Course syllabus - Subject didactics
Scope
15 credits
Course code
OAU057
Valid from
Autumn semester 2015
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1F (Second cycle, has second-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Didactics
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2014-12-12
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 156 s.
ISBN: 9789144113876 LIBRIS-ID: 18777352
Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet
Första upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 328 sidor
ISBN: 978-91-47-12266-0 LIBRIS-ID: 20871394
Allmän didaktik : mellan normativitet och evidens
Upplaga 1 : 2018 - 147 sidor
ISBN: 9789144121987 LIBRIS-ID: 22511273
Från stoff till studie : om analysarbete i kvalitativ forskning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 197 s.
ISBN: 9789144094601 LIBRIS-ID: 18386960
Articles
Kultur och estetik i skolan - vad och för vem ?
KRUT, Kritisk utbildningstidskrift nr 131, 2008
URL: http://www.kau.se/sites/default/files/Dokument/subpage/2010/11/krut_nr_3_2008_pdf_95613.pdf
Aesthetic Learning About, In, With and Through the Arts: A Curriculum Study.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1476-8070.2012.01737.x/abstract
Sociokulturella perspektiv på lärande och utveckling: Lärande som begreppsmässig precisering och koordinering. Pedagogisk forskning i Sverige. 17(3-4), 152-170. (Ca 18 s.)
2012
URL: http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/9411/8173
Web Addresses
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Skolverket, 2011
Reference Literature
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska, 2017 - 770 sidor
ISBN: 978-91-27-81840-8 LIBRIS-ID: 19886031
Contemporary theories of learning : learning theorists -- in their own words
London : Routledge, 2009. - 1 PDF-fil (viii, 235 p.
ISBN: 978-0-203-87042-6 LIBRIS-ID: 11718487
Other Materials
Nationella styrdokument samt litteratur i urval av lärare och studenter tillkommer
Observera att ytterligare litteratur kommer tillkomma vid kursstart
-
Books
God utbildning i mätningens tidevarv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-09943-6 LIBRIS-ID: 12042150
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 156 s.
ISBN: 9789144113876 LIBRIS-ID: 18777352
Contemporary theories of learning : learning theorists -- in their own words
London : Routledge, 2009. - 1 PDF-fil (viii, 235 p.
ISBN: 978-0-203-87042-6 LIBRIS-ID: 11718487
Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet
Första upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 328 sidor
ISBN: 978-91-47-12266-0 LIBRIS-ID: 20871394
Articles
Socialization Content in Schools and Education for Sustainable Development - I. A study of Teachers Selective Traditions.
Environmental Education Research, 17(5), 599-624., 2011
Estetiskt lärande i skolan - en socialpsykologisk moderniseringsprocess?
Konstnärliga fakulteten, Göteborgs Universitet, 2014
URL: http://konst.gu.se/digitalAssets/1480/1480585_texter-om-konstarter-och-l--rande.pdf
Kultur och estetik i skolan - vad och för vem ?
KRUT, Kritisk utbildningstidskrift nr 131, 2008
URL: http://www.kau.se/sites/default/files/Dokument/subpage/2010/11/krut_nr_3_2008_pdf_95613.pdf
Aesthetic Learning About, In, With and Through the Arts: A Curriculum Study.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1476-8070.2012.01737.x/abstract
Facing global sustainability issues: teachers experiences of their own practices in environmental and sustainability education
Environmental Education Research, 22:6, 788-805., 2016
Institutional culture, social interaction and learning. Learning, culture and social interaction. 1(1), 2-11. (Ca 9 s.)
2012
Sociokulturella perspektiv på lärande och utveckling: Lärande som begreppsmässig precisering och koordinering. Pedagogisk forskning i Sverige. 17(3-4), 152-170. (Ca 18 s.)
2012
URL: http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/9411/8173
On two metaphors for learning and the dangers of chosing just one. Educational Researcher, 27(2), 4-13. (Ca 9 s.)
1998
URL: https://people.ucsc.edu/~gwells/Files/Courses_Folder/ED%20261%20Papers/Sfard_ER1998.pdf
Assessing Finnish and Californian high school students historical literacy through a documentbased task. I: NORDIDACTICA - JOURNAL OF HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCE EDUCATION. 2018:1, 1-21. (Ca 20 s.).
2018
URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1191139/FULLTEXT01.pdf
Web Addresses
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Skolverket, 2011
Reference Literature
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska, 2017 - 770 sidor
ISBN: 978-91-27-81840-8 LIBRIS-ID: 19886031
Other Materials
Nationella styrdokument samt litteratur i urval av lärare och studenter tillkommer
-
Books
God utbildning i mätningens tidevarv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-09943-6 LIBRIS-ID: 12042150
Lärprocesser i högre utbildning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 239 s.
ISBN: 91-47-05266-X LIBRIS-ID: 9819751
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-05490-2 LIBRIS-ID: 11716321
Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 284 s.
ISBN: 978-91-47-09379-3 LIBRIS-ID: 11660776
Hållbar utveckling i praktiken. Så gjorde vi på vår skola
Skolverket, 2004
Articles
Introduction: Special Issue on Argumentation in Education in Scandinavia and England
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Negotiating problems of written argumentation
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Argumentation, 2009, volym 23, sid 433-530
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Experienced ESD-school teachers teaching - an issue of complexity.
Environmental Education Research. Retrieved from doi:10.1080/13504622.2013.862614, 2013
Socialization Content in Schools and Education for Sustainable Development - I. A study of Teachers Selective Traditions.
Environmental Education Research, 17(5), 599-624., 2011
Estetiskt lärande i skolan - en socialpsykologisk moderniseringsprocess?
Konstnärliga fakulteten, Göteborgs Universitet, 2014
URL: http://konst.gu.se/digitalAssets/1480/1480585_texter-om-konstarter-och-l--rande.pdf
Kultur och estetik i skolan - vad och för vem ?
KRUT, Kritisk utbildningstidskrift nr 131, 2008
URL: http://www.kau.se/sites/default/files/Dokument/subpage/2010/11/krut_nr_3_2008_pdf_95613.pdf
Aesthetic Learning About, In, With and Through the Arts: A Curriculum Study.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1476-8070.2012.01737.x/abstract
Estetiska lärprocesser i skola och utbildning
Södertörns Högskola, 2014
URL: http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:718031/FULLTEXT01.pdf
Educating the old and newcomers. Perspectives of teachers on teaching in multicultural schools in Sweden
Multicultural Education Review, 2016
Facing global sustainability issues: teachers experiences of their own practices in environmental and sustainability education
Environmental Education Research, 22:6, 788-805., 2016
Web Addresses
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Skolverket, 2011
URL: http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/publikationer
Proof in Swedish upper secondary school mathematics textbooks - the issue of transparency. In M. Bosch (Ed.), European Research in Mathematics Education IV. Proceedings of CERME4, San Feliu de Guíxols, Spain 2005 (pp. 448-457). Universitat Ramon Llull, Ba
Universitat Ramon Llull, 2006
Approaching proof in a community of mathematical practice. Doctoral thesis
Stockholms universitet, 2006
URL: http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:189608/FULLTEXT01
Bevis - en osynlig del av matematikundervisningen? I Brandel m. fl. (red.) Matematikdidaktiska frågor - resultat från en forskarskola (s. 92-104). Livréna AB, Göteborg.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Reference Literature
Hållbar utveckling i praktiken : [så gjorde vi på vår skola]
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2004 - [2] s., s. 5-120
ISBN: 91-85128-74-0 LIBRIS-ID: 9819700
URL: Fulltext
Other Materials
Tillkommer gör också: Nationella och lokala styrdokument Ämnesvetenskaplig litteratur efter behov Egna sökta artiklar
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
God utbildning i mätningens tidevarv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-09943-6 LIBRIS-ID: 12042150
Lärprocesser i högre utbildning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 239 s.
ISBN: 91-47-05266-X LIBRIS-ID: 9819751
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-05490-2 LIBRIS-ID: 11716321
Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 284 s.
ISBN: 978-91-47-09379-3 LIBRIS-ID: 11660776
Articles
Introduction: Special Issue on Argumentation in Education in Scandinavia and England
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Negotiating problems of written argumentation
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Argumentation, 2009, volym 23, sid 433-530
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Experienced ESD-school teachers teaching - an issue of complexity.
Environmental Education Research. Retrieved from doi:10.1080/13504622.2013.862614, 2013
Socialization Content in Schools and Education for Sustainable Development - I. A study of Teachers Selective Traditions.
Environmental Education Research, 17(5), 599-624., 2011
Estetiskt lärande i skolan - en socialpsykologisk moderniseringsprocess?
Konstnärliga fakulteten, Göteborgs Universitet, 2014
URL: http://konst.gu.se/digitalAssets/1480/1480585_texter-om-konstarter-och-l--rande.pdf
Kultur och estetik i skolan - vad och för vem ?
KRUT, Kritisk utbildningstidskrift nr 131, 2008
URL: http://www.kau.se/sites/default/files/Dokument/subpage/2010/11/krut_nr_3_2008_pdf_95613.pdf
Aesthetic Learning About, In, With and Through the Arts: A Curriculum Study.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1476-8070.2012.01737.x/abstract
Estetiska lärprocesser i skola och utbildning
Södertörns Högskola, 2014
URL: http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:718031/FULLTEXT01.pdf
Educating the old and newcomers. Perspectives of teachers on teaching in multicultural schools in Sweden
Multicultural Education Review, 2016
Facing global sustainability issues: teachers experiences of their own practices in environmental and sustainability education
Environmental Education Research, 22:6, 788-805., 2016
Web Addresses
Hållbar utveckling i Skolan
Skolverket, 2002
URL: http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/publikationer
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Skolverket, 2011
URL: http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/publikationer
Proof in Swedish upper secondary school mathematics textbooks - the issue of transparency. In M. Bosch (Ed.), European Research in Mathematics Education IV. Proceedings of CERME4, San Feliu de Guíxols, Spain 2005 (pp. 448-457). Universitat Ramon Llull, Ba
Universitat Ramon Llull, 2006
Approaching proof in a community of mathematical practice. Doctoral thesis
Stockholms universitet, 2006
URL: http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:189608/FULLTEXT01
Bevis - en osynlig del av matematikundervisningen? I Brandel m. fl. (red.) Matematikdidaktiska frågor - resultat från en forskarskola (s. 92-104). Livréna AB, Göteborg.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Reference Literature
Hållbar utveckling i praktiken : [så gjorde vi på vår skola]
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2004 - [2] s., s. 5-120
ISBN: 91-85128-74-0 LIBRIS-ID: 9819700
URL: Fulltext
Other Materials
Tillkommer gör också: Nationella och lokala styrdokument Ämnesvetenskaplig litteratur efter behov Egna sökta artiklar
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
God utbildning i mätningens tidevarv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-09943-6 LIBRIS-ID: 12042150
Lärprocesser i högre utbildning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 239 s.
ISBN: 91-47-05266-X LIBRIS-ID: 9819751
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-05490-2 LIBRIS-ID: 11716321
Det nödvändiga skrivandet : om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 284 s.
ISBN: 978-91-47-09379-3 LIBRIS-ID: 11660776
Values and democracy in education for sustainable development : contributions from Swedish research
Malmö : Liber, 2008 - 186 s.
ISBN: 91-47-08851-6 LIBRIS-ID: 10674802
URL: Omslagsbild
Articles
Introduction: Special Issue on Argumentation in Education in Scandinavia and England
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Negotiating problems of written argumentation
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Argumentation, 2009, volym 23, sid 433-530
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Experienced ESD-school teachers teaching - an issue of complexity.
Environmental Education Research. Retrieved from doi:10.1080/13504622.2013.862614, 2013
Socialization Content in Schools and Education for Sustainable Development - I. A study of Teachers Selective Traditions.
Environmental Education Research, 17(5), 599-624., 2011
Estetiskt lärande i skolan - en socialpsykologisk moderniseringsprocess?
Konstnärliga fakulteten, Göteborgs Universitet, 2014
URL: http://konst.gu.se/digitalAssets/1480/1480585_texter-om-konstarter-och-l--rande.pdf
Kultur och estetik i skolan - vad och för vem ?
KRUT, Kritisk utbildningstidskrift nr 131, 2008
URL: http://www.kau.se/sites/default/files/Dokument/subpage/2010/11/krut_nr_3_2008_pdf_95613.pdf
Aesthetic Learning About, In, With and Through the Arts: A Curriculum Study.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1476-8070.2012.01737.x/abstract
Estetiska lärprocesser i skola och utbildning
Södertörns Högskola, 2014
URL: http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:718031/FULLTEXT01.pdf
Educating the old and newcomers. Perspectives of teachers on teaching in multicultural schools in Sweden
Multicultural Education Review, 2016
Web Addresses
Hållbar utveckling i Skolan
Skolverket, 2002
URL: http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/publikationer
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
Skolverket, 2011
URL: http://www.skolverket.se/2.3894/publicerat/publikationer
Proof in Swedish upper secondary school mathematics textbooks - the issue of transparency. In M. Bosch (Ed.), European Research in Mathematics Education IV. Proceedings of CERME4, San Feliu de Guíxols, Spain 2005 (pp. 448-457). Universitat Ramon Llull, Ba
Universitat Ramon Llull, 2006
Approaching proof in a community of mathematical practice. Doctoral thesis
Stockholms universitet, 2006
URL: http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:189608/FULLTEXT01
Bevis - en osynlig del av matematikundervisningen? I Brandel m. fl. (red.) Matematikdidaktiska frågor - resultat från en forskarskola (s. 92-104). Livréna AB, Göteborg.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Reference Literature
Hållbar utveckling i praktiken : [så gjorde vi på vår skola]
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2004 - [2] s., s. 5-120
ISBN: 91-85128-74-0 LIBRIS-ID: 9819700
URL: Fulltext
Other Materials
Tillkommer gör också: Nationella och lokala styrdokument Ämnesvetenskaplig litteratur efter behov Egna sökta artiklar
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Specific requirements
A degree at the Bachelor's level, minimum 180 credits including 90 credits with relevance for educational sciences, or a Degree of Bachelor of Education, and the course Didactics and educational theory - an introduction (minimum 7.5 credits) or equivalent.
In addition Swedish B/Swedish 3 and English A/English 6 are required. For courses given entirely in English exemption is made from the requirement in Swedish B/Swedish 3.
Examination
INL1, Home assignment, 5 credits, individually written examination concerning learning outcomes 1-2, marks Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
SEM1, Seminar, 2.5 credits, written and oral performance concerning learning outcome 3, marks Fail (U) or Pass (G).
INL2, Home assignment, 7.5 credits, individually written examination concerning learning outcomes 4-6, marks Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
For Pass with distinction (VG) on the course as a whole, the student must have earned that mark for the home assignments (INL1 and INL2).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail