Course syllabus - Special Needs Education 31-60
Scope
30 credits
Course code
SQA055
Valid from
Autumn semester 2013
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1F (First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Special Needs Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2013-02-01
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? : en fallstudie i en kommun
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, cop. 2006 - 227 s., [37] s. med var pag.
ISBN: 91-7346-572-0 LIBRIS-ID: 10239331
URL: Link
Att bygga lösningar : en lösningsfokuserad samtalsmodell
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 375 s.
ISBN: 978-91-44-07231-9 LIBRIS-ID: 12109459
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-06890-9 LIBRIS-ID: 12070355
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2009 - 207 s.
ISBN: 978-91-40-65173-0 LIBRIS-ID: 11485794
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-05490-2 LIBRIS-ID: 11716321
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Närhet och distans : kvalitativa metoder i samhällsvetenskap
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1999 - 153 s.
ISBN: 91-44-01020-6 ; 292:00 LIBRIS-ID: 8352794
I delkurs 4 tillkommer litteratur som studenten själv söker ut i anknytning till en mindre uppsats
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Compendiums
Samtala med barn och unga
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Att arbeta med gemensam problemlösning
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Särskilt stöd i grundskolan
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - Vad betyder det och vad vet vi? Forskning i Fokus nr 28.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
Lesson observation and feedback: the practice of an expert reading coach
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Om att bli dokumenterad Etiska aspekter på förskolans arbete med dokumentation.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Specialpedagogik. Vilka är de grundläggande perspektiven?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
Dags för en synvända
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
Barns perspektiv och mänskliga rättigheter: Godhetsmaximering eller kunskapsbildning?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2003
Web Addresses
FN:s konvention om barns rättigheter
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Den nya skollagen - för kunskap, valfrihet och trygghet. Regeringens proposition 2009/10: 165
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://www.regeringen.se/content/1/c6/14/23/68/25bd4959.pdf
Other Materials
Tillkommer: aktuella styrdokument från Skolverket (c:a 30 sidor)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar och annat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Reference Literature
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2008 - 214 s.
ISBN: 9789140663566 LIBRIS-ID: 11133998
För din skull, för min skull eller för skams skull? : om LSS och bemötande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 136 s.
ISBN: 978-91-44-07815-1 LIBRIS-ID: 12399755
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Från upptäckt till presentation : om kvalitativ metod och teorigenerering på empirisk grund
Lund : Studentlitteratur, 1991 - 131, [5] s.
ISBN: 91-44-32121-X (korr.) ; 205:00 LIBRIS-ID: 8353529
-
Books
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2009 - 207 s.
ISBN: 978-91-40-65173-0 LIBRIS-ID: 11485794
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-05490-2 LIBRIS-ID: 11716321
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Närhet och distans : kvalitativa metoder i samhällsvetenskap
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1999 - 153 s.
ISBN: 91-44-01020-6 ; 292:00 LIBRIS-ID: 8352794
Compendiums
Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - vad betyder det och vad vet vi?
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Reference Literature
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2008 - 214 s.
ISBN: 9789140663566 LIBRIS-ID: 11133998
För din skull, för min skull eller för skams skull? : om LSS och bemötande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 136 s.
ISBN: 978-91-44-07815-1 LIBRIS-ID: 12399755
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Från upptäckt till presentation : om kvalitativ metod och teorigenerering på empirisk grund
Lund : Studentlitteratur, 1991 - 131, [5] s.
ISBN: 91-44-32121-X (korr.) ; 205:00 LIBRIS-ID: 8353529
Other Materials
Artiklar och annat material tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Examination
Exercise (GRU1), 1.5 credits, marks Pass (G)
Exercise (INL1), 6 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Exercise (INL2), 6 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Exercis (INL3), 5 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Exercise (INL4), 4 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Project (PRO1), 1.5 credits, marks Pass (G)
Seminar (SEM1), 1.5 credits, marks Pass (G)
Seminar (SEM2), 2.5 credits, marks Pass (G)
Seminar (SEM3), 2 credits, marks Pass (G)
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail