Course syllabus - The Learning Process in Mathematics I - Opportunities and Obstacles
Scope
15 credits
Course code
SQA104
Valid from
Autumn semester 2015
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1F (Second cycle, has second-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2014-01-24
Revised
2014-12-12
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Matematikundervisning : vetenskapliga perspektiv
Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2011 - 231 s.
ISBN: 978-91-7656-668-8 LIBRIS-ID: 12076474
Bedömning i matematik pågår! : återkoppling för elevers engagemang och lärande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 217 s.
ISBN: 9789147105427 LIBRIS-ID: 14218335
Elefanten i klassrummet : att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 228 s.
ISBN: 9789147099719 LIBRIS-ID: 12130555
Ansvar för matematiklärande : effekter av undervisningsansvar i det flerspråkiga klassrummet
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 149 s.
URL: Fulltext
Elevers möjligheter att ta ansvar för sitt lärande i matematik : en skolstudie i postmodern tid
Umeå : Institutionen för matematik, teknik och naturvetenskap, Umeå universitet, 2009 - 174, [24] s.
ISBN: 9789172648661 LIBRIS-ID: 11675531
URL: Link
Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal
Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet, 2009 - 96 s.
ISBN: 9789185143146 LIBRIS-ID: 11594291
URL: Fulltext
Matematikundervisningens dilemman : hur lärare kan hantera lärandets komplexitet
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 251, [2] s.
ISBN: 91-44-04400-3 LIBRIS-ID: 10073526
URL: Omslagsbild
Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv
Umeå : Umeå universitet, 2006 - [4], 273 s.
ISBN: 91-7264-047-2 LIBRIS-ID: 10146831
URL: Link
Stadieövergången mellan gymnasiet och universitetet : matematik och lärande ur ett studerandeperspektiv
Växjö : Växjö University Press, 2009 - 230 s.
ISBN: 9789176366905 LIBRIS-ID: 11707037
URL: Link
Välj En avhandling nedan utifrån eget intresseområde (ca 200 s)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Klassrumsbedömning i matematik på gymnasieskolans nivå
Linköping : Linköping University, 2011 - vii, 108 s.
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Handlingar i matematikklassrummet : en studie av undervisningsverksamheter på lågstadiet då räknemetoder för addition och subtraktion är i fokus
Linköping : Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, 2013 - 272 s., [2] bl.
ISBN: 9789175194936 (Print) LIBRIS-ID: 14767534
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Döva barns begreppsbildning i matematik
Malmö : Lärarutbildningen, Högsk., 2003 - 257 s.
ISBN: 91-85042-04-8 LIBRIS-ID: 9166235
Att ordna, från ordning till ordning : yngre förskolebarns matematiserande
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2011 - 209 s.
ISBN: 9789173467131 LIBRIS-ID: 12437188
URL: Fulltext
På tal om matematik : matematiken, vardagen och den matematikdidaktiska diskursen
Linköping : Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet, 2008 - 93 s.
ISBN: 9789173939485 LIBRIS-ID: 10716950
URL: Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
Articles
Matematik- utbildningens mål och undervisningens ändamålsenlighet
Göteborg: NCM, Göteborgs universitet, 2010
Språkbrukets roll i matematikundervisningen
Tidskrift för matematikundervisning, 2014
Developing mathematical competence: From the intended to the enacted curriculum.
The Journal of Mathematical Behavior, 2014
Mathematics Education and Special Education: Searching for Common Ground and the Implications for Teacher Education.
Mathematics Teacher Education and Development, 2009
Early Identification and Intervention for Students With Mathematics Difficulties
Journal of learning Disabilities, 2005
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik: en introduktion Ny, omarb. uppl
Pedagogiska institutionen, 2003
Mathematics and Learning Disabilities
Journal of Learning Disabilities, 2004
Spontaneous focusing on numerosity as domain-specific predictor of arithmetical skill.
Journal of Experminental Child Psychology, 2010
Räknespår
Göteborg: NCM. Nämnaren, tidskrift för matematikundervisning, 2000
Mathematical learning difficulties subtypes classification.
Frontiers in Human Neuroscience, 2014
Why Do Some Children Have Difficulty Learning Mathematics ? Looking at Language for Answers.
Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 2009
'I like it instead of maths': how pupils with moderate learning difficulties in Scottish primary special schools intuitively solved mathematical word problems.
British Journal of Special Education, 2010
Matematik behöver också en berättelse: ett pedagogiskt ledarskap med fokus på elevens motivation
Acta Didactica Norge, 2012
Bedöming av kunskap- för lärande och undervisning i matematik. En teoretisk bakgrund.
Skolverket, 2010
Mathematical language in early childhood settings: What really counts?
Early Childhood Education Journal, 2008
Vad är kunskap i matematik? Nämnaren nr. 2
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Matematikundervisningen i grundsärskolan. En utvärdering av Matematiksatsningen
Skolverket, 2011
Relationships between learning environment
Learning Environ Res 16:297-313, 2013
The language of mathematics: Investigating the ways language counts for childrens mathematical development
Journal of Experimental Child Psychology, 2013
Kan vi separera läsning från matematikämnet?
Dyslexi 14 (3), 2009
Other materials
Tillkommer artiklar och rapporter enligt studiehandledningen
Examination
Exercise (INL1) 6 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Project (PRO1) 3 credits, marks Pass (G)
Project (PRO2) 3 credits, marks Pass (G)
Seminar (SEM1) 3 credits, marks Pass (G)
To obtain an overall grade of Pass with Distinction the student must have achieved this grade on INL1
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail