Course syllabus - Development Work and Evaluation in Preschool
Scope
7.5 credits
Course code
OAU135
Valid from
Autumn semester 2013
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1F (First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2013-02-15
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
"Men så kan man ju också tänka!" : Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, 2013 - 218 s.
ISBN: 9789162888404 LIBRIS-ID: 14751318
URL: Link
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 9789173071895 LIBRIS-ID: 12133273
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 173 s.
ISBN: 9789144084534 LIBRIS-ID: 14503562
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 84 s.
ISBN: 978-91-7307-216-8 LIBRIS-ID: 13861620
URL: Fulltext
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 244 s.
ISBN: 9789147111954 LIBRIS-ID: 17274147
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Articles
Quality reform and the learning pre-school child in the making: Potential implications for Danish pre-school teachers
Nordic Studies in Education, 2012
Reference Literature
Comparing cultural differences in two quality measure in Chinese Kindergartens
Compare: A Journal of Comparative and International Education, 2013
Att närma sig barns perspektiv. Forskare och pedagogers möte med barns perspektiv
Pedagogisk forskning i Sverige 8(1-2), 2003
Investigating Learning, Participation and Becoming in Early Childhood Practices with a Relational Materialist Approach
Global Studies of Childhood, 2011
URL: http://www.wwwords.co.uk/gsch/content/pdfs/1/issue1_1.asp
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 2003
Collaborative and action research within education: A Nordic perspective
Nordic Studies in Education, 2012
URL: http://www.idunn.no/file/pdf/53214172/np_2012_01_pdf.pdf
Förskola, före skola - lärande och bärande : kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget
Stockholm : Skolinspektionen, 2012 - 1 PDF-fil (82 s. +
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket, 2012 - 52 s.
ISBN: 978-91-87115-78-3 LIBRIS-ID: 13615960
-
Books
"Men så kan man ju också tänka!" : Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, 2013 - 218 s.
ISBN: 9789162888404 LIBRIS-ID: 14751318
URL: Link
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 9789173071895 LIBRIS-ID: 12133273
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 173 s.
ISBN: 9789144084534 LIBRIS-ID: 14503562
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 84 s.
ISBN: 978-91-7307-216-8 LIBRIS-ID: 13861620
URL: Fulltext
Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 244 s.
ISBN: 9789147111954 LIBRIS-ID: 17274147
Articles
Quality reform and the learning pre-school child in the making: Potential implications for Danish pre-school teachers
Nordic Studies in Education, 2012
Reference Literature
Comparing cultural differences in two quality measure in Chinese Kindergartens
Compare: A Journal of Comparative and International Education, 2013
Att närma sig barns perspektiv. Forskare och pedagogers möte med barns perspektiv
Pedagogisk forskning i Sverige 8(1-2), 2003
Investigating Learning, Participation and Becoming in Early Childhood Practices with a Relational Materialist Approach
Global Studies of Childhood, 2011
URL: http://www.wwwords.co.uk/gsch/content/pdfs/1/issue1_1.asp
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 2003
Collaborative and action research within education: A Nordic perspective
Nordic Studies in Education, 2012
URL: http://www.idunn.no/file/pdf/53214172/np_2012_01_pdf.pdf
Förskola, före skola - lärande och bärande : kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget
Stockholm : Skolinspektionen, 2012 - 1 PDF-fil (82 s. +
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket, 2012 - 52 s.
ISBN: 978-91-87115-78-3 LIBRIS-ID: 13615960
-
Books
"Men så kan man ju också tänka!" : Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, 2013 - 218 s.
ISBN: 9789162888404 LIBRIS-ID: 14751318
URL: Link
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Link
Uppföljning och utvärdering för förändring : pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Stockholm : Department of Child and Youth Studies, Stockholm University, 2013 - 287 s.
ISBN: 978-91-7447-799-3 LIBRIS-ID: 14804782
URL: Link
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s.
ISBN: 9789173071895 LIBRIS-ID: 12133273
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 173 s.
ISBN: 9789144084534 LIBRIS-ID: 14503562
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 84 s.
ISBN: 978-91-7307-216-8 LIBRIS-ID: 13861620
URL: Fulltext
Articles
Quality reform and the learning pre-school child in the making: Potential implications for Danish pre-school teachers
Nordic Studies in Education, 2012
Reference Literature
Comparing cultural differences in two quality measure in Chinese Kindergartens
Compare: A Journal of Comparative and International Education, 2013
Att närma sig barns perspektiv. Forskare och pedagogers möte med barns perspektiv
Pedagogisk forskning i Sverige 8(1-2), 2003
Investigating Learning, Participation and Becoming in Early Childhood Practices with a Relational Materialist Approach
Global Studies of Childhood, 2011
URL: http://www.wwwords.co.uk/gsch/content/pdfs/1/issue1_1.asp
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 2003
Collaborative and action research within education: A Nordic perspective
Nordic Studies in Education, 2012
URL: http://www.idunn.no/file/pdf/53214172/np_2012_01_pdf.pdf
Förskola, före skola - lärande och bärande : kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget
Stockholm : Skolinspektionen, 2012 - 1 PDF-fil (82 s. +
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket, 2012 - 52 s.
ISBN: 978-91-87115-78-3 LIBRIS-ID: 13615960
-
Books
"Men så kan man ju också tänka!" : Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, 2013 - 218 s.
ISBN: 9789162888404 LIBRIS-ID: 14751318
URL: Link
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 173 s.
ISBN: 9789144084534 LIBRIS-ID: 14503562
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Förskola, före skola - lärande och bärande : kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget
Stockholm : Skolinspektionen, 2012 - 1 PDF-fil (82 s. +
Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 84 s.
ISBN: 978-91-7307-216-8 LIBRIS-ID: 13861620
URL: Fulltext
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket, 2012 - 52 s.
ISBN: 978-91-87115-78-3 LIBRIS-ID: 13615960
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Link
-
Books
"Men så kan man ju också tänka!" : Pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, 2013 - 218 s.
ISBN: 9789162888404 LIBRIS-ID: 14751318
URL: Link
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 173 s.
ISBN: 9789144084534 LIBRIS-ID: 14503562
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Förskola, före skola - lärande och bärande : kvalitetsgranskningsrapport om förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget
Stockholm : Skolinspektionen, 2012 - 1 PDF-fil (82 s. +
Utvärdering i förskolan : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 84 s.
ISBN: 978-91-7307-216-8 LIBRIS-ID: 13861620
URL: Fulltext
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket, 2012 - 52 s.
ISBN: 978-91-87115-78-3 LIBRIS-ID: 13615960
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Link
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail