Course syllabus - Follow Up and Analysis of Learning and Development
Scope
7.5 credits
Course code
OAU064
Valid from
Autumn semester 2013
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1N (First cycle, has only upper-secondary level entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2013-02-01
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 93 s.
ISBN: 978-91-47-10552-6 LIBRIS-ID: 12543522
Uppföljning och utvärdering för förändring : pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Stockholm : Department of Child and Youth Studies, Stockholm University, 2013 - 286 s.
URL: Link
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 138 s.
ISBN: 9789140678607 LIBRIS-ID: 14809975
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 8 (1-2), 2003
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
Lund : Studentlitteratur, 2011 - 110 s.
ISBN: 978-91-44-06648-6 LIBRIS-ID: 12179931
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Reference Literature
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Link
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 208 s.
ISBN: 91-44-03615-9 LIBRIS-ID: 9836451
Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan
Utbildningsdepartementet, 2010
URL: http://www.regeringen.se/content/1/c6/15/89/51/20e75aa2.pdf
-
Books
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 93 s.
ISBN: 978-91-47-10552-6 LIBRIS-ID: 12543522
Uppföljning och utvärdering för förändring : pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Stockholm : Department of Child and Youth Studies, Stockholm University, 2013 - 286 s.
URL: Link
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 138 s.
ISBN: 9789140678607 LIBRIS-ID: 14809975
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 8 (1-2), 2003
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
Lund : Studentlitteratur, 2011 - 110 s.
ISBN: 978-91-44-06648-6 LIBRIS-ID: 12179931
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Reference Literature
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Link
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 208 s.
ISBN: 91-44-03615-9 LIBRIS-ID: 9836451
Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan
Utbildningsdepartementet, 2010
URL: http://www.regeringen.se/content/1/c6/15/89/51/20e75aa2.pdf
-
Books
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
Stockholm : HLS förl., 2002 - [6], 295 s.
ISBN: 91-7656-501-7 349:00 LIBRIS-ID: 8393428
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 220 s.
ISBN: 978-91-44-05226-7 LIBRIS-ID: 12320903
De yngre barnens läroplanshistoria : från 1800-talets mitt till idag
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 200 s.
ISBN: 9789144055541 LIBRIS-ID: 11775226
Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
3., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2000 - 88 s.
ISBN: 91-47-04968-5 ; 280:00 LIBRIS-ID: 7284618
Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
Lund : Studentlitteratur, 2011 - 110 s.
ISBN: 978-91-44-06648-6 LIBRIS-ID: 12179931
Articles
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige,
Stödja och styra: om bedömning av yngre barn
Skolverket, 2010
Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan
Utbildningsdepartementet, 2010
URL: http://www.regeringen.se/content/1/c6/15/89/51/20e75aa2.pdf
Individuella utvecklingsplaner som uttryck för reglerad barndom
Pedagogisk forskning i Sver, 2008
Examination
Project (PRO1), 2 credits, marks Pass (G)
Essay (UPS1), 5.5 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail