Course syllabus - Working as a Special Needs Teacher meeting Learning Disabilities
Scope
15 credits
Course code
SQA900
Valid from
Autumn semester 2013
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1F (Second cycle, has second-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Didactics, Special Needs Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2013-02-01
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Rätt elev i rätt klass. Skola, bLinköpings universitet, Institutionen för Tema begåvning och styrning 1910-1950. Linköping Studies in Arts and Science No. 379,
Linköpings universitet, Institutionen för Tema, 2007
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:22897
Mening, makt och utbildning. Delaktighetens villkor för personer med utvecklingsstörning.
Växjö University Press, 2007
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:205305
Livet - det bästa man har : samtal med ungdomar i särskolan om livsfrågor
Stockholm : Carlsson, 2010 - 190 s.
ISBN: 978-91-7331-350-6 (inb.) LIBRIS-ID: 11823682
Nya Omsorgsboken
5., [helt omarb., nya] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 290 s.
ISBN: 978-91-47-09519-3 LIBRIS-ID: 12191093
"Jag vill förstå" : om eleven, kunskapen och lärandet
Stockholm : Ala, 1999 - 242 s.
ISBN: 91-7670-074-7 LIBRIS-ID: 7657084
Idioternas tid : tankestilar inom den tidiga idiotskolan 1840-1872
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2007 - 306 s.
ISBN: 978-91-7155-508-3 LIBRIS-ID: 10560278
URL: Link
Särskolan som möjlighet och begränsning - elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
Doktorsavhandling i pedagogik, Stockholms universitet. Stockholm: Stockholms universitet, pedagogiska institutionen, 2005
Proximal processes of children with profound multiple disabilities
Stockholm : Department of Psychology, Stockholm University, 2008 - 87 s.
ISBN: 978-91-7155-716-2 LIBRIS-ID: 10970589
URL: Link
Om speciallärare med inriktning utvecklingsstörning är svaret - vad är då frågan? I Thomas Barrow & Daniel Östlund (red.) Bildning för alla! En pedagogisk utmaning
Högskolan i Kristianstad, 2012
URL: http://hkr.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:512089
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Gruppobservationer : teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 156 s.
ISBN: 91-44-01851-7 : 375:00 LIBRIS-ID: 56476
Compendiums
Föräldrar med kognitiva svårigheter - att bryta ny mark. Erfarenheter från Uppsala län
Stiftlesen Allmänna Barnhuset och SUF - Kunskapscentrum, 2012
A systematic review of the effectiveness of school-level actions for promoting participation by all students
EPPI-Centre, Social Science Research Unit, Institute of Education, 2002
URL: http://eppi.ioe.ac.uk/cms/LinkClick.aspx?fileticket=juIcqkP5Q8U%3d&tabid=276&mid=1096
Inkludering av elever i behov av särskilt stöd - vad betyder det och vad vet vi? Forskning i fokus, nr. 28
Myndigheten för Skolutveckling, 2006
A systematic review of pedagogical approaches that can effectively include children with special educational needs in mainstream classroom with a particular focus on peer group interactive approaches.
London: EPPI-Centre, Social Science Research Unit, Institute of Education, 2004
A systematic review of interactions in pedagogical approaches with reported outcomes for academic and social inclusion of pupils with special educational needs. Technical report. In: Research Evidence in Education Library
London: EPPI-Centre, Social Science Research Unit, Institute of Education, University of London, 2006
Specialpedagogik i mångfaldens Sverige : om elever med annan etnisk bakgrund än svensk i Särskolan : ett samarbetsprojekt mellan Specialpedagogiska institutet och Högskolan Kristianstad
[Stockholm] : Specialpedagogiska institutet, [2007] - 1 PDF-fil (91 s.)
A systematic review of whole class, subject-based pedagogies with reported outcomes for the academic and social inclusion of pupils with special educational needs.
Lonodn: EPPI-Centre, Social Science Research Unit, Institute of Education, University of London, 2009
Kommunernas särskola : elevökning och variation i andel elever mottagna i särskolan
Stockholm : Skolverket, 2006 - 56 s.
ISBN: 978-91-85545-23-0 LIBRIS-ID: 10446927
URL: Link
Articles
Parenthood and Intellectual Disability: Discourses on Birth Control and Parents with Intellectual Disabilities 1967-2003, Scandinavian Journal of Disability Research
Scandinavian Journal of Disability Research, 2005
A place in the family: An historical interpretation of research on parental reactions to having a child with disability, Journal of Special Education
Journal of Special Education, 2002
The next exclusion debate: assessing technology, ethics, and intellectual disability after the human genome project. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews
Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 2007
Other Materials
Tillkommer: Litteratur som väljs i samråd med kursledningen ca 400 s.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail