Course syllabus - Opportunities and Obstacles in the Development of Language, Writing, Reading and Mathematics
Scope
7.5 credits
Course code
SQA113
Valid from
Autumn semester 2014
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1F (First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2014-01-31
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Lärande och delaktighet
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 173 s.
ISBN: 91-44-01774-X ; 267:00 LIBRIS-ID: 8353068
Estetiska upplevelser och specialpedagogisk praxis. I Alerby, E & Elídóttir (2006). Lärandets konst - betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
Lund: Studentlitteratur, 2006
Att leda den tidiga matematikundervisningen
Linköping : Skapande vetande, Linköpings universitet, 2007 - 125 s.
ISBN: 978-91-85831-30-2 LIBRIS-ID: 10616227
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2014 - 201 s.
ISBN: 9789185143252 LIBRIS-ID: 15179182
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärandet. En praxisorienterad studie med utgångspunkt i praktiken
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2013
Grunderna i läs- och skrivinlärning
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 297 s.
ISBN: 9789144104508 LIBRIS-ID: 17524626
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Articles
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Pedagogiska institutionen. Örebro universitet, 2003
Hur kan vi se på läs- och skrivsvårigheter? Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, nr 4
Svenska Dyslexiföreningen, 2006
URL: http://www.dyslexiforeningen.se/egnafiler/jacobson_hemsidan.pdf
Mer än matematik : om språkliga dimensioner i matematikuppgifter
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2008 - 46 s.
ISBN: 9789185589463 LIBRIS-ID: 10671595
URL: Fulltext
Mathematical language in early childhood settings: What really counts?
Early Childhood Education Journal, 2008
Utveckling av tal- och skriftspråk hos andraspråkselever i skolans tidiga år
Didaktisk tidskrift. Vol. 20, No 2, 2011
Läsinlärning börjar med den tidiga språkutvecklingen
Svenska Dyslexiföreningen, 2007
Dyslexi och tvåspråkighet - ett forskningsområde i utveckling
Svenska Dyslexiföreningen, 2008
Kompensatoriska åtgärder vid läs- och skrivsvårigheter?
Växjö Universitet,
URL: http://www.dyslexi.org/sites/dyslexi.org/files/c._jacobsson_kompensatoriska.pdf
Alla dessa IG - kan dyskalkyli vara förklaringen?
Göteborgs universitet, 2008
Reference Literature
Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 176 s.
ISBN: 91-27-72298-8 LIBRIS-ID: 10227684
Nya Språket lyfter!
Skolverket, 2009
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
Lärande och delaktighet
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 173 s.
ISBN: 91-44-01774-X ; 267:00 LIBRIS-ID: 8353068
Estetiska upplevelser och specialpedagogisk praxis. I Alerby, E & Elídóttir (2006). Lärandets konst - betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
Lund: Studentlitteratur, 2006
Att leda den tidiga matematikundervisningen
Linköping : Skapande vetande, Linköpings universitet, 2007 - 125 s.
ISBN: 978-91-85831-30-2 LIBRIS-ID: 10616227
Grunderna i läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 284 s.
ISBN: 978-91-44-00891-2 LIBRIS-ID: 10630716
Läsningens psykologi och pedagogik
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 189 s.
ISBN: 978-91-27-41956-8 LIBRIS-ID: 11614815
Inkluderande undervisning : vad kan man lära av forskningen
[Härnösand] : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013 - 95 s.
ISBN: 9789128004596 LIBRIS-ID: 14804594
URL: Fulltext
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2014 - 201 s.
ISBN: 9789185143252 LIBRIS-ID: 15179182
Barns tidiga läsning
Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2007 - 159 s.
ISBN: 9789172275034 LIBRIS-ID: 10275600
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärandet. En praxisorienterad studie med utgångspunkt i praktiken
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2013
Articles
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Pedagogiska institutionen. Örebro universitet, 2003
Hur kan vi se på läs- och skrivsvårigheter? Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, nr 4
Svenska Dyslexiföreningen, 2006
URL: http://www.dyslexiforeningen.se/egnafiler/jacobson_hemsidan.pdf
Mer än matematik : om språkliga dimensioner i matematikuppgifter
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2008 - 46 s.
ISBN: 9789185589463 LIBRIS-ID: 10671595
URL: Fulltext
Mathematical language in early childhood settings: What really counts?
Early Childhood Education Journal, 2008
Didaktik för elever med låsningar i matematik. Didaktisk tidskrift. 2009 volym 18 (3)
Linköping: Linköpings universitet, 2009
Pedagogik för elever med förmåga och fallenhet för matematik. Resultatdialog 2012. Forskning inom utbildningsvetenskap
Vetenskapsrådets rapportserie 7:2012. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2012
Utveckling av tal- och skriftspråk hos andraspråkselever i skolans tidiga år
Didaktisk tidskrift. Vol. 20, No 2, 2011
Det ser rätt ut - men är ändå fel
Göteborg Universitet, 2000
Läsinlärning börjar med den tidiga språkutvecklingen
Svenska Dyslexiföreningen, 2007
Dyslexi och tvåspråkighet - ett forskningsområde i utveckling
Svenska Dyslexiföreningen, 2008
Kompensatoriska åtgärder vid läs- och skrivsvårigheter?
Växjö Universitet,
URL: http://www.dyslexi.org/sites/dyslexi.org/files/c._jacobsson_kompensatoriska.pdf
Bedömning av kunskap - för lärande och undervisning i matematik
Stockholm: Stockhoms universitet, 2010
Alla dessa IG - kan dyskalkyli vara förklaringen?
Göteborgs universitet, 2008
Lässvårigheter och räknesvårigheter
Göteborgs universitet, 2007
Reference Literature
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 80 s.
ISBN: 91-27-72309-7 LIBRIS-ID: 9967729
Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 176 s.
ISBN: 91-27-72298-8 LIBRIS-ID: 10227684
God skrivutveckling : kartläggning och övningar
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2008 - 112 s.
ISBN: 978-91-27-41258-3 LIBRIS-ID: 10726429
Nya Språket lyfter!
Skolverket, 2009
På väg in i skolan : om villkor för olika barns delaktighet och skriftspråkslärande
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2012 - 220 s.
ISBN: 9789155485054 LIBRIS-ID: 13587025
URL: Link
Att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : en forskningsöversikt på uppdrag av Skolverket
[Stockholm] : Skolverket, [2001?] - 74 bl.
URL: Link
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
Lärande och delaktighet
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 173 s.
ISBN: 91-44-01774-X ; 267:00 LIBRIS-ID: 8353068
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 439 s.
ISBN: 91-44-03917-4 LIBRIS-ID: 10113133
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Estetiska upplevelser och specialpedagogisk praxis. I Alerby, E & Elídóttir (2006). Lärandets konst - betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
Lund: Studentlitteratur, 2006
Att leda den tidiga matematikundervisningen
Linköping : Skapande vetande, Linköpings universitet, 2007 - 125 s.
ISBN: 978-91-85831-30-2 LIBRIS-ID: 10616227
Grunderna i läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 284 s.
ISBN: 978-91-44-00891-2 LIBRIS-ID: 10630716
Läsundervisning och läsutveckling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 220 s.
ISBN: 978-91-44-05215-1 LIBRIS-ID: 11434192
Läsningens psykologi och pedagogik
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 189 s.
ISBN: 978-91-27-41956-8 LIBRIS-ID: 11614815
Inkluderande undervisning : vad kan man lära av forskningen
[Härnösand] : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2013 - 95 s.
ISBN: 9789128004596 LIBRIS-ID: 14804594
URL: Fulltext
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2014 - 201 s.
ISBN: 9789185143252 LIBRIS-ID: 15179182
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärandet. En praxisorienterad studie med utgångspunkt i praktiken
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2013
Articles
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Pedagogiska institutionen. Örebro universitet, 2003
Hur kan vi se på läs- och skrivsvårigheter? Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, nr 4
Svenska Dyslexiföreningen, 2006
URL: http://www.dyslexiforeningen.se/egnafiler/jacobson_hemsidan.pdf
Mer än matematik : om språkliga dimensioner i matematikuppgifter
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2008 - 46 s.
ISBN: 9789185589463 LIBRIS-ID: 10671595
URL: Fulltext
Mathematical language in early childhood settings: What really counts?
Early Childhood Education Journal, 2008
Didaktik för elever med låsningar i matematik. Didaktisk tidskrift. 2009 volym 18 (3)
Linköping: Linköpings universitet, 2009
Pedagogik för elever med förmåga och fallenhet för matematik. Resultatdialog 2012. Forskning inom utbildningsvetenskap
Vetenskapsrådets rapportserie 7:2012. Stockholm: Vetenskapsrådet, 2012
Utveckling av tal- och skriftspråk hos andraspråkselever i skolans tidiga år
Didaktisk tidskrift. Vol. 20, No 2, 2011
Reference Literature
God läsutveckling : kartläggning och övningar
2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 80 s.
ISBN: 91-27-72309-7 LIBRIS-ID: 9967729
Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 176 s.
ISBN: 91-27-72298-8 LIBRIS-ID: 10227684
God skrivutveckling : kartläggning och övningar
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2008 - 112 s.
ISBN: 978-91-27-41258-3 LIBRIS-ID: 10726429
Nya Språket lyfter!
Skolverket, 2009
På väg in i skolan : om villkor för olika barns delaktighet och skriftspråkslärande
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2012 - 220 s.
ISBN: 9789155485054 LIBRIS-ID: 13587025
URL: Link
Att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter : en forskningsöversikt på uppdrag av Skolverket
[Stockholm] : Skolverket, [2001?] - 74 bl.
URL: Link
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Examination
Exercise (INL1), 5 credits, marks Pass (G) or Pass with distiction (VG)
Project (PRO1), 1,5 credits, marks Pass (G)
Seminar (SEM1), 1 credits, marks Pass (G)
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail