Course syllabus - Working as a Special Needs Teacher with Development of Language, Writing and Reading II
Scope
15 credits
Course code
SQA108
Valid from
Spring semester 2015
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1F (Second cycle, has second-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2014-06-04
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Intensiv läsinlärning : dialog och bemästrande när läsningen har låst sig
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2016 - 456 s.
ISBN: 9789144109459 LIBRIS-ID: 19520327
Jag vill bli bemött för den jag är : ungdomars perspektiv på att vara elever med läs- och skrivproblematik
Västerås : School of Education, Culture and Communication, Mälardalen University, 2016 - 131 s.
ISBN: 9789174852578 LIBRIS-ID: 19369784
URL: Link
Välj en av följande
Läsundervisningens grunder
Gleerups Utbildning AB, 2016 - 271 s.
ISBN: 9789140692092 LIBRIS-ID: 18719214
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 267 s.
ISBN: 978-91-27-42172-1 LIBRIS-ID: 12059613
Flera vägar mot mål : läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 220 s.
ISBN: 91-47-09321-8 LIBRIS-ID: 11267065
URL: Omslagsbild
Välj en av följande avhandlingar:
Skicklig läs- och skrivundervisning i åk 1-3 : om lärares möjligheter och hinder
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 226 s.
ISBN: 978-91-7346-709-4 LIBRIS-ID: 12306890
URL: Link
Studenter med läs- och skrivsvårigheter som deltagare i högre utbildning
Växjö : Linnaeus University Press, 2010 - 157 s.
ISBN: 9789186491475 LIBRIS-ID: 12033950
URL: Fulltext
Reading for life : three studies of Swedish students' literacy development
Linköping : Department of Behavioural Sciences and Learning, Linköping University, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-7393-455-8 LIBRIS-ID: 11718335
URL: Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
Early predictors of reading comprehension difficulties
Linköping : Linköping University, Department of Behavioural Sciences and Learning, 2014 - 80 s.
ISBN: 9789175192819 (print) LIBRIS-ID: 16890895
URL: Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
The use of interventions for promoting reading development among struggling readers
Växjö : Linnaeus University Press, 2013 - 83 s.
ISBN: 9789187427138 LIBRIS-ID: 13983370
URL: Fulltext
Dyslexi på två språk : en multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter
Stockholm : Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2009 - 249 s.
ISBN: 9789171559098 LIBRIS-ID: 16245628
URL: Link
Att säkerställa skriftspråklighet genom medveten arrangering : Wittingmetodens tillämpning i några olika lärandemiljöer
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2008 - 222 s.
ISBN: 978-91-7155-706-3 LIBRIS-ID: 10973202
URL: Link
Articles
Välj två av följande artiklar
Special Education Teachers Narratives on Literacy Support for Bilingual Students with Dyslexia in Swedish Compulsory Schools
Nordic Journal of Literacy Research, 2, 1-18, 2016
The most important thing: Students with Reading and Writing Difficulties Talk About their Experiences of Teachers Treatment and Guidance
Scandinavian Journal of Educational Research, 55, (5), 551-565, 2011
Can special education make a difference? Exploring the differences of special educational systems between Finland and Norway in relation to PISA results
Scandinavian Journal of Disability Research, 2011
Teaching Children to Read: What do we know about How to Do It?
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Recent Discoveries on Remedial Interventions for Children with Dyslexia
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Effects of a Randomised Reading Intervention Study: An Application of Structural Equation Modelling
Wiley Online Library, 2011
Reference Literature
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Other Materials
Litteratur inom ett eget valt fördjupningsområde, cirka 600 sidor, varav två internationella forskningsartiklar och en avhandling.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
The use of interventions for promoting reading development among struggling readers
Växjö : Linnaeus University Press, 2013 - 83 s.
ISBN: 9789187427138 LIBRIS-ID: 13983370
URL: Fulltext
Välj en av följande avhandlingar:
Skicklig läs- och skrivundervisning i åk 1-3 : om lärares möjligheter och hinder
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 226 s.
ISBN: 978-91-7346-709-4 LIBRIS-ID: 12306890
URL: Link
Studenter med läs- och skrivsvårigheter som deltagare i högre utbildning
Växjö : Linnaeus University Press, 2010 - 157 s.
ISBN: 9789186491475 LIBRIS-ID: 12033950
URL: Fulltext
Early predictors of reading comprehension difficulties
Linköping : Linköping University, Department of Behavioural Sciences and Learning, 2014 - 80 s.
ISBN: 9789175192819 (print) LIBRIS-ID: 16890895
URL: Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
Mellan fakticitet och projekt : läs- och skrivsvårigheter och strävan att övervinna dem
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, cop. 2005 - [16], 312, [18] s.
ISBN: 91-7346-539-9 : SEK 212:00 LIBRIS-ID: 9964128
URL: Link
Att säkerställa skriftspråklighet genom medveten arrangering : Wittingmetodens tillämpning i några olika lärandemiljöer
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2008 - 222 s.
ISBN: 978-91-7155-706-3 LIBRIS-ID: 10973202
URL: Link
Läsundervisningens grunder
Gleerups Utbildning AB, 2016 - 271 s.
ISBN: 9789140692092 LIBRIS-ID: 18719214
Flera vägar mot mål : läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 220 s.
ISBN: 91-47-09321-8 LIBRIS-ID: 11267065
URL: Omslagsbild
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 267 s.
ISBN: 978-91-27-42172-1 LIBRIS-ID: 12059613
Articles
Can special education make a difference? Exploring the differences of special educational systems between Finland and Norway in relation to PISA results
Scandinavian Journal of Disability Research, 2011
Teaching Children to Read: What do we know about How to Do It?
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Recent Discoveries on Remedial Interventions for Children with Dyslexia
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Effects of a Randomised Reading Intervention Study: An Application of Structural Equation Modelling
Wiley Online Library, 2011
The acquisition of Reading Comprehension Skill
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Reference Literature
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Other Materials
Litteratur inom ett eget valt fördjupningsområde, cirka 600 sidor, varav två internationella forskningsartiklar och en avhandling.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
The use of interventions for promoting reading development among struggling readers
Växjö : Linnaeus University Press, 2013 - 83 s.
ISBN: 9789187427138 LIBRIS-ID: 13983370
URL: Fulltext
Ungdomar läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144083377 LIBRIS-ID: 16250070
Välj en av följande avhandlingar:
Skicklig läs- och skrivundervisning i åk 1-3 : om lärares möjligheter och hinder
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 226 s.
ISBN: 978-91-7346-709-4 LIBRIS-ID: 12306890
URL: Link
Studenter med läs- och skrivsvårigheter som deltagare i högre utbildning
Växjö : Linnaeus University Press, 2010 - 157 s.
ISBN: 9789186491475 LIBRIS-ID: 12033950
URL: Fulltext
Early predictors of reading comprehension difficulties
Linköping : Linköping University, Department of Behavioural Sciences and Learning, 2014 - 80 s.
ISBN: 9789175192819 (print) LIBRIS-ID: 16890895
URL: Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
Mellan fakticitet och projekt : läs- och skrivsvårigheter och strävan att övervinna dem
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, cop. 2005 - [16], 312, [18] s.
ISBN: 91-7346-539-9 : SEK 212:00 LIBRIS-ID: 9964128
URL: Link
Att säkerställa skriftspråklighet genom medveten arrangering : Wittingmetodens tillämpning i några olika lärandemiljöer
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2008 - 222 s.
ISBN: 978-91-7155-706-3 LIBRIS-ID: 10973202
URL: Link
Articles
Can special education make a difference? Exploring the differences of special educational systems between Finland and Norway in relation to PISA results
Scandinavian Journal of Disability Research, 2011
Teaching Children to Read: What do we know about How to Do It?
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Recent Discoveries on Remedial Interventions for Children with Dyslexia
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Effects of a Randomised Reading Intervention Study: An Application of Structural Equation Modelling
Wiley Online Library, 2011
The acquisition of Reading Comprehension Skill
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Reference Literature
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Other Materials
Litteratur inom ett eget valt fördjupningsområde, cirka 600 sidor, varav två internationella forskningsartiklar och en avhandling.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Examination
Exercise (INL1), 4.5 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Exercise (INL2), 4.5 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Project (PRO1), 4 credits, marks Pass (G)
Participation (NÄR1), 2 credits, marks Pass (G)
To obtain a Pass with Distinction on the course a Pass with Distinction is required on INL1 and INL2
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail