Course syllabus - Perspectives on Special Needs Education
Scope
15 credits
Course code
SQA905
Valid from
Autumn semester 2013
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1N (Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Special Needs Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2013-02-01
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 192 s.
ISBN: 9789147114214 LIBRIS-ID: 14180388
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2009 - 207 s.
ISBN: 978-91-40-65173-0 LIBRIS-ID: 11485794
Skol-Komet : tre utvärderingar av ett program för beteendeorienterat ledarskap i klassrummet
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2011 - 183 s.
ISBN: 978-91-554-7970-1 LIBRIS-ID: 12065010
URL: Link
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 239 s.
ISBN: 978-91-47-10002-6 LIBRIS-ID: 12239798
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Compendiums
Forgotten Crimes: Holocaust and People with Disabilities. A report by Disability Rights Advocates.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Kategorisering av barns "problem" i skolans värld. En undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren 1944/45- 1988/89. Doktorsavhandling. Uppsala: Acta Universitates Upsaliensis. No 160.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
The core of special teacher education: A comparision of Finland and Norway
. European Journal of Special Needs Education. 23 (2), 2008
Anomi - en diagnos på vår samtid
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
A review of recent developments in the role of the SENCo in the UK
British journal of special education, 34(4), 2007
Inkluderande undervisning - vad kan man lära sig av forskningen
FOU-skriftserie nr 3. SPSM, 2013
Didaktik för elever med låsningar i matematik. Didaktisk tidskrift. 2009 volym 18 (3)
Linköping: Linköpings universitet, 2009
Effective early reading instruction and inclusion: some reflections on mutual dependence.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Forskningsbaserad matematikundervisning - möjligt i teorin, men går det i praktiken?
Nämnaren nr 3, 2011
Web Addresses
Ds 2008:23. Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Socialdepartementet, 2008
URL: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/13/22/06/8f10266e.pdf
Barnkonventionen. FN:s konvention om barns rättigheter.
Unicef,
Reference Literature
Gruppobservationer : teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 156 s.
ISBN: 91-44-01851-7 : 375:00 LIBRIS-ID: 56476
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
-
Books
Problembarnets århundrade : normalitet, expertis och visionen om framsteg
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 215 s.
ISBN: 91-44-02934-9 : 308:00 LIBRIS-ID: 9152103
Inkluderande pedagogik i skandinaviskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - [2], 206 s.
ISBN: 91-47-05289-9 LIBRIS-ID: 10150765
URL: Omslagsbild
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Skolans krav - elevernas behov
Lund : Studentlitteratur, 1986 - 236, [4] s.
ISBN: 91-44-24561-0 ; 154:00 LIBRIS-ID: 8353379
Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 176 s.
ISBN: 91-27-72298-8 LIBRIS-ID: 10227684
Exploring disability : a sociological introduction.
2nd ed. : Cambridge : Polity, 2010. - vii, 341 s.
ISBN: 0-7456-3485-0 (hbk.) : ¹50.00 LIBRIS-ID: 11953553
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Compendiums
Forgotten Crimes: Holocaust and People with Disabilities. A report by Disability Rights Advocates.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - Vad betyder det och vad vet vi? Forskning i Fokus nr 28.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Lektionen och livet. Ett möte mellan ungdomar som tillsammans bildar en skolklass. Doktorsavhandling. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Mening, makt och utbildning. Delaktighetens villkor för personer med utvecklingsstörning.
Växjö University Press, 2007
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:205305
Kategorisering av barns "problem" i skolans värld. En undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren 1944/45- 1988/89. Doktorsavhandling. Uppsala: Acta Universitates Upsaliensis. No 160.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
Erfarenhet och evidens ? praktik och forskning i möte.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
The next step for special education. Supporting the development of inclusive practices. The Gulliford Lecture.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Special needs in the twenty-first century: where we?ve been and where we are going. The Gulliford Lecture.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Klass, kultur och inkludering. En pedagogisk brännpunkt för framtidens specialpedagogiska forskning.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Forskningen om specialpedagogik. Landvinningar och utvecklingsvägar.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
'Inclusive education in Sweden? A critical analysis.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2011
Anomi - en diagnos på vår samtid
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Effective early reading instruction and inclusion: some reflections on mutual dependence.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Web Addresses
Barnkonventionen. FN:s konvention om barns rättigheter.
Unicef,
Ds 2008:23. Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Socialdepartementet, 2008
URL: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/13/22/06/8f10266e.pdf
Reflektioner kring specialpedagogik - sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://www.vr.se/download/18.303f5325112d73376928000907/1180536041828/Report_+5_2007.pdf
Reference Literature
Gruppobservationer : teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 156 s.
ISBN: 91-44-01851-7 : 375:00 LIBRIS-ID: 56476
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail