Course syllabus - Writing, communicative and linguistic development for teachers in compulsory school year F-3
Scope
7.5 credits
Course code
SVA020
Valid from
Autumn semester 2016
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1N (Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2015-12-10
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Stärk språket stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever
4. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2016 - 275 s.
ISBN: 9789173828772 LIBRIS-ID: 18557311
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2012 - 146 s.
ISBN: 978-91-87115-26-4 LIBRIS-ID: 12534315
URL: Fulltext
Att undervisa i läsförståelse : lässtrategier och studieteknik
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 355 s.
ISBN: 9789127428393 LIBRIS-ID: 12455832
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Sjöqvist. Lena. 2013: När språket inte gör tanken rättvisa. I Lindström, L. & Lindberg, V. (Red.) (2014). Pedagogisk bedömning - Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: HLS Förlag.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Westlund, Barbro. 2016: Bedömning av och för läsförståelse. I Folke-Fichtelius, M. & Lundahl, C. (red.) Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
Skrivpedagogik i praktiken Textkedjor, textsamtal och text typologier i tre svensklärares klassrum
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2010
Leland, Christine H, Harste, Jerome C, Huber, Kimberly R. 2005: Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Language Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Thorsten, Anja. 2014: Perspektiv och problemlösning i berättelseskrivande Vad elever behöver lära sig och hur det kan synliggöras i undervisningen. Licentiatuppsats i didaktik, med inriktning mot svenska. Jönköping.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:738110/FULLTEXT01.pdf
Web Addresses
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartement, 2011
Other materials
Aktuella artiklar tillkommer
-
Books
The science of reading : a handbook
Chichester : John Wiley & Sons, Ltd., cop. 2005 - 680 p.
ISBN: 9780470757635 LIBRIS-ID: 11648564
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Stärk språket stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever
4. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2016 - 275 s.
ISBN: 9789173828772 LIBRIS-ID: 18557311
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2012 - 146 s.
ISBN: 978-91-87115-26-4 LIBRIS-ID: 12534315
URL: Fulltext
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Att undervisa i läsförståelse : lässtrategier och studieteknik
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 355 s.
ISBN: 9789127428393 LIBRIS-ID: 12455832
Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik
2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 357 s.
ISBN: 9789144109749 LIBRIS-ID: 19509842
Articles
Skrivpedagogik i praktiken Textkedjor, textsamtal och text typologier i tre svensklärares klassrum
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2010
Web Addresses
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartement, 2011
Other materials
Aktuella artiklar tillkommer
Examination
PRO1, Field studies, 1.5 credits, oral performance with ICT aboutment concerning learning outcomes 4, marks Fail (U) or Pass (G).
SEM1, Seminar, 2 credits, active participation, concerning learning outcome 1-3, marks Fail (U) or Pass (G).
TEN1, written examination 4 credits, individual written examination, concerning learning outcome 1-3, marks Fail (U) or Pass (G) or Pass with distinction.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail