Course syllabus - Pedagogy and didactics in pre-school
Scope
15 credits
Course code
PEA064
Valid from
Autumn semester 2015
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1N (First cycle, has only upper-secondary level entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2013-02-01
Revised
2015-02-02
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Från görande till lärande och förståelse: En studie av lärares lärande inom estetik
Nordisk Barnehageforskning 1 (1), 2008
Förskollärarens förtydligade ansvar - en balansgång mellan ett demokratiskt förhållningssätt och att utöva yrkeskunskap
Nordisk Barnehageforskning, Vol 7, nr 7, 2014
Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 132 s.
ISBN: 978-91-44-06866-4 LIBRIS-ID: 12340469
URL: Filmer
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Etik i pedagogiskt vardagsarbete
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 240 s.
ISBN: 9789147084197 LIBRIS-ID: 10451601
URL: Omslagsbild
Goda lärmiljöer för barn
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 233 s.
ISBN: 978-91-44-07201-2 LIBRIS-ID: 12340463
Att förstå förskolan : vardagslivets institutionella ansikten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 236 s.
ISBN: 9789144009636 LIBRIS-ID: 10352141
Young childrens experience of aesthetics in preschool
Nordisk Barnehageforskning, Vol 6 Nr 31, 2013
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Lärande för hållbar utveckling i förskolan - Kunskapsinnehåll, delaktighet och aktörskap kommunicerat i text
Nordisk Barnehageforskning, 5(2), 1-21. issn 1890-916, 2012
URL: Link
Lärande i sagans värld : om temaarbete i förskola och förskoleklass
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2009 - 183 s.
ISBN: 9789197761512 LIBRIS-ID: 11320111
Förskollärarkompetens i förändring
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 139 s.
ISBN: 9789144105338 LIBRIS-ID: 17351426
Articles
Teaching for action competence.
SAGE Open, 2014
Reference Literature
Att skapa platser i naturmiljöer. Om hur vardagliga praktiker i en Ur och Skur-förskola bidrar till att ge platser identiteter
Norsk Barnehagsforskning, Vol 5, nr 10, 2012
-
Books
Från görande till lärande och förståelse: En studie av lärares lärande inom estetik
Nordisk Barnehageforskning 1 (1), 2008
Three approaches from Europe: Waldorf, Montessori and Reggio Emilia
Faculty Publications, Department of Child, Youth,and Family Studies. University of Nebraska Lincoln, 2002
Förskollärarens förtydligade ansvar - en balansgång mellan ett demokratiskt förhållningssätt och att utöva yrkeskunskap
Nordisk Barnehageforskning, Vol 7, nr 7, 2014
Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 132 s.
ISBN: 978-91-44-06866-4 LIBRIS-ID: 12340469
URL: Filmer
Boken om pedagogerna
6., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 448 s.
ISBN: 978-91-47-10000-2 LIBRIS-ID: 12188663
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Etik i pedagogiskt vardagsarbete
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 240 s.
ISBN: 9789147084197 LIBRIS-ID: 10451601
URL: Omslagsbild
Goda lärmiljöer för barn
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 233 s.
ISBN: 978-91-44-07201-2 LIBRIS-ID: 12340463
Att förstå förskolan : vardagslivets institutionella ansikten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 236 s.
ISBN: 9789144009636 LIBRIS-ID: 10352141
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
4., [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-44-07486-3 LIBRIS-ID: 12320907
Young childrens experience of aesthetics in preschool
Nordisk Barnehageforskning, Vol 6 Nr 31, 2013
Preschool teaching in Sweden - a profession in change
Educational Research. Volume 53, 2011
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Lärande för hållbar utveckling i förskolan - Kunskapsinnehåll, delaktighet och aktörskap kommunicerat i text
Nordisk Barnehageforskning, 5(2), 1-21. issn 1890-916, 2012
URL: Link
Articles
Teaching for action competence.
SAGE Open, 2014
Reference Literature
Att skapa platser i naturmiljöer. Om hur vardagliga praktiker i en Ur och Skur-förskola bidrar till att ge platser identiteter
Norsk Barnehagsforskning, Vol 5, nr 10, 2012
Examination
TEN2, Oral examination, 4 credits, pedagogical traditions in preschool, marks Fail (U) or Pass (G).
TEN3, Oral examination, 3,5 credits, the preschool profession, marks Fail (U) or Pass (G).
INL1, Individual written assignment, 1,5 credits, education for sustainable development, marks Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
TEN4, Individual take-home examination, 6 credits, learning and teaching in preschool, marks Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that mark for the written assignment and for the take-home examination (INL1 and TEN4).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail