Course syllabus - Perspectives on Special Needs Education
Scope
15 credits
Course code
SQA905
Valid from
Autumn semester 2016
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1N (Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Special Needs Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2013-02-01
Revised
2016-04-21
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 239 s.
ISBN: 978-91-47-10002-6 LIBRIS-ID: 12239798
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Speciella yrken? : specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning : en enkätstudie
Karlstad : Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet, 2015 - 75 s.
ISBN: 9789170636240 LIBRIS-ID: 18232648
Nya Omsorgsboken
5., [helt omarb., nya] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 290 s.
ISBN: 978-91-47-09519-3 LIBRIS-ID: 12191093
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 978-91-47-11718-5 LIBRIS-ID: 17297215
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Ungdomar läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144083377 LIBRIS-ID: 16250070
Compendiums
Kategorisering av barns "problem" i skolans värld. En undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren 1944/45- 1988/89. Doktorsavhandling. Uppsala: Acta Universitates Upsaliensis. No 160.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
Anomi - en diagnos på vår samtid
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
A review of recent developments in the role of the SENCo in the UK
British journal of special education, 34(4), 2007
Inkluderande undervisning - vad kan man lära sig av forskningen
FOU-skriftserie nr 3. SPSM, 2013
Effective early reading instruction and inclusion: some reflections on mutual dependence.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Specialpedagogik av igår, idag och i morgon
Pedagogisk forskning i Sverige, 2007
Special education in Swedish and Finnish schools: seeing the forest or the trees?
British Journal of Special Education, 2014
Specialpedagogers och speciallärares olika roll och uppdrag: skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik
Nordic Studies in Education, 34(4): 246-264, 2014
Web Addresses
Ds 2008:23. Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Socialdepartementet, 2008
URL: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/13/22/06/8f10266e.pdf
Barnkonventionen. FN:s konvention om barns rättigheter.
Unicef,
Reference Literature
Rapporter och uppsatser
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2016 - 223 s.
ISBN: 9789144097329 LIBRIS-ID: 18714387
Gruppobservationer : teori och praktik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-08213-4 LIBRIS-ID: 14218352
Den kvalitativa forskningsintervjun
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s.
ISBN: 9789144101675 LIBRIS-ID: 16763239
-
Books
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 192 s.
ISBN: 9789147114214 LIBRIS-ID: 14180388
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Skol-Komet : tre utvärderingar av ett program för beteendeorienterat ledarskap i klassrummet
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2011 - 183 s.
ISBN: 978-91-554-7970-1 LIBRIS-ID: 12065010
URL: Link
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 239 s.
ISBN: 978-91-47-10002-6 LIBRIS-ID: 12239798
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Speciella yrken? : specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning : en enkätstudie
Karlstad : Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet, 2015 - 75 s.
ISBN: 9789170636240 LIBRIS-ID: 18232648
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Nya Omsorgsboken
5., [helt omarb., nya] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 290 s.
ISBN: 978-91-47-09519-3 LIBRIS-ID: 12191093
Compendiums
Forgotten Crimes: Holocaust and People with Disabilities. A report by Disability Rights Advocates.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Kategorisering av barns "problem" i skolans värld. En undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren 1944/45- 1988/89. Doktorsavhandling. Uppsala: Acta Universitates Upsaliensis. No 160.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
Anomi - en diagnos på vår samtid
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
A review of recent developments in the role of the SENCo in the UK
British journal of special education, 34(4), 2007
Inkluderande undervisning - vad kan man lära sig av forskningen
FOU-skriftserie nr 3. SPSM, 2013
Effective early reading instruction and inclusion: some reflections on mutual dependence.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Forskningsbaserad matematikundervisning - möjligt i teorin, men går det i praktiken?
Nämnaren nr 3, 2011
Specialpedagogik av igår, idag och i morgon
Pedagogisk forskning i Sverige, 2007
Special education in Swedish and Finnish schools: seeing the forest or the trees?
British Journal of Special Education, 2014
Web Addresses
Ds 2008:23. Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Socialdepartementet, 2008
URL: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/13/22/06/8f10266e.pdf
Barnkonventionen. FN:s konvention om barns rättigheter.
Unicef,
Reference Literature
Gruppobservationer : teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 156 s.
ISBN: 91-44-01851-7 : 375:00 LIBRIS-ID: 56476
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Examination
INL1, Exercise, 5 credits, marks Failed (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
INL2, Exercise, 4 credits, marks Failed (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
PRO3, Project, 4 credits, marks Failed (U) or Pass (G).
SEM1, Seminar, 2 credits, marks Failed (U) or Pass (G).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that mark for INL1 and INL2.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail