Course syllabus - A School for All in a World for All
Scope
15 credits
Course code
OAU006
Valid from
Autumn semester 2013
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1N (Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2013-02-01
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 128 s.
ISBN: 91-44-02114-3 : 173:00 LIBRIS-ID: 8400047
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 304 s.
ISBN: 9789144051192 LIBRIS-ID: 11311046
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-05490-2 LIBRIS-ID: 11716321
Normkritiska perspektiv : i skolans likabehandlingsarbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 135 s.
ISBN: 978-91-44-07945-5 LIBRIS-ID: 12731960
Specialpedagogisk forskning : en mångfasetterad utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 368 s.
ISBN: 978-91-44-05214-4 LIBRIS-ID: 11311051
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-06890-9 LIBRIS-ID: 12070355
Den globala resan : marginalisering och miljöhot
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 414 s.
ISBN: 978-91-44-04737-9 LIBRIS-ID: 10333502
Web Addresses
Reference Literature
Utmaningar i en skola för alla : några filosofiska trådar
Stockholm : Liber, 2009 - 191 s.
ISBN: 9789147015214 LIBRIS-ID: 11647716
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2008 - 214 s.
ISBN: 9789140663566 LIBRIS-ID: 11133998
Den tidlösa pedagogiken
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 533 s.
ISBN: 91-44-01564-X (inb.) : 551:00 LIBRIS-ID: 9208794
Against common sense : teaching and learning toward social justice
Rev. ed. (2. ed.) : London : Routledge, 2009. - xli, 137 s.
ISBN: 978-0-415-80222-2 (pbk.) LIBRIS-ID: 11564932
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Uppsala : Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 2010 - 290 s.
ISBN: 9789197818650 LIBRIS-ID: 11882154
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
2.,[rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08456-2 LIBRIS-ID: 10637004
Other Materials
Artiklar och annat material kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 128 s.
ISBN: 91-44-02114-3 : 173:00 LIBRIS-ID: 8400047
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 304 s.
ISBN: 9789144051192 LIBRIS-ID: 11311046
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-05490-2 LIBRIS-ID: 11716321
Normkritiska perspektiv : i skolans likabehandlingsarbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 135 s.
ISBN: 978-91-44-07945-5 LIBRIS-ID: 12731960
Specialpedagogisk forskning : en mångfasetterad utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 368 s.
ISBN: 978-91-44-05214-4 LIBRIS-ID: 11311051
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-06890-9 LIBRIS-ID: 12070355
Den globala resan : marginalisering och miljöhot
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 414 s.
ISBN: 978-91-44-04737-9 LIBRIS-ID: 10333502
Compendiums
Inkludering av elever i behov av särskilt stöd - vad betyder det och vad vet vi? Forskning i fokus, nr. 28
Myndigheten för Skolutveckling, 2006
Web Addresses
Reference Literature
Utmaningar i en skola för alla : några filosofiska trådar
Stockholm : Liber, 2009 - 191 s.
ISBN: 9789147015214 LIBRIS-ID: 11647716
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2008 - 214 s.
ISBN: 9789140663566 LIBRIS-ID: 11133998
Den tidlösa pedagogiken
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 533 s.
ISBN: 91-44-01564-X (inb.) : 551:00 LIBRIS-ID: 9208794
Against common sense : teaching and learning toward social justice
Rev. ed. (2. ed.) : London : Routledge, 2009. - xli, 137 s.
ISBN: 978-0-415-80222-2 (pbk.) LIBRIS-ID: 11564932
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Uppsala : Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 2010 - 290 s.
ISBN: 9789197818650 LIBRIS-ID: 11882154
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
2.,[rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08456-2 LIBRIS-ID: 10637004
Other Materials
Artiklar och annat material kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
Specialpedagogisk forskning : en mångfasetterad utmaning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 368 s.
ISBN: 978-91-44-05214-4 LIBRIS-ID: 11311051
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Den globala resan : marginalisering och miljöhot
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 414 s.
ISBN: 978-91-44-04737-9 LIBRIS-ID: 10333502
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 176 s.
ISBN: 978-91-44-06890-9 LIBRIS-ID: 12070355
Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan : en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 128 s.
ISBN: 91-44-02114-3 : 173:00 LIBRIS-ID: 8400047
Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 304 s.
ISBN: 9789144051192 LIBRIS-ID: 11311046
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Uppsala : Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 2010 - 290 s.
ISBN: 9789197818650 LIBRIS-ID: 11882154
Compendiums
Inkludering av elever i behov av särskilt stöd - vad betyder det och vad vet vi? Forskning i fokus, nr. 28
Myndigheten för Skolutveckling, 2006
Web Addresses
Reference Literature
Utmaningar i en skola för alla : några filosofiska trådar
Stockholm : Liber, 2009 - 191 s.
ISBN: 9789147015214 LIBRIS-ID: 11647716
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Uppsala : Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 2010 - 290 s.
ISBN: 9789197818650 LIBRIS-ID: 11882154
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2008 - 214 s.
ISBN: 9789140663566 LIBRIS-ID: 11133998
Against common sense : teaching and learning toward social justice
Rev. ed. (2. ed.) : London : Routledge, 2009. - xli, 137 s.
ISBN: 978-0-415-80222-2 (pbk.) LIBRIS-ID: 11564932
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
2.,[rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08456-2 LIBRIS-ID: 10637004
Den tidlösa pedagogiken
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 533 s.
ISBN: 91-44-01564-X (inb.) : 551:00 LIBRIS-ID: 9208794
Other Materials
Artiklar och annat material kan tillkomma
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Examination
(INL1), 6 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
(PRA1), 6 credits, marks Pass (G)
(SEM1), 3 credits, marks Pass (G)
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail