teknik ute : [F-9
2. [rev.] uppl. : Vimmerby : Outdoor Teaching, 2011 - 138 s.
ISBN: 978-91-979600-0-7 LIBRIS-ID: 12309385
Att lära in ute året runt
Nynäshamn : Naturskoleföreningen, 2007 - 313 s
ISBN: 9789197703628 LIBRIS-ID: 10902614
Fysik i vardagen : 257 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 369 s.
ISBN: 91-44-03945-X LIBRIS-ID: 9864449
Lärande i handling : en pragmatisk didaktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 259 s.
ISBN: 9789144088785 LIBRIS-ID: 17205207
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken : metodik för lärare F-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2015 - 320 s.
ISBN: 978-91-40-68930-6 LIBRIS-ID: 17933896
Hållbar utveckling : ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 247 sidor
ISBN: 978-91-47-12259-2 LIBRIS-ID: 20871393
Bedömning i NO : grundskolans tidiga år
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2013 - 170 s.
ISBN: 9789140682185 LIBRIS-ID: 13960055
Undervisa i teknik : för lärare F-6
Lund : Gleerups Utbildning AB, 2015 - 167 s.
ISBN: 9789140691668 LIBRIS-ID: 18068301
Att lära in ute för hållbar utveckling
Outdoor Teaching Förlag, 2015 - 335 s.
ISBN: 9789197960083 LIBRIS-ID: 17857901
Boken om biologi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 171 s.
ISBN: 9789147110650 LIBRIS-ID: 16004632
Boken om fysik och kemi
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 171 s.
ISBN: 978-91-47-11903-5 LIBRIS-ID: 17637210
Other Materials
Utdelat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6
Gleerups, 2013 - s.
ISBN: 9789140682222 LIBRIS-ID: 14554464
Teknikdidaktik
Stockholm : Norstedt, 2011 - 224 s.
ISBN: 978-91-1-302843-9 (inb.) LIBRIS-ID: 12130704
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
2., utök. uppl. : Stockholm : Carlsson, 2006 - 362 s.
ISBN: 91-7331-015-8 (inb.) LIBRIS-ID: 10167971
Att förstå skolans naturvetenskap : forskningsresultat och nya idéer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 392 s.
ISBN: 9789144052335 LIBRIS-ID: 10953939
Boken om biologi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 171 s.
ISBN: 9789147110650 LIBRIS-ID: 16004632
Boken om fysik och kemi
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 171 s.
ISBN: 978-91-47-11903-5 LIBRIS-ID: 17637210
Compendiums
Kompendier i PDF format kommer att läggas ut på lärplattform.
Articles
Principles and big ideas of science education. Association for science Education College Lane
The association for science education, 2010
Teknik i de tidiga skolåren - om vad det innebär att kunna konstruera en länkmekanism
NorDiNa 11(1), 2015
Web Addresses
Kemiskafferiet. Avd. för naturvetenskap, Lärarhögskolan i Stockholm
Stockholms universitet, 2010
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Hållbar utveckling i praktiken
Myndigheten för skolutveckling, 2004
Reference Literature
Att dirigera undervisningen i naturvetenskapliga ämnen : redskap för en didaktisk analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 124 s.
ISBN: 978-91-47-09403-5 LIBRIS-ID: 11830081
Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan : en ämnesdidaktisk vägledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 288 s.
ISBN: 978-91-47-05333-9 LIBRIS-ID: 11205271
Att lära teknik ute : [F-9
2. [rev.] uppl. : Vimmerby : Outdoor Teaching, 2011 - 138 s.
ISBN: 978-91-979600-0-7 LIBRIS-ID: 12309385
Att lära in ute året runt
Nynäshamn : Naturskoleföreningen, 2007 - 313 s
ISBN: 9789197703628 LIBRIS-ID: 10902614
Fysik i vardagen : 257 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 369 s.
ISBN: 91-44-03945-X LIBRIS-ID: 9864449
Lärande i handling : en pragmatisk didaktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 259 s.
ISBN: 9789144088785 LIBRIS-ID: 17205207
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken : metodik för lärare F-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2015 - 320 s.
ISBN: 978-91-40-68930-6 LIBRIS-ID: 17933896
Hållbar utveckling : ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 247 sidor
ISBN: 978-91-47-12259-2 LIBRIS-ID: 20871393
Bedömning i NO : grundskolans tidiga år
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2013 - 170 s.
ISBN: 9789140682185 LIBRIS-ID: 13960055
Undervisa i teknik : för lärare F-6
Lund : Gleerups Utbildning AB, 2015 - 167 s.
ISBN: 9789140691668 LIBRIS-ID: 18068301
Att lära in ute för hållbar utveckling
Outdoor Teaching Förlag, 2015 - 335 s.
ISBN: 9789197960083 LIBRIS-ID: 17857901
Other Materials
Utdelat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6
Gleerups, 2013 - s.
ISBN: 9789140682222 LIBRIS-ID: 14554464
Teknikdidaktik
Stockholm : Norstedt, 2011 - 224 s.
ISBN: 978-91-1-302843-9 (inb.) LIBRIS-ID: 12130704
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
2., utök. uppl. : Stockholm : Carlsson, 2006 - 362 s.
ISBN: 91-7331-015-8 (inb.) LIBRIS-ID: 10167971
Bedömning i NO : grundskolans tidiga år
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2013 - 170 s.
ISBN: 9789140682185 LIBRIS-ID: 13960055
Undervisa i teknik : för lärare F-6
Lund : Gleerups Utbildning AB, 2015 - 167 s.
ISBN: 9789140691668 LIBRIS-ID: 18068301
Att förstå skolans naturvetenskap : forskningsresultat och nya idéer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 392 s.
ISBN: 9789144052335 LIBRIS-ID: 10953939
Boken om biologi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 171 s.
ISBN: 9789147110650 LIBRIS-ID: 16004632
Att lära in ute för hållbar utveckling
Outdoor Teaching Förlag, 2015 - 335 s.
ISBN: 9789197960083 LIBRIS-ID: 17857901
Boken om fysik och kemi
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 171 s.
ISBN: 978-91-47-11903-5 LIBRIS-ID: 17637210
Compendiums
Kompendier i PDF format kommer att läggas ut på lärplattform.
Articles
Principles and big ideas of science education. Association for science Education College Lane
The association for science education, 2010
Teknik i de tidiga skolåren - om vad det innebär att kunna konstruera en länkmekanism
NorDiNa 11(1), 2015
Web Addresses
Kemiskafferiet. Avd. för naturvetenskap, Lärarhögskolan i Stockholm
Stockholms universitet, 2010
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Hållbar utveckling i praktiken
Myndigheten för skolutveckling, 2004
Reference Literature
Att dirigera undervisningen i naturvetenskapliga ämnen : redskap för en didaktisk analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 124 s.
ISBN: 978-91-47-09403-5 LIBRIS-ID: 11830081
Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan : en ämnesdidaktisk vägledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 288 s.
ISBN: 978-91-47-05333-9 LIBRIS-ID: 11205271
Att lära teknik ute : [F-9
2. [rev.] uppl. : Vimmerby : Outdoor Teaching, 2011 - 138 s.
ISBN: 978-91-979600-0-7 LIBRIS-ID: 12309385
Att lära in ute året runt
Nynäshamn : Naturskoleföreningen, 2007 - 313 s
ISBN: 9789197703628 LIBRIS-ID: 10902614
Fysik i vardagen : 257 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 369 s.
ISBN: 91-44-03945-X LIBRIS-ID: 9864449
Lärande i handling : en pragmatisk didaktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 259 s.
ISBN: 9789144088785 LIBRIS-ID: 17205207
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken : metodik för lärare F-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2015 - 320 s.
ISBN: 978-91-40-68930-6 LIBRIS-ID: 17933896
Hållbar utveckling : ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 247 sidor
ISBN: 978-91-47-12259-2 LIBRIS-ID: 20871393
Other Materials
Utdelat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Examination
Examination (TEN1), 3 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Laboration (LAB1), 3 credits, marks Pass (G)
Seminar (SEM1), 3 credits, marks Pass (G)
Project (PRO1), 6 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail