Course syllabus - Prevention, Mapping, Intervention and Follow-up
Scope
7.5 credits
Course code
SQA908
Valid from
Autumn semester 2013
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1F (Second cycle, has second-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Special Needs Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2013-02-01
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Compeniums
Att arbeta med gemensam problemlösning
Björck-Åkesson, Eva & Granlund, Mats,
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Link
Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
URL: Länk
Articles
Utveckling genom IUP?
Stockholm : Stiftelsen SAF, 2012 - 80 s.
ISBN: 9789197808880 LIBRIS-ID: 13585723
The Power of Feedback
Review of Educational Research, 77(1), 2007
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Link
Dynamic Assessment and Response to Intervention: Two Sides of One Coin
Journal of Learning Disabilities, 2009
Spänningen mellan normalitet och avvikelse : om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet, 2009 - 102 s.
ISBN: 9789172648579 LIBRIS-ID: 11737529
Developing observation skills in school settings: The importance and impanct of 'work discussion groups' for staff
Infant observation, 2005
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 8 (1-2), 2003
Reference Literature
Skriftliga omdömen i grundskolans individuella utvecklingsplaner : en uppföljning och utvärdering av skolornas arbete ett år efter reformen
Stockholm : Skolverket, 2010 - 148 s.
URL: Fulltext
Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Stockholm : Skolverket, 2013 - 29 s.
ISBN: 9789175590721 LIBRIS-ID: 15984411
Särskilda undervisningsgrupper : en studie om organisering och användning av särskilda undervisningsgrupper i grundskolan
Stockholm : Skolverket, 2014 - 75 s.
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
-
Books
Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 155 s.
ISBN: 9789144050096 LIBRIS-ID: 10934334
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-06890-9 LIBRIS-ID: 12070355
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Compeniums
Att arbeta med gemensam problemlösning
Björck-Åkesson, Eva & Granlund, Mats,
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Link
Articles
Utveckling genom IUP?
Stockholm : Stiftelsen SAF, 2012 - 80 s.
ISBN: 9789197808880 LIBRIS-ID: 13585723
The Power of Feedback
Review of Educational Research, 77(1), 2007
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Link
Dynamic Assessment and Response to Intervention: Two Sides of One Coin
Journal of Learning Disabilities, 2009
Spänningen mellan normalitet och avvikelse : om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet, 2009 - 102 s.
ISBN: 9789172648579 LIBRIS-ID: 11737529
Developing observation skills in school settings: The importance and impanct of 'work discussion groups' for staff
Infant observation, 2005
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 8 (1-2), 2003
Reference Literature
Skriftliga omdömen i grundskolans individuella utvecklingsplaner : en uppföljning och utvärdering av skolornas arbete ett år efter reformen
Stockholm : Skolverket, 2010 - 148 s.
URL: Fulltext
Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Stockholm : Skolverket, 2013 - 29 s.
ISBN: 9789175590721 LIBRIS-ID: 15984411
Särskilda undervisningsgrupper : en studie om organisering och användning av särskilda undervisningsgrupper i grundskolan
Stockholm : Skolverket, 2014 - 75 s.
-
Books
Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : en fallstudie i en kommun
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, cop. 2006 - 227 s., [37] s. med var pag.
ISBN: 91-7346-572-0 LIBRIS-ID: 10239331
URL: Link
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2011 - 270 s.
ISBN: 978-91-7656-675-6 LIBRIS-ID: 12273510
Handbook of formative assessment
New York : Routledge, 2009 - 1 PDF-fil (xii, 377 s.
ISBN: 9780203874851 (ebk) LIBRIS-ID: 13150183
Compeniums
Arbete med åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd
Stockholm : Skolverket, 2013 - 71 s.
ISBN: 9789175590363 LIBRIS-ID: 14292383
Att arbeta med gemensam problemlösning
Björck-Åkesson, Eva & Granlund, Mats,
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Link
Articles
Utveckling genom IUP?
Stockholm : Stiftelsen SAF, 2012 - 80 s.
ISBN: 9789197808880 LIBRIS-ID: 13585723
Om tillförlitlighet i observationer inom forskning och psykologisk praktik
Nordisk psykologi, 56, 2004
The Power of Feedback
Review of Educational Research, 77(1), 2007
School problems or individual shortcomings? A study of individual educational plans in Sweden
European Journal of Special Needs Education, 22:1, 2007
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 8 (1-2), 2003
The building process as a tool towards an all-inclusive school. A Swedish example focusing on children with defined concentration difficulties such as ADHD, autism and Downs syndrome
J Hous and the Build Environ, 24, 2009
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail