Internationellt samarbete för hållbarhet i högre utbildning
MDU har tillsammans med andra universitet skapat en internationell kurs och ett samarbete om transformation av högskoledidaktik. Kursen heter HEDS – Higher Education Didactics for Sustainability – och är en del av det högskolepedagogiska kursutbudet på MDU.
Under våren 2024 gavs kursen HEDS för tredje gången med flest deltagare hittills. En pilotomgång startade vintern 2022. Sedan dess har intresset för kursen fortsatt att växa.
Vi ville skapa en kurs för lärare, för att ge dem förståelse för hur de kan förändra undervisningen, så att de i sin tur kan ge de framtida studenterna den agens de behöver kring hållbarhet
, säger Lotta Fröjdfeldt, högskolepedagogisk utvecklare vid MDU och initiativtagare till kursen HEDS.
Kursen är skapad av pedagogiska utvecklare och forskare från olika lärosäten och syftar till att stärka förmågan hos universitetslärare, pedagogiska utvecklare och andra som är involverade i kursplanering inom högre utbildning, att integrera hållbarhet i utbildning och undervisning.
Idén och samarbetet började i en frustration kring varför vi inte gör mer i detta brådskande läge, men också i insikten om vad vi kan göra tillsammans. Under samarbetet har det blivit tydligt att vi behöver göra mer. Vi behöver omvärdera både hur och vad vi lär ut
, fortsätter Lotta Fröjdfeldt.
Kursen bygger på fyra olika ämnen som utforskas, diskuteras och utvecklas i grupper med hjälp av problembaserat lärande. Slutligen finns ett ämne som summerar kursen. Ämnena är för närvarande:
- Att knyta an till världen och varandra
- Kompetenser, ramverk och läroplaner för undervisning om hållbar utveckling
- Didaktiska tillvägagångssätt för undervisning och lärande inom ESD (Education for Sustainable Development)
- Universitetets roll
- Lärdomar och framtida praxis
Lärarna i kursen fungerar som guider. Även internationella forskare bjuds in till webbinarier. Kursen och arrangörsgruppen utökas löpande.
Att delta i HEDS-kursen är en riktigt spännande upplevelse; det ger mig möjlighet att engagera mig och samverka med människor från olika bakgrunder i ett mångvetenskapligt team, där vi tillsammans arbetar mot ett gemensamt mål – att främja hållbar utveckling inom högre utbildning
, säger Hao Chen, forskare och lärare inom hållbara energisystem vid MDU och som just har gått kursen.
Redan nu har kursen haft deltagare från Sverige, Norge, Schweiz, Brasilien, Namibia, Rwanda, Sydafrika och Zimbabwe. Målsättningen är att den ska kunna ges varje vårtermin på både MDU och internationellt. Lotta Fröjdfeldt hoppas att intresset för kursen fortsätter att växa.
Vad är syftet med högre utbildning? Är det bara att få ett jobb? Eller är det även att hjälpa till att skapa en hållbar framtid? Det behövs en tydligare bild kring hur vi kan hjälpas åt att göra detta. Kompetenser som behövs för en hållbar framtid går i linje med andra behov som livslångt lärande, agens, samarbete, internationalisering och innovativ utbildning
, avslutar hon.
Lärande för hållbar utveckling
Det ökade intresset för frågorna kring lärande för hållbar utveckling är något som märks både på MDU och i universitets- och högskolesektorn i stort. Inom Lärosätenas klimatnätverk arbetar fokusgruppen för Lärande för hållbar utveckling för att skapa bättre förutsättningar för lärare att integrera hållbarhetsperspektiv i sin undervisning.
Under hösten arrangeras flera digitala träffar med fokus på att stärka de gemenskaper som arbetar med utbildning för samhällstransformation och hållbarhet runt om på svenska lärosäten.
Medverkande lärosäten - HEDS:
- Högskolen i Innlandet, Norge
- Karlstads universitet
- Linköpings universitet
- Lunds universitet
- Mittuniversitetet
- Mälardalens universitet
- Umeå universitet
- Högskolan Kristianstad
- Malmö universitet
Mer om HEDS-kursen
Course website: HEDS241 (University of Karlstad) Länk till annan webbplats.
Mer om högskolepedagogik på MDU
Högskolepedagogik på MDU Länk till annan webbplats.
Kontaktinformation