Course syllabus - Inclusive Education and Intellectual Disabilities
Scope
15 credits
Course code
SQA083
Valid from
Autumn semester 2013
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1F (Second cycle, has second-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Didactics, Special Needs Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2013-02-01
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Lärares hållning : klassiska undervisningsidéer och observationer av undervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 160 s.
ISBN: 978-91-44-05320-2 LIBRIS-ID: 11298346
Theories of development : concepts and applications
6th ed. : Boston, Mass. : Pearson, c2011. - xiv, 432 p.
ISBN: 0205008623 (International ed., pbk.) LIBRIS-ID: 12056625
What really works in special and inclusive education : using evidence-based teaching strategies
Abingdon, Oxon : Routledge, 2008 - xi, 240 s.
ISBN: 978-0-415-36925-1 (pbk.) LIBRIS-ID: 10549743
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
Articles
Intelligence involves risk-awareness and intellectual disability involves risk-unawareness: implications of a theory of common sense
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
The evolving understanding of the construct of intellectual disability
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Why what works wont work: evidence-based practice and the democratic deficit in educational research
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Validation of an inventory of best practices in the provision of augmentative and alternative communication services to students with severe disabilities in general education classrooms.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
The use of Snoezelen as multisensory stimulation with people with intellectual disabilities: a review of the research.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Teaching methods and curriculum models used in Finland in the education of students diagnosed with having severe/profound intellectual disabilities
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Supporting the communication, language, and literacy development of children with complex communication needs: State of the science and future research priorities.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Educational approaches in autism: What we know about what we do.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Assistive Technology and Supports Provision: A Selective Review of the Literature and Proposed Areas
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Teaching children how to use language to solve maths problems
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Effective early reading instruction and inclusion: some reflections on
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Web Addresses
Matematikundervisning i grundsärskolan. En utvärdering av Matematiksatsningen.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Sammanfattande analys och diskussion av skolledares, lärares, vårdnadshavares och elevers erfarenheter av gymnasiesärskolans individuella program. I SOU 2001:8, Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Gymnasiesärskolans möjligheter och begräsningar - sett ur vårdnadshavares perspektiv. I SOU 2001:8, Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning. Bilaga 7: 537-560
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Studie av utbildning inom et individuella programmet i gymnasiesärskolan. Studerande perspektiv. I SOU 2001:8, Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning. Bilaga 6: 511-536
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Skolledares syn på gymnasiesärskolans individuella program. I SOU 2001:8, Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning. Bilaga 9: 594-625
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Individuella programmets möjligheter och begränsningar - sett ur lärarperpsektiv. I SOU 2001:8, Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning. Bilaga 8: 561-594.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
(2008). Delaktighet i olika världar: om övergången mellan gymnasiesärskola och arbetsliv. Trollhättan: Högskolan Väst.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=6&pid=diva2:202381
Att förstå tal och lära sig räkna. I Democracy and participation. A
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://oru.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:135479
Skolformens komplexitet : elevers erfarenheter av skolvardag och tillhörighet i gymnasiesärskolan
Örebro : Örebro universitet, 2013
URL: Link
Reference Literature
Interpersonell kommunikation : en studie av elever med hörselnedsättning i särskolan
Malmö : Forskarutbildningen i pedagogik, Lärarutbildningen, Högsk., 2002 - 284 s.
ISBN: 91-88810-31-3 LIBRIS-ID: 8802446
The kaleidoscope of communication : different perspectives on communication involving children with severe multiple disabilities
Stockholm : Stockholm Institute of Education Press (HLS förlag), 2006 - 102 s.
ISBN: 91-7656-625-0 LIBRIS-ID: 10224438
URL: Link
Deltagandets kontextuella villkor : fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik
Malmö : Malmö högskola, Lärarutbildningen, 2012 - 264 s.
ISBN: 9789186295325 LIBRIS-ID: 13959195
A history of intelligence and 'intellectual disability' : the shaping of psychology in early modern Europe
Farnham, Surrey : Ashgate, c2011. - 381 p.
ISBN: 978-1-4094-2021-7 (hardcover : alk. paper) LIBRIS-ID: 12327084
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
Other Materials
Litteraturen består dels av litteratur som är gemensam, dels av littertur som ni själva väljer beroende på intresseområde se referenslistan och markerat valbart (kan utökas). Tillkommer grundlitteratur om matematik-, läs- och skrivutveckling.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Examination
Exercise (INL1), 4.5 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Exercise (INL2), 4.5 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Project (PRO1), 4 credits, marks Pass (G)
Seminar (SEM1), 2 credits, marks Pass (G)
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail