Course syllabus - Language in Society: An Introduction to Sociolinguistics
Scope
7.5 credits
Course code
SVA016
Valid from
Spring semester 2017
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1F (First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Swedish
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2015-12-10
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Jämställt språk : en handbok i att skriva och tala jämställt
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2008 - 121 s.
ISBN: 9789172275676 LIBRIS-ID: 10590922
Articles
Attityder till spår av andra språk, en forskningsöversikt. Rapporter från Språkrådet 15. Institutet för språk och folkminnen
2020
URL: http://sprakochfolkminnen.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1432585&dswid=9446
Förortsförankrat tal - ett inifrån- och ett utifrånperspektiv. I Språk och stil NF 31:1, 2021, pp. 166-200
2021
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1533907&dswid=-5297
Studying High-Level (L1-L2) Language development and use among young people in multilingual stockholm: the role of perceptions of ambient sociolinguistic variation. I: Studies of Second Language Aqcuisition, Special issue: High-level L2 Acquisition, Learning and Use, 34, 2. S. 291-319.
2012
"Politiskt korrekt" och normalisering av rasism: En diskursanalys av positioneringar och underliggande perspektiv i ett kommentarsfält. I: Språk och stil 24. S. 101-132
2014
Att ge eller inte ge återkoppling - moldavisk callcenterpersonal i dialog med svenska uppringare. I Nordand, Nordisk tidsskrift för andrespråksforskning. S. 89-115
2014
Reference Literature
Sociolingvistik i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 252 s.
ISBN: 9789144095660 LIBRIS-ID: 18081569
Other Materials
Lärarproducerat material tillkommer.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
Jämställt språk : en handbok i att skriva och tala jämställt
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2008 - 121 s.
ISBN: 9789172275676 LIBRIS-ID: 10590922
Articles
Studying High-Level (L1-L2) Language development and use among young people in multilingual stockholm: the role of perceptions of ambient sociolinguistic variation. I: Studies of Second Language Aqcuisition, Special issue: High-level L2 Acquisition, Learning and Use, 34, 2. S. 291-319.
2012
"Politiskt korrekt" och normalisering av rasism: En diskursanalys av positioneringar och underliggande perspektiv i ett kommentarsfält. I: Språk och stil 24. S. 101-132
2014
Att ge eller inte ge återkoppling - moldavisk callcenterpersonal i dialog med svenska uppringare. I Nordand, Nordisk tidsskrift för andrespråksforskning. S. 89-115
2014
Other Materials
Lärarproducerat material tillkommer.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Examination
SEM1, Seminar 1.5 credits, oral performance concerning learning outcomes 1-5, marks Fail (U) or Pass (G).
PRO1, Project report 1 hp, Sociolinguistic report concerning learning outcomes 4-5, marks Fail (U) or Pass (G).
TEN1, Examination 5 hp, written examination concerning learning outcomes 1-5, marks Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that mark for TEN1.
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail