Registrera och publicera publikationer i DiVA - för dig som är anställd vid MDU

Som forskare på MDU ska du registrera alla dina publikationer i DiVA. Har du publikationer från tidigare anställningar bör du även registrera dem.

Varför ska jag registrera mina publikationer i DiVA?

När du registrerar i DiVA ökar synligheten för din publikation genom att den blir den sökbar i till exempel SwePub och Google Scholar. Du kan också använda DiVA för att ta fram en publikationslista till ditt CV och för att automatiskt uppdatera din personliga sida på externwebben med dina senaste publikationer.

De uppgifter du registrerar i DiVA kommer att användas bland annat för universitetets interna medelsfördelning och även vid nationell forskningsutvärdering. Genom att följa instruktionerna på de här sidorna undviker du att din publikation felaktigt inte räknas med i sådana sammanhang.

Vad ska du registrera i DiVA

Som forskare på MDU ska du registrera alla dina forskningspublikationer i DiVA, men om du vill kan du även registrera exempelvis redaktionella bidrag, recensioner, tidningsartiklar och populärvetenskapliga publikationer.

Har du publikationer från tidigare anställningar kan även dessa registreras då alla registrerade publikationer som innehåller ditt MDU-id kommer att visas i din publikationslista på din personliga sida.

Hur du registrerar publikationer i DiVA

• Universitetsbiblioteket hjälper dig att registrera publikationer som har DOI-nummer eller som kan nås via en URL. Fyll i formuläret för att få hjälp att registrera i DiVA Länk till annan webbplats.
  • Om du saknar DOI eller URL så går det också bra att skicka material i ett internpostkuvert. Märk kuvertet "Biblioteket, Västerås, Forskarservice".
  • Universitetsbiblioteket registrerar inte publikationer med status "submitted", ”accepted” eller "in press”.
  • Publikationstyper som avhandlingar eller konferensbidrag av exempelvis typerna ”poster ”eller ”muntlig presentation”, som det inte går att länka till, måste du registrera själv i DiVA:s registreringsformulär.
  • Universitetsbiblioteket importerar varje vecka MDU-publikationer till DiVA från Web of Science och Scopus. Vi ber dig därför att först kontrollera att publikationen inte redan finns i DiVA, så att den inte registreras i dubblett.

Fyll i formuläret så universitetsbiblioteket kan registrera din publikation Länk till annan webbplats.

Logga in i DiVA för att registrera din publikation Länk till annan webbplats.

Har du frågor?

Hör av dig till universitetsbibliotekets forskarservice på biblioteket.forskarservice@mdu.se