Course syllabus - Special Needs Education 1-30
Scope
30 credits
Course code
SQA076
Valid from
Autumn semester 2013
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1N (First cycle, has only upper-secondary level entry requirements).
Main area(s)
Special Needs Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2013-02-01
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Brister eller olikheter? : specialpedagogik på alternativa grundvalar
8. tr. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 67 s.
ISBN: 978-91-44-06124-5 LIBRIS-ID: 11892454
Perspektiv på en skola för alla
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 174 s.
ISBN: 978-91-44-05683-8 LIBRIS-ID: 11722038
Problembarnets århundrade : normalitet, expertis och visionen om framsteg
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 215 s.
ISBN: 91-44-02934-9 : 308:00 LIBRIS-ID: 9152103
Grabben i kuvösen bredvid : om att vinna mot ett handikapp
[Ny utg.] : Örebro : Libris, 2008 - 157 s.
ISBN: 978-91-7195-998-0 LIBRIS-ID: 10916649
URL: Omslagsbild
Barn och nätverk : ekologiskt perspektiv på barns utveckling och nätverksterapeutiska metoder i behandlingsarbete med barn
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 304 s.
ISBN: 91-47-05070-5 : 378:00 LIBRIS-ID: 9188450
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
3. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 304 s.
ISBN: 978-91-47-02059-1 LIBRIS-ID: 11314423
URL: Omslagsbild
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Forskningens grundregler : samhällsforskarens handbok i tio punkter
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 265 s.
ISBN: 91-44-04234-5 : SEK 359:00 LIBRIS-ID: 9369902
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 139 s.
ISBN: 9789147105649 LIBRIS-ID: 14180386
För din skull, för min skull eller för skams skull? : om LSS och bemötande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 136 s.
ISBN: 978-91-44-07815-1 LIBRIS-ID: 12399755
Compendiums
Kategorisering av barns "problem" i skolans värld. En undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren 1944/45 - 1988/89
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
Lång väg från idiot till medborgare. Bokrecension.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Web Addresses
Barnkonventionen. FN:s konvention om barns rättigheter.
Unicef,
Från patient till medborgare - en nationell handlingsplan för handikappolitiken. En kort version av regeringens proposition 1999/2000:79.
Socialdepartementet,
URL: http://www.marschen.se/docs/fran_patient_till_medborgare_kort.pdf
Därför inkludering.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://iloapp.appelklyftig.com/blog/21?ShowFile&doc=1276540493.pdf
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet Lgr 11, kap 1-2
Skolverket,
Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Regeringskansliet,
URL: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/13/22/06/8f10266e.pdf
Reference Literature
Kritiskt tänkande
1. uppl. : Malmö : Liber, 2007 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-07743-4 LIBRIS-ID: 10233491
Sociologiska perspektiv på funktionshinder och handikapp
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 171 s.
ISBN: 91-44-03465-2 LIBRIS-ID: 9929799
Other Materials
Några vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
Brister eller olikheter? : specialpedagogik på alternativa grundvalar
8. tr. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 67 s.
ISBN: 978-91-44-06124-5 LIBRIS-ID: 11892454
Perspektiv på en skola för alla
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 174 s.
ISBN: 978-91-44-05683-8 LIBRIS-ID: 11722038
Problembarnets århundrade : normalitet, expertis och visionen om framsteg
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 215 s.
ISBN: 91-44-02934-9 : 308:00 LIBRIS-ID: 9152103
Grabben i kuvösen bredvid : om att vinna mot ett handikapp
[Ny utg.] : Örebro : Libris, 2008 - 157 s.
ISBN: 978-91-7195-998-0 LIBRIS-ID: 10916649
URL: Omslagsbild
Barn och nätverk : ekologiskt perspektiv på barns utveckling och nätverksterapeutiska metoder i behandlingsarbete med barn
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 304 s.
ISBN: 91-47-05070-5 : 378:00 LIBRIS-ID: 9188450
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
3. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 304 s.
ISBN: 978-91-47-02059-1 LIBRIS-ID: 11314423
URL: Omslagsbild
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Personlig assistent : en rättighet, ett yrke
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 148 s.
ISBN: 91-44-00522-9 ; 215:00 LIBRIS-ID: 8352639
Forskningens grundregler : samhällsforskarens handbok i tio punkter
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 265 s.
ISBN: 91-44-04234-5 : SEK 359:00 LIBRIS-ID: 9369902
Specialpedagogik och funktionshinder
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 334 s.
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11891406
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola : möte med det som inte anses lagom
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 139 s.
ISBN: 9789147105649 LIBRIS-ID: 14180386
Compendiums
Kategorisering av barns "problem" i skolans värld. En undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren 1944/45 - 1988/89
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
Lång väg från idiot till medborgare. Bokrecension.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Web Addresses
Barnkonventionen. FN:s konvention om barns rättigheter.
Unicef,
Från patient till medborgare - en nationell handlingsplan för handikappolitiken. En kort version av regeringens proposition 1999/2000:79.
Socialdepartementet,
URL: http://www.marschen.se/docs/fran_patient_till_medborgare_kort.pdf
Därför inkludering.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://iloapp.appelklyftig.com/blog/21?ShowFile&doc=1276540493.pdf
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet Lgr 11, kap 1-2
Skolverket,
Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Regeringskansliet,
URL: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/13/22/06/8f10266e.pdf
Reference Literature
Kritiskt tänkande
1. uppl. : Malmö : Liber, 2007 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-07743-4 LIBRIS-ID: 10233491
Sociologiska perspektiv på funktionshinder och handikapp
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 171 s.
ISBN: 91-44-03465-2 LIBRIS-ID: 9929799
Other Materials
Några vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
Brister eller olikheter? : specialpedagogik på alternativa grundvalar
8. tr. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 67 s.
ISBN: 978-91-44-06124-5 LIBRIS-ID: 11892454
Perspektiv på en skola för alla
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 174 s.
ISBN: 978-91-44-05683-8 LIBRIS-ID: 11722038
Problembarnets århundrade : normalitet, expertis och visionen om framsteg
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 215 s.
ISBN: 91-44-02934-9 : 308:00 LIBRIS-ID: 9152103
Grabben i kuvösen bredvid : om att vinna mot ett handikapp
[Ny utg.] : Örebro : Libris, 2008 - 157 s.
ISBN: 978-91-7195-998-0 LIBRIS-ID: 10916649
URL: Omslagsbild
Barn och nätverk : ekologiskt perspektiv på barns utveckling och nätverksterapeutiska metoder i behandlingsarbete med barn
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 304 s.
ISBN: 91-47-05070-5 : 378:00 LIBRIS-ID: 9188450
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
3. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 304 s.
ISBN: 978-91-47-02059-1 LIBRIS-ID: 11314423
URL: Omslagsbild
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Compendiums
Kategorisering av barns "problem" i skolans värld. En undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren 1944/45 - 1988/89
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
Lång väg från idiot till medborgare. Bokrecension.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Web Addresses
Barnkonventionen. FN:s konvention om barns rättigheter.
Unicef,
Från patient till medborgare - en nationell handlingsplan för handikappolitiken. En kort version av regeringens proposition 1999/2000:79.
Socialdepartementet,
URL: http://www.marschen.se/docs/fran_patient_till_medborgare_kort.pdf
Därför inkludering.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://iloapp.appelklyftig.com/blog/21?ShowFile&doc=1276540493.pdf
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet Lgr 11, kap 1-2
Skolverket,
Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Regeringskansliet,
URL: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/13/22/06/8f10266e.pdf
Requirements
General entry requirements
Examination
Exercise (INL1), 1.5 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Exercise (INL2), 6 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Exercise (INL3), 6 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Exercise (INL4), 6 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Seminar (SEM1), 6 credits, marks Pass (G)
Seminar (SEM2), 1.5 credits, marks Pass (G)
Seminar (SEM3), 3 credits, marks Pass (G)
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail