Course syllabus - Social Interaction Processes
Scope
22.5 credits
Course code
SQA110
Valid from
Autumn semester 2014
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1F (Second cycle, has second-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2014-04-03
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Relationskompetens i pedagogernas värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 271 s.
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11317627
URL: Omslagsbild
Evidensbaserad elevhälsa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 447 s.
ISBN: 9789144089690 LIBRIS-ID: 15978042
Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar : teoretiska och praktiska perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 299 s.
ISBN: 9789147084258 LIBRIS-ID: 10617669
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Barn med överlappande diagnoser : ADHD, inlärningssvårigheter, autism, asperger, tourettes, ångest med flera
Andra reviderade utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2016] - 335 sidor
ISBN: 978-91-27-14175-9 LIBRIS-ID: 17420993
Compendiums
Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning : Handledning : förskola, skola och fritidshem
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2016 - 94 s.
ISBN: 9789128006705 LIBRIS-ID: 19757886
Articles
Accepted or Rejected in School.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
Assessing reasons for school non-attendance
Scandinavian Journal of Educational Research, 59(3), 316-336, 2015
Inclusion of children with disabilities; Theachers? attitudes and requirements for environmental accommodations.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Emotional and Behavioural Difficulties. The practices of dealing with children with special needs in school: A Norwegian perspective
Emotional and Behavioural Difficulties, 19(3), 296-310, 2014
Empati som känsla, förståelse och omsorg
Socialmedicinsk tidskrift, 2, 214-221, 2013
Evidence-Based Practices in Interventions for Children and Youth with Autism Spectrum Disorders
Preventing School failure: Alternative Education for Children and Youth 54(4), 275-282, 2010
From ABCs to ADHD: The role of schooling in the construction of behaviour disorder and production of disorderly objects
International Journal of Inclusive Education, 12(1), 7-33, 2008
Pupils with special educational needs: a study of the assessments and categorising processes regardning pupils school difficulties in Sweden.
International Journal of Inclusive Education, 2010
Inclusive Educational Practice: Results of an Empirical Study
Scandinavian Journal of Educational Research, 2008
Recent Research on Troublesome Classroom Behaviour: A Review.
Australiasian Journal of Special Education, 2007
Special educational needs and support provisions in Swedish preschools: A multiple-case study
International Journal of Early Childhood Special Education, 7(2), 273-293, 2015
Other Materials
Svensk författningssamling, (SFS). (2008:567). Diskrimineringslag. Stockholm: Kulturdepartementet
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation, (UNESCO). (1994). The Salamanca statement and framework for action on special needs education. Paris: UNESCO
United Nations. (1989). Convention on the Rights of the Child
URL: http://www.ohchr.org/EN/ProfessionalInterest/Pages/CRC.aspx
United Nations. (2006). Convention on the Rights of Persons with Disabilities
URL: http://www.un.org/disabilities/convention/conventionfull.shtml
Därtill tillkommer följande obligatoriska kurslitteratur:
-
Books
Idén om en skola för alla och specialpedagogisk organisering i praktiken
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2012 - 314 s.
ISBN: 9789173467339 LIBRIS-ID: 13861196
URL: Fulltext
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Who should do What to Whom? : Occupational Groups´ Views on Special Needs
Jönköping : School of Education and Communication, 2013 - 248 s. (PDF)
URL: Link
Relationskompetens i pedagogernas värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 271 s.
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11317627
URL: Omslagsbild
Evidensbaserad elevhälsa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 447 s.
ISBN: 9789144089690 LIBRIS-ID: 15978042
Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar : teoretiska och praktiska perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 299 s.
ISBN: 9789147084258 LIBRIS-ID: 10617669
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
"Participation is everything" : young people's voices on participation in school life
Örebro : Örebro University, 2014 - 143 s.
ISBN: 9789175290416 LIBRIS-ID: 16731211
URL: Link
Skolk ur elevernas och skolans perspektiv : en intervju- och dokumentstudie
Jönköping : Hälsohögskolan, Högskolan i Jönköping, 2013 - 150 s.
ISBN: 9789185835423 LIBRIS-ID: 14068932
URL: Link
Välj En av avhandlingarna nedan med utgångspunkt från egen verksamhet
,,
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Link
"Detta ideliga mötande" : en studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, [2009] - 270 s.
ISBN: 9789162879112 LIBRIS-ID: 11751512
URL: Link
Dokumenterat utanförskap : om skolbarn som inte når målen
Lund : Sociologiska institutionen, Lunds universitet, 2006 - 180, [15] s.
ISBN: 91-7267-219-6 LIBRIS-ID: 10225872
Barns kamratrelationer i förskolan : samhörighet, tillhörighet, vänskap, utanförskap
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 201 s.
ISBN: 978-91-976537-7-0 LIBRIS-ID: 10451159
URL: Elektronisk resurs
Lärares och elevers interaktion i klassrummet : betydelsen av kön, ålder, ämne och klasstorlek samt lärares uppfattningar om interaktionen
Linköping : Univ., 2003 - 184, [3] s.
ISBN: 91-7373-667-8 LIBRIS-ID: 8928538
Educational pathways and transitions in the early school years : special educational needs, support provisions and inclusive education
Stockholm : Department of Special Education, Stockholm University, 2016 - 135 s.
ISBN: 9789176493090 LIBRIS-ID: 19283823
URL: Link
Articles
Recent Research on Troublesome Classroom Behaviour: A Review.
Australiasian Journal of Special Education, 2007
Inclusion of children with disabilities; Theachers? attitudes and requirements for environmental accommodations.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Accepted or Rejected in School.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
Children with behaviour problems: the influence of social competence and social relations on problem stability, school achievement and peer acceptance across the first six years of school.
Infant and Child Development, 2006
Pupils with special educational needs: a study of the assessments and categorising processes regardning pupils school difficulties in Sweden.
International Journal of Inclusive Education, 2010
Inclusive Educational Practice: Results of an Empirical Study
Scandinavian Journal of Educational Research, 2008
Special Support in Preschools in Sweden: Preschool staffs definition of the construct
International Journal of Disability, Development and Education, 2010
Other Materials
Utöver kurslitteraturen förväntas studenten känna till och kunna referera till :
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tillkommer: artiklar, rapporter enligt Studiehandledningen
-
Books
Idén om en skola för alla och specialpedagogisk organisering i praktiken
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2012 - 314 s.
ISBN: 9789173467339 LIBRIS-ID: 13861196
URL: Fulltext
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Who should do What to Whom? : Occupational Groups´ Views on Special Needs
Jönköping : School of Education and Communication, 2013 - 248 s. (PDF)
URL: Link
Relationskompetens i pedagogernas värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 271 s.
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11317627
URL: Omslagsbild
Evidensbaserad elevhälsa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 447 s.
ISBN: 9789144089690 LIBRIS-ID: 15978042
Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar : teoretiska och praktiska perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 299 s.
ISBN: 9789147084258 LIBRIS-ID: 10617669
Gemenskap och utanförskap : om marginalisering i skolans värld
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 174 s.
ISBN: 91-47-05319-4 LIBRIS-ID: 10125741
URL: Omslagsbild
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
"Participation is everything" : young people's voices on participation in school life
Örebro : Örebro University, 2014 - 143 s.
ISBN: 9789175290416 LIBRIS-ID: 16731211
URL: Link
Skolk ur elevernas och skolans perspektiv : en intervju- och dokumentstudie
Jönköping : Hälsohögskolan, Högskolan i Jönköping, 2013 - 150 s.
ISBN: 9789185835423 LIBRIS-ID: 14068932
URL: Link
Välj En av avhandlingarna nedan med utgångspunkt från egen verksamhet
,,
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Link
"Detta ideliga mötande" : en studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, [2009] - 270 s.
ISBN: 9789162879112 LIBRIS-ID: 11751512
URL: Link
Dokumenterat utanförskap : om skolbarn som inte når målen
Lund : Sociologiska institutionen, Lunds universitet, 2006 - 180, [15] s.
ISBN: 91-7267-219-6 LIBRIS-ID: 10225872
Barns kamratrelationer i förskolan : samhörighet, tillhörighet, vänskap, utanförskap
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 201 s.
ISBN: 978-91-976537-7-0 LIBRIS-ID: 10451159
URL: Elektronisk resurs
Lärares och elevers interaktion i klassrummet : betydelsen av kön, ålder, ämne och klasstorlek samt lärares uppfattningar om interaktionen
Linköping : Univ., 2003 - 184, [3] s.
ISBN: 91-7373-667-8 LIBRIS-ID: 8928538
Articles
Recent Research on Troublesome Classroom Behaviour: A Review.
Australiasian Journal of Special Education, 2007
Inclusion of children with disabilities; Theachers? attitudes and requirements for environmental accommodations.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Accepted or Rejected in School.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
Svåra etiska överväganden. [Recension av boken Samvær og marginalisering. Socialt samspil i skolelivet].
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Children with behaviour problems: the influence of social competence and social relations on problem stability, school achievement and peer acceptance across the first six years of school.
Infant and Child Development, 2006
Pupils with special educational needs: a study of the assessments and categorising processes regardning pupils school difficulties in Sweden.
International Journal of Inclusive Education, 2010
Inclusive Educational Practice: Results of an Empirical Study
Scandinavian Journal of Educational Research, 2008
Special Support in Preschools in Sweden: Preschool staffs definition of the construct
International Journal of Disability, Development and Education, 2010
Other Materials
Utöver kurslitteraturen förväntas studenten känna till och kunna referera till :
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tillkommer under höstterminen 2014 rapporter, artiklar och aktuella styrdokument
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tillkommer: artiklar, rapporter enligt Studiehandledningen
-
Books
Idén om en skola för alla och specialpedagogisk organisering i praktiken
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2012 - 314 s.
ISBN: 9789173467339 LIBRIS-ID: 13861196
URL: Fulltext
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Who should do What to Whom? : Occupational Groups´ Views on Special Needs
Jönköping : School of Education and Communication, 2013 - 248 s. (PDF)
URL: Link
Relationskompetens i pedagogernas värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 271 s.
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11317627
URL: Omslagsbild
Evidensbaserad elevhälsa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 447 s.
ISBN: 9789144089690 LIBRIS-ID: 15978042
Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar : teoretiska och praktiska perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 299 s.
ISBN: 9789147084258 LIBRIS-ID: 10617669
Störande elever korrigerande lärare : om regler, förväntningar och lärares åtgärder mot störande flickor och pojkar i klassrummet
1. utg. : Linköping : Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet, 2008 - 221 s.
ISBN: 9789173939942 LIBRIS-ID: 10662291
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Gemenskap och utanförskap : om marginalisering i skolans värld
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 174 s.
ISBN: 91-47-05319-4 LIBRIS-ID: 10125741
URL: Omslagsbild
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Välj En av avhandlingarna nedan med utgångspunkt från egen verksamhet
,,
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Link
"Detta ideliga mötande" : en studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, [2009] - 270 s.
ISBN: 9789162879112 LIBRIS-ID: 11751512
URL: Link
Dokumenterat utanförskap : om skolbarn som inte når målen
Lund : Sociologiska institutionen, Lunds universitet, 2006 - 180, [15] s.
ISBN: 91-7267-219-6 LIBRIS-ID: 10225872
Barns kamratrelationer i förskolan : samhörighet, tillhörighet, vänskap, utanförskap
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 201 s.
ISBN: 978-91-976537-7-0 LIBRIS-ID: 10451159
URL: Elektronisk resurs
Lärares och elevers interaktion i klassrummet : betydelsen av kön, ålder, ämne och klasstorlek samt lärares uppfattningar om interaktionen
Linköping : Univ., 2003 - 184, [3] s.
ISBN: 91-7373-667-8 LIBRIS-ID: 8928538
Articles
Recent Research on Troublesome Classroom Behaviour: A Review.
Australiasian Journal of Special Education, 2007
Inclusion of children with disabilities; Theachers? attitudes and requirements for environmental accommodations.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Accepted or Rejected in School.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
Svåra etiska överväganden. [Recension av boken Samvær og marginalisering. Socialt samspil i skolelivet].
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Children with behaviour problems: the influence of social competence and social relations on problem stability, school achievement and peer acceptance across the first six years of school.
Infant and Child Development, 2006
Pupils with special educational needs: a study of the assessments and categorising processes regardning pupils school difficulties in Sweden.
International Journal of Inclusive Education, 2010
Inclusive Educational Practice: Results of an Empirical Study
Scandinavian Journal of Educational Research, 2008
Other Materials
Utöver kurslitteraturen förväntas studenten känna till och kunna referera till :
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tillkommer under höstterminen 2014 rapporter, artiklar och aktuella styrdokument
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Examination
Exercise (INL1), 7,5 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Exercise (INL2), 5 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Project (PRO1), 3 credits, marks Pass (G)
Project (PRO2), 5 credits, marks Pass (G)
Participation (NÄR1), 2 credits, marks Pass (G)
To obtain a Pass with Distinction on the course a Pass with Distinction is required on INL1 and INL2
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail