Course syllabus - Special education for Teachers in Pre-School and Compulsory School Years 1-3
Scope
7.5 credits
Course code
OAU084
Valid from
Autumn semester 2016
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G2F (First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2014-12-12
Revised
2015-11-10
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Barn i utsatta livssituationer
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2008 - 191 s.
ISBN: 9789140664228 LIBRIS-ID: 11200250
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2014 - 769 s.
ISBN: 9789127136021 LIBRIS-ID: 15217351
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 139 s.
ISBN: 9789147105649 LIBRIS-ID: 14180386
Elevhälsa : samverka, förebygga, bygga
Malmö : Gleerups, 2017 - 130 s.
ISBN: 978-91-40-69491-1 LIBRIS-ID: 19986687
Compendiums
Barnkonventionen. FN:s konvention om barnets rättigheter
UNICEF,
Vi lämnar till skolan det käraste vi har [Elektronisk resurs] - : om samarbete med föräldrar - en relation som utmanar
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2008 - 187 s.
Inkluderande undervisning - vad kan man lära av forskningen?
Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013, FoU skriftserie 3,
URL: https://webbshop.spsm.se/globalassets/publikationer/inkluderande-undervisning-tillganglig-pdf/
Articles
Specialpedagogik, vilka är de grundläggande perspektiven?
Pedagogisk forskning i Sverige, 2005
Bureaucracies in SchoolsApproaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtics Theories
Scandinavian Journal of Educational Research, ISSN: 0031-3831 (Print) 1470-1170,
Reference Literature
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Socialdepartementet, 2008:23
APA - manual för referenshantering
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 134 s.
ISBN: 9789140686022 LIBRIS-ID: 17065312
Doktorn kunde inte riktigt laga mig : barn om sjukdom och funktionshinder och om hur vi kan hjälpa
Stockholm : Gothia, 2007 - 157, [1] s.
ISBN: 9789172055377 LIBRIS-ID: 10350746
Other Materials
Skollagen och relevanta läroplaner
Vetenskapliga artiklar och webblänkar kan tillkomma vid kursstart
-
Books
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 134 s.
ISBN: 9789140686022 LIBRIS-ID: 17065312
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 199 s.
ISBN: 9789147111947 LIBRIS-ID: 18708724
Barn i utsatta livssituationer
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2008 - 191 s.
ISBN: 9789140664228 LIBRIS-ID: 11200250
Compendiums
Barnkonventionen. FN:s konvention om barnets rättigheter
UNICEF,
Bildning för alla! En pedagogisk utmaning
Kristianstad University,
URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:512089/FULLTEXT01.pdf
Vi lämnar till skolan det käraste vi har [Elektronisk resurs] - : om samarbete med föräldrar - en relation som utmanar
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2008 - 187 s.
Articles
Different agendas? The views of differentoccupational groups on special needs education
European Journal of Special Needs Education, 2011
Specialpedagogik, vilka är de grundläggande perspektiven?
Pedagogisk forskning i Sverige, 2005
Reference Literature
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Socialdepartementet, 2008:23
APA - manual för referenshantering
Other Materials
Skollagen och relevanta läroplaner
Vetenskapliga artiklar och webblänkar kan tillkomma vid kursstart
-
Books
Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd : viktigare än diagnos
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 135 s.
ISBN: 978-91-27-13233-7 (inb.) LIBRIS-ID: 13560702
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Doktorn kunde inte riktigt laga mig : barn om sjukdom och funktionshinder och om hur vi kan hjälpa
Stockholm : Gothia, 2007 - 157, [1] s.
ISBN: 9789172055377 LIBRIS-ID: 10350746
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 134 s.
ISBN: 9789140686022 LIBRIS-ID: 17065312
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 199 s.
ISBN: 9789147111947 LIBRIS-ID: 18708724
Compendiums
Barnkonventionen. FN:s konvention om barnets rättigheter
UNICEF,
Bildning för alla! En pedagogisk utmaning
Kristianstad University,
URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:512089/FULLTEXT01.pdf
Articles
Different agendas? The views of differentoccupational groups on special needs education
European Journal of Special Needs Education, 2011
Specialpedagogik, vilka är de grundläggande perspektiven?
Pedagogisk forskning i Sverige, 2005
Other Materials
Skollagen och relevanta läroplaner
Vetenskapliga artiklar och webblänkar kan tillkomma vid kursstart
-
Books
Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd : viktigare än diagnos
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 135 s.
ISBN: 978-91-27-13233-7 (inb.) LIBRIS-ID: 13560702
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Doktorn kunde inte riktigt laga mig : barn om sjukdom och funktionshinder och om hur vi kan hjälpa
Stockholm : Gothia, 2007 - 157, [1] s.
ISBN: 9789172055377 LIBRIS-ID: 10350746
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 134 s.
ISBN: 9789140686022 LIBRIS-ID: 17065312
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Compendiums
Bildning för alla! En pedagogisk utmaning
Kristianstad University,
URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:512089/FULLTEXT01.pdf
Barnkonventionen. FN:s konvention om barnets rättigheter
UNICEF,
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Socialdepartementet,
URL: http://www.government.se/content/1/c6/10/19/18/516a2b36.pdf
Articles
Inclusive education in Sweden? A critical analysis.
International Journal of Inclusive Education, 2011
Different agendas? The views of differentoccupational groups on special needs education
European Journal of Special Needs Education, 2011
Specialpedagogik, vilka är de grundläggande perspektiven?
Pedagogisk forskning i Sverige, 2005
Other Materials
Skollagen och relevanta läroplaner
Vetenskapliga artiklar och webblänkar kan tillkomma vid kursstart
Examination
INL1, Home assignment, 4 credits, individually written examination concerning learning outcomes 1, 3, 4, marks Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
SEM1, Seminar, 3,5 credits, individual performance concerning learning outcome 1, 2, 4, mark Fail (U) or Pass (G).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail