Course syllabus - Swedish for Teachers in Compulsory School Year 4-6, introduction
Scope
15 credits
Course code
SVA030
Valid from
Autumn semester 2017
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1N (First cycle, has only upper-secondary level entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2016-12-19
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Literacy-praktiker i och utanför skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 136 s.
ISBN: 9789140684455 LIBRIS-ID: 14735486
Dysthe, Olga, Hertzberg, FrØjdis, LØkensgard Hoel, Torlaug, 2011: Skriva för att lära. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Läskulturer : lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 398, [10] s.
ISBN: 978-91-976537-1-8 LIBRIS-ID: 10339143
URL: Fulltext
Garme, Birgitta. 2010: Elever skriver. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Westlund, Barbro, 2015: Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Stockholm: Natur & Kultur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Compendiums
Sjödoff, Inga-Liese, Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Andersson, Maria. 2008: Borta bra men hemma bäst? Elsa Beskows och Atrid Lindgrens idyller. I Barnanalyser. Red. Andersson, Maria; Druker, Elina. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
URLs
Skolverket, 2011: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: www.skolverket.se
Reference
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 140 s.
ISBN: 9789127722996 LIBRIS-ID: 10602370
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Konsten att tala och skriva
5., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789140688125 LIBRIS-ID: 16621380
Other
Vetenskapliga artiklar kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
Tankar om barnlitteraturen
Stockholm: Rabén & Sjögren, 1963
-
Books
Literacy-praktiker i och utanför skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 136 s.
ISBN: 9789140684455 LIBRIS-ID: 14735486
Dysthe, Olga, Hertzberg, FrØjdis, LØkensgard Hoel, Torlaug, 2011: Skriva för att lära. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Läskulturer : lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 398, [10] s.
ISBN: 978-91-976537-1-8 LIBRIS-ID: 10339143
URL: Fulltext
Garme, Birgitta. 2010: Elever skriver. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Westlund, Barbro, 2015: Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Stockholm: Natur & Kultur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Compendiums
Sjödoff, Inga-Liese, Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Andersson, Maria. 2008: Borta bra men hemma bäst? Elsa Beskows och Atrid Lindgrens idyller. I Barnanalyser. Red. Andersson, Maria; Druker, Elina. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URLs
Skolverket, 2011: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: www.skolverket.se
Reference
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 140 s.
ISBN: 9789127722996 LIBRIS-ID: 10602370
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Konsten att tala och skriva
5., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789140688125 LIBRIS-ID: 16621380
Other
Vetenskapliga artiklar kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
-
Books
Literacy-praktiker i och utanför skolan
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 136 s.
ISBN: 9789140684455 LIBRIS-ID: 14735486
Från fabler till manga : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2010 - 422 s.
ISBN: 9789140652041 LIBRIS-ID: 11939073
Från fabler till manga. : 1 Litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barnlitteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2015 - 398 s.
ISBN: 9789140689443 LIBRIS-ID: 18065841
Dysthe, Olga, Hertzberg, FrØjdis, LØkensgard Hoel, Torlaug, 2011: Skriva för att lära. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Läskulturer : lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 398, [10] s.
ISBN: 978-91-976537-1-8 LIBRIS-ID: 10339143
URL: Fulltext
Garme, Birgitta. 2010: Elever skriver. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Westlund, Barbro, 2015: Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Stockholm: Natur & Kultur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Compendiums
Sjödoff, Inga-Liese, Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Andersson, Maria. 2008: Borta bra men hemma bäst? Elsa Beskows och Atrid Lindgrens idyller. I Barnanalyser. Red. Andersson, Maria; Druker, Elina. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URLs
Skolverket, 2011: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: www.skolverket.se
Reference
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 140 s.
ISBN: 9789127722996 LIBRIS-ID: 10602370
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Konsten att tala och skriva
5., [omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789140688125 LIBRIS-ID: 16621380
Other
Vetenskapliga artiklar kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Examination
TEN1, Written examination, 3 credits, written examination on the structure of language concerning learning outcome 1, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
HEM1, Take-home examination, 3.5 credits, oral and written reports concerning linguistic development concerning learning outcomes 2, 3, 4 and 9, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
SEM1, Seminar, 1.5 credits, oral and practical presentation on various genres in speech and writing concerning learning outcome 5, grades Fail (U) or Pass (G).
FSR1, Field study report, 2 credits, written and oral performance on language development concerning learning outcomes 4 and 9, grades Fail (U) or Pass (G).
INL1, Written assignment, 5 credits, written individual submission on children's literature and its didactic condition and applications concerning learning outcomes 6-9, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that grade for INL1 and at least one of TEN1 or HEM1.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail