Course syllabus - Swedish as a Second Language 2
Scope
30 credits
Course code
SSA212
Valid from
Autumn semester 2013
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1F (First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Swedish
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2013-02-01
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 157 s.
ISBN: 9789173828468 (korr.) LIBRIS-ID: 11583184
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2009 - 208 s.
ISBN: 9789173828420 LIBRIS-ID: 11356561
Över- och underidentifiering av dyslexi hos tvåspråkiga
Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 5:1, 37-68, 2010
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Låt språket bära : genrepedagogik i praktiken
1. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2010 - 287 s.
ISBN: 978-91-7382-841-3 LIBRIS-ID: 11622071
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2010 - 320 s.
ISBN: 978-91-7656-662-6 LIBRIS-ID: 11829074
URL: Fulltext
Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar
Stockholm:Sigma, 2001
URL: http://www.andrasprak.su.se/content/1/c6/06/43/83/2000_6_Liberg.pdf
Samtalet som didaktiskt verktyg
Stockholm:Sigma, 2001
URL: http://www.andrasprak.su.se/content/1/c6/06/43/83/2000_4_Lindberg.pdf
Bedömning av skolrelaterat ordförråd
Stockholm: HLS Förlag, 2006
URL: http://www.andrasprak.su.se/content/1/c6/06/43/81/2006_5_Lindberg.pdf
Språket och kunskapen - att lära på sitt andraspråk i skola och högskola
Göteborgs universitet, Institutet för svenska som andraspråk, 2006
URL: http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/20797/1/gupea_2077_20797_1.pdf
Et sprog til at tale om sprog. Om funktionel grammatik og genrepædagogik i Australien
København: Dansklærerforeningen, 2000
Undervisningsmiljö och andraspråkselevers begreppsbildning i matematik
NCM, 2001
Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 124 s. +
ISBN: 9789144058207 LIBRIS-ID: 11879555
Svenskans fonologi : [i kontrastiv och typologisk belysning]
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur, 1988 - 232, [1] s.
ISBN: 91-44-28151-X ; 158:00 LIBRIS-ID: 8353448
Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen
Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2002 - 254 s.
ISBN: 91-7382-756-8 : 318:00 LIBRIS-ID: 8421986
Litteraturhistoriens grundbegrepp
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 234 s.
ISBN: 91-44-04255-8 (inb.) LIBRIS-ID: 9431343
Reflections on exile and other essays
Cambridge, Mass. : Harvard University Press, 2000 - xxxv, 617 s.
ISBN: 0-674-00302-0 LIBRIS-ID: 8293780
Svenskan i dagens flerspråkiga storstadsmiljöer: en explorativ pilotstudie av unga stockholmares perceptioner av variation och varieteter
I: Nordand, 2, 738., 2008
Etnisk maktordning i skola och samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 192 s.
ISBN: 9789144048062 LIBRIS-ID: 10806826
Ordföljdsvariation som språklig strategi bland ungdomar i flerspråkiga storstadsmiljöer
Nordand, 2, 5781, 2008
Flerspråkighet, institutionell ordning och sociokulturell förändring i det senmoderna Sverige
Nordand, 2, 723, 2007
Rinkebysvenska och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Kodväxling som grammatiskt fenomen - exemplet svenska-koreanska
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Sveriges sju inhemska språk : ett minoritetsspråksperspektiv
Lund : Studentlitteratur, 1999 - 366 s.
ISBN: 9144007779 ; LIBRIS-ID: 7274889
Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 150 s.
ISBN: 978-91-44-06025-5 LIBRIS-ID: 13500498
Halvspråkighet och Rinkebysvenska som språkideologiska begrepp
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Här är alla lika! Jämlikhetsideologi och konstruktionen av den Andre i media och skola
Inforum, 2009
URL: https://inforum.oru.se/PageFiles/15299/Rickard%20Jonsson%20och%20Tommaso%20M.%20Milani.pdf
Tvåspråkighet och språkkontakter i Sverige
Stockholm:Liber, 2013
I det nya mångspråkiga Sverige
Utbildning & Demokrati, 2009
Svenskhetens utsida. Invandrare & minoriteter
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2007
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
Språk för alla - information om Sveriges nya språklag
Regeringskansliet, 2009
URL: http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/92/67/c7740716.pdf
Modersmålssvenskar och vi andra. Ungas språk och identifikationer i ljuset av nynationalism.
Utbildning & Demokrati Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Svenska som andraspråk, Svenska två, svenska för invandrare - Vad är det? Duger det inte med vanlig svenska?
Lisetten 3, 210
URL: http://www.lisa-riks.se/uploads/File/Sv%20som%20andrasprk%20BThoren.pdf
Lika barn leker inte alltid bäst
Temanummer Lära i verkligheten, 2006
Reference literature
Ämne och språk - språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
Stockholm: Språkforskningsinstitutet i Rinkeby, 2006
URL: http://www.andrasprak.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=12637&a=59443
Grammatik med betydelse : en introduktion till funktionell grammatik
Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2006 - 222 s.
ISBN: 9789173828215 LIBRIS-ID: 10228025
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
Två flugor i en smäll : att lära på sitt andra språk : teori, praktik och språkbedömningsschema för alla som undervisar elever med svenska som andraspråk
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2001 - [8], 110 s.
ISBN: 91-47-05722-X ; 280:00 LIBRIS-ID: 8354432
Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 135, [1] s.
ISBN: 978-91-44-04399-9 LIBRIS-ID: 10383754
Measuring second language vocabulary acquisition
Bristol : Multilingual Matters, 2009 - 278 s.
ISBN: 1847692079 (pbk.) : LIBRIS-ID: 11586905
Mål : svenska som främmande språk. Svensk grammatik : svensk grammatik på svenska
Stockholm : Natur och kultur, 1986 - 183 s.
ISBN: 91-27-50149-3 ; 130:00 LIBRIS-ID: 329260
Other Materials
Tillkommer litteratur från kurskompendium
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Examination
Exercise (INL1), 7.5 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Exercise (INL2), 7.5 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Exercise (INL3), 7.5 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Seminar (SEM1), 2.5 credits, marks Pass (G)
Examination (TEN1), 5 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail