Course syllabus - Prevention, Mapping, Intervention and Follow-up
Scope
7.5 credits
Course code
SQA069
Valid from
Autumn semester 2013
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1N (Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Special Needs Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2013-02-01
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 134 s.
ISBN: 9789140686022 LIBRIS-ID: 17065312
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
6. uppl. : Umeå : Fundo Förlag, 2016 - 93 s.
ISBN: 9789197558488 LIBRIS-ID: 19452034
Compeniums
Att arbeta med gemensam problemlösning
Björck-Åkesson, Eva & Granlund, Mats,
Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
URL: Länk
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Web Addresses
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Reference Literature
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Other Materials
Tillkommer i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 134 s.
ISBN: 9789140686022 LIBRIS-ID: 17065312
Compeniums
Att arbeta med gemensam problemlösning
Björck-Åkesson, Eva & Granlund, Mats,
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Link
Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
URL: Länk
Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]
Stockholm : Skolverket, 2011 - 133 s.
ISBN: 978-91-86529-56-7 LIBRIS-ID: 12442568
Articles
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Link
Spänningen mellan normalitet och avvikelse : om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet, 2009 - 102 s.
ISBN: 9789172648579 LIBRIS-ID: 11737529
Tillkommer vetenskapliga artiklar i samråd med kursledning under kursens gång
Web Addresses
Reference Literature
Särskilda undervisningsgrupper : en studie om organisering och användning av särskilda undervisningsgrupper i grundskolan
Stockholm : Skolverket, 2014 - 75 s.
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
-
Books
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Compeniums
Att arbeta med gemensam problemlösning
Björck-Åkesson, Eva & Granlund, Mats,
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Link
Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
URL: Länk
Articles
Utveckling genom IUP?
Stockholm : Stiftelsen SAF, 2012 - 80 s.
ISBN: 9789197808880 LIBRIS-ID: 13585723
The Power of Feedback
Review of Educational Research, 77(1), 2007
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Link
Dynamic Assessment and Response to Intervention: Two Sides of One Coin
Journal of Learning Disabilities, 2009
Spänningen mellan normalitet och avvikelse : om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet, 2009 - 102 s.
ISBN: 9789172648579 LIBRIS-ID: 11737529
Developing observation skills in school settings: The importance and impanct of 'work discussion groups' for staff
Infant observation, 2005
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 8 (1-2), 2003
Reference Literature
Skriftliga omdömen i grundskolans individuella utvecklingsplaner : en uppföljning och utvärdering av skolornas arbete ett år efter reformen
Stockholm : Skolverket, 2010 - 148 s.
URL: Fulltext
Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Stockholm : Skolverket, 2013 - 29 s.
ISBN: 9789175590721 LIBRIS-ID: 15984411
Särskilda undervisningsgrupper : en studie om organisering och användning av särskilda undervisningsgrupper i grundskolan
Stockholm : Skolverket, 2014 - 75 s.
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
-
Books
Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 155 s.
ISBN: 9789144050096 LIBRIS-ID: 10934334
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-06890-9 LIBRIS-ID: 12070355
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, 2014 - 78 s.
ISBN: 9789175591162 LIBRIS-ID: 16882819
Compeniums
Att arbeta med gemensam problemlösning
Björck-Åkesson, Eva & Granlund, Mats,
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Link
Articles
Utveckling genom IUP?
Stockholm : Stiftelsen SAF, 2012 - 80 s.
ISBN: 9789197808880 LIBRIS-ID: 13585723
The Power of Feedback
Review of Educational Research, 77(1), 2007
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Link
Dynamic Assessment and Response to Intervention: Two Sides of One Coin
Journal of Learning Disabilities, 2009
Spänningen mellan normalitet och avvikelse : om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet, 2009 - 102 s.
ISBN: 9789172648579 LIBRIS-ID: 11737529
Developing observation skills in school settings: The importance and impanct of 'work discussion groups' for staff
Infant observation, 2005
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 8 (1-2), 2003
Reference Literature
Skriftliga omdömen i grundskolans individuella utvecklingsplaner : en uppföljning och utvärdering av skolornas arbete ett år efter reformen
Stockholm : Skolverket, 2010 - 148 s.
URL: Fulltext
Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Stockholm : Skolverket, 2013 - 29 s.
ISBN: 9789175590721 LIBRIS-ID: 15984411
Särskilda undervisningsgrupper : en studie om organisering och användning av särskilda undervisningsgrupper i grundskolan
Stockholm : Skolverket, 2014 - 75 s.
-
Books
Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : en fallstudie i en kommun
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, cop. 2006 - 227 s., [37] s. med var pag.
ISBN: 91-7346-572-0 LIBRIS-ID: 10239331
URL: Link
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2011 - 270 s.
ISBN: 978-91-7656-675-6 LIBRIS-ID: 12273510
Handbook of formative assessment
New York : Routledge, 2009 - 1 PDF-fil (xii, 377 s.
ISBN: 9780203874851 (ebk) LIBRIS-ID: 13150183
Compeniums
Arbete med åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd
Stockholm : Skolverket, 2013 - 71 s.
ISBN: 9789175590363 LIBRIS-ID: 14292383
Att arbeta med gemensam problemlösning
Björck-Åkesson, Eva & Granlund, Mats,
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur?
Göteborg: University of Gothenburg. Nr. 137678, 2011
URL: Link
Articles
Utveckling genom IUP?
Stockholm : Stiftelsen SAF, 2012 - 80 s.
ISBN: 9789197808880 LIBRIS-ID: 13585723
Om tillförlitlighet i observationer inom forskning och psykologisk praktik
Nordisk psykologi, 56, 2004
The Power of Feedback
Review of Educational Research, 77(1), 2007
School problems or individual shortcomings? A study of individual educational plans in Sweden
European Journal of Special Needs Education, 22:1, 2007
Om att bli dokumenterad. Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation
Pedagogisk forskning i Sverige, 8 (1-2), 2003
The building process as a tool towards an all-inclusive school. A Swedish example focusing on children with defined concentration difficulties such as ADHD, autism and Downs syndrome
J Hous and the Build Environ, 24, 2009
Examination
Exercise (INL1), 5 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Project (PRO1), 1.5 credits, marks Pass (G)
Seminar (SEM1), 1 credits, marks Pass (G)
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail