Course syllabus - AAC Augmentative and Alternative Communication
Scope
7.5 credits
Course code
SQA036
Valid from
Autumn semester 2013
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1F (First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Special Needs Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2013-02-01
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet, 2009 - 224 s.
ISBN: 978-91-85435-71-5 LIBRIS-ID: 11495318
AKK i skolan : en pedagogisk utmaning : om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskola och skola
1. uppl. : Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK), cop. 2012 - 91 s.
ISBN: 9789163368608 LIBRIS-ID: 13719341
Samspråk : stöd i kommunikation tillsammans med barn med synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättningar
Stockholm : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2012 - 72 s.
ISBN: 9789128004213 LIBRIS-ID: 13943608
URL: Fulltext
AKK - Alternativ och Kompletterande Kommunikation för personer med autism
Autismforum, Stockholms läns landsting, 2011
URL: Link
Kommunikation hos och med barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättningar: En systematisk kunskapsöversikt
Kalmar: Nationellt Kompetenscentrum Anhöriga, 2014
Compendiums
Kommunikation med musik och tecken: En experimentell studie med vuxna om inlärning av Tecken som AKK med stöd av musik. Magisteruppsats
Stockholm: Kungliga Musikhögskolan, 2013
Other Materials
Artiklar som referenslitteratur tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet, 2009 - 224 s.
ISBN: 978-91-85435-71-5 LIBRIS-ID: 11495318
Socialt nätverk. : kartläggning av kommunikationen mellan individer med komplexa kommunikativa behov och deras kommunikationspartners : observationsschema Observationsschema
Härnösand : Specialpedagogiska institutet, 2007 - 29 s.
ISBN: 978-91-28-00010-9 LIBRIS-ID: 10709045
Articles
Communicating with nurses: The experience of 10 adults with cerebral palsy and complex communiation needs.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
The effectiveness of Talking Mats with people with intellectual disability.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
Supporting the communication, language, and literacy development of children with complex communication needs: State of the science and future research priorities
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
Web Addresses
Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa - Barn- och ungdomsversion. Inledningen. s 15-31
Socialstyrelsen, 2010
URL: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18008/2010-4-26.pdf
KK ? Alternativ och Kompletterande Kommunikation för personer med autism Autismforum, Stockholms läns landsting.
autismforum.se, 2011
URL: http://autismforum.se/gn/export/download/af_pdf_vad_kan_man_gora/AKK_kunskapsoversikt_thunberg.pdf
Ring mig! Olika sätt att telefonera när man har tal- och språksvårigheter. Hjälpmedelsinstitutet
www.hi.se, 2011
Kommunikation genom teknik ? ur ett vardagsperspektiv. Hjälpmedelsinstitutet.
Hjälpmedelinstitutet, 2004
URL: http://www.kommed.nu/04323_Kommunikation_genom_teknik.pdf
Att utveckla AKK och självbestämmande hos elever med flerfunktionshinder. Malmö: Team Munkhättan
malmo.se, 2004
Reference Literature
Samspel, kommunikation och utveckling : barn i behov av särskilt stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 237 s.
ISBN: 9789144052496 LIBRIS-ID: 11311066
Augmentative and alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs
4. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub., cop. 2013 - 593 s.
ISBN: 9781598571967 (inb.) LIBRIS-ID: 13496609
From hand to mouth : the origins of language
Princeton : Princeton University Press, cop. 2002 - xii, 257 s.
ISBN: 0-691-08803-9 (alk. paper) LIBRIS-ID: 8519765
Affekter, affektiv kommunikation och anknytningsmönster : ett bio-psyko-socialt perspektiv
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 333 s.
ISBN: 978-91-44-07442-9 LIBRIS-ID: 13905009
Proximal processes of children with profound multiple disabilities
Stockholm : Department of Psychology, Stockholm University, 2008 - 87 s.
ISBN: 978-91-7155-716-2 LIBRIS-ID: 10970589
URL: Link
Att tolka barns signaler : lek och kommunikation hos barn med flerfunktionshinder
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2008 - 233 s.
ISBN: 9789140664099 LIBRIS-ID: 10955538
The kaleidoscope of communication : different perspectives on communication involving children with severe multiple disabilities
Stockholm : Stockholm Institute of Education Press (HLS förlag), 2006 - 102 s.
ISBN: 91-7656-625-0 LIBRIS-ID: 10224438
URL: Link
Using language in social activities at home : a study of interaction between caregivers and children with and without disabilities
[Rev. version of the diss.] : Göteborg : Department of Linguistics, Göteborg University, 2006 - 279, [60] s.
ISBN: 91-975752-4-0 LIBRIS-ID: 10265459
Kommunikativa resurser för lärande : barns gester, blickar och tal i tre skolmiljöer
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2006 - 240, [19] s.
ISBN: 91-554-6596-X SEK 258:00 LIBRIS-ID: 10202493
URL: Link
Other Materials
Artiklar som referenslitteratur tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Examination
Seminar (SEM1), 2.5 credits, marks Pass (G)
Examination (TEN1), 5 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail