”AI gör dig bättre, men den gör inte jobbet åt dig”

På bilden syns några av studenterna på kursen. Från vänster: Hanna Hedén Rundgren, Kajsa Uhlin, Cecilia Lindh (kursansvarig) Aylin Farid, Mikaela Jokela, Isabella Aase och Olivia Schwarzt
Generativ AI förändrar både arbetsliv och utbildning, i takt med att allt fler branscher blir datadrivna. På Mälardalens universitet (MDU) ser vi utvecklingen som en möjlighet att integrera AI i undervisningen och samtidigt rusta våra studenter för framtidens arbetsliv. Vi vill ge dem en djupare förståelse för tekniken bakom AI och datahantering, och de färdigheter som krävs för att använda AI på ett ansvarsfullt, medvetet och kreativt sätt.
AI gör dig bättre, men den gör inte jobbet åt dig. Vi vill att våra studenter ska utveckla sin analytiska förmåga och sitt kritiska tänkande med stöd av tekniken – inte ersätta det egna lärandet.
Generativ AI som nytt verktyg i undervisningen
Det säger Cecilia Lindh, universitetslektor i företagsekonomi och forskare i industriell ekonomi vid MDU. När höstterminen drog i gång fick 35 studenter på kursen Internationellt företagande vid Internationella marknadsföringsprogrammet tillgång till ett nytt verktyg i undervisningen.
Genom ett samarbete med företaget Calkin ska studenterna lära sig att bättre förstå, hantera och arbeta mer datadrivet – en kompetens som blir alltmer efterfrågad på arbetsmarknaden. Calkin är en plattform som gör det möjligt att på ett överskådligt sätt visualisera strukturen i Excel-filer. För studenterna innebär det att de får mer tid till att analysera och diskutera strategiska lösningar, än att arbeta med att tolka och bearbeta data i Excel.
När teori möter praktik
I kursen arbetar studenterna med verkliga företagscase, där data från näringslivet analyseras och bearbetas för att skapa lösningar på komplexa problem.
Genom att integrera digitala verktyg som används i företagsvärlden förbereds våra studenter på ett helt annat sätt. De får både en teoretisk grund och praktisk erfarenhet, vilket gör att de kan ta sig an arbetslivets utmaningar direkt efter examen,
säger Cecilia Lindh.
Samverkan som nyckel till kvalitet
Samarbetet med företaget Calkin är ett av många exempel på hur MDU arbetar för att skapa en utbildning i nära dialog med näringslivet. När företag och studenter möts i skarpa case skapas en dynamik som både höjer kvaliteten i undervisningen och stärker regionens kompetensförsörjning.
Trenden är tydlig: att hantera och analysera data blir allt viktigare i nästan alla branscher. Att jobba datadrivet innebär att AI-kompetens behövs, och att förmågan att promta AI:n blir extremt väsentlig. Därför är det avgörande att våra studenter tränas i både förståelse och verktyg för att möta den praktiska verkligheten där stora mängder data är vardag,
säger Cecilia Lindh.
AI som pedagogisk resurs för datadriven marknadsföring
Utgångspunkten är alltid att studenterna ska behärska den teoretiska grunden, förstå sitt företagscase och få ihop dessa delar i en sammanhängande analys.
Därför bedömer vi alltid studenternas arbete utifrån deras förståelse och förmåga att tänka kritiskt och analytiskt – inte från AI:s output. Med ett sådant upplägg blir generativ AI snarare en pedagogisk resurs än en genväg, och kan bidra till att höja kvaliteten på studenternas arbete,
avslutar Cecilia Lindh.
För studenterna väntar nu en höst där teori möter praktik. Med Calkin som stöd kommer de att analysera och presentera resultat för företagen – ett konkret exempel på hur samarbetet inte bara stärker lärandet, utan också knyter universitetet närmare näringslivet.
- Länk till Internationella marknadsföringsprogrammet
- Intervju med prorektor Cecilia Bjursell i Sveriges Radio: Så hanterar vi AI på universitet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Länk till företaget Calkin Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontaktinformation