Text

2025-11-03

KOoLT – Global kunskap i lokal kontext: MDU och Trosa utvecklar undervisningen tillsammans

I januari 2026 startar KOoLT – ett samverkansprojekt mellan Trosa kommun och MDU. Syftet är att höja undervisningskvaliteten och stärka det kollegiala lärandet i kommunens grundskolor.

Hur kan lärares kompetensutveckling utformas så att den verkligen gör skillnad för undervisningskvalitet och elevernas lärande? Det är kärnfrågan i KOoLT (Kollegial observation och lektionsanalys i Trosa kommun) – ett nytt forsknings- och utvecklingsprojekt som startar i januari 2026. Projektet är ett samarbete mellan Trosa kommun och MDU och samfinansieras med totalt 3 miljoner kronor.

KOoLT bygger vidare på erfarenheter från ett tidigare forsknings- och utvecklingsprojekt med namnet KOoL, där MDU tillsammans med skolor i Köping och Kungsör genomförde en pilotstudie av det australiska kompetensutvecklingsprogrammet Quality Teaching Rounds (QTR). QTR är ett av få kompetensutvecklingsprogram som i flera storskaliga studier visat positiva effekter på både undervisningskvalitet och elevers resultat.

Pilotstudien i Sverige visade att QTR har stor potential även här. Undervisningskvaliteten och det kollegiala samarbetet hos deltagande skolor stärktes efter deltagande i QTR. Detta är särskilt viktigt eftersom forskning visar att traditionell kompetensutveckling ofta har ingen -eller ibland till och med en liten negativ effekt – på elevernas prestationer.

I KOoLT-projektet tar vi nästa steg: en effektstudie av QTR tillsammans med samtliga grundskolelärare i Trosa kommun. Projektet innebär också ett nära samarbete med forskare vid University of Newcastle i Australien, som utvecklat programmet. Målet är att skapa ny kunskap om hur internationellt framgångsrika modeller för kompetensutveckling kan anpassas till svensk kontext – och därigenom bidra till ökad undervisningskvalitet och högre elevresultat.

Kontaktinformation