Datum 2023-05-26

"Kvittapp" – årets bästa idé

Bild på vinnarna för bästa idé i idétävlingen 2023

Mostafa Jalal, Antonius Mekhael och Ahmed Shanshal kammade hem vinsten för bästa idé i årets idétävling. Studenternas idé – Kvittapp – samlar alla kvitton på ett och samma ställe.

Idén adresserar ett verkligt behov och är både lösningsorienterad och kreativ. Enligt juryn har idén stor potential för implementering och bakom idén finns ett team med stor drivkraft.

– Det känns fantastiskt att vinna tävlingen i kategorin bästa idé! Vi har kämpat otroligt hårt och lagt ner mycket tid på detta, så vi är verkligen tacksamma och glada, säger Mostafa, Antonius och Ahmed.

Inspirationen till idén kom från deras egen frustration över papperskvitton och de utmaningar som digitala kvitton innebär idag. De ville verkligen förändra något som störde dem i vardagen.

Enligt juryn har deras innovation potential att förenkla och förbättra livet för många, genom att minska pappersavfall och erbjuda smidigare kvittohantering.

För prestationen blev de belönade med 40 000 kr i förstudiemedel från Almi, 10 000 kr i prispengar från Brita och Otto Larssons minnesfond, ett medlemskap i Valvet i 6 månader (värde 11 250 kr) och ett presentkort från Profeel (värde 1 500 kr). Vi gratulerar Mostafa, Antonius och Ahmed till deras fantastiska idé!

Idétävlingen

Idétävlingen är en årlig idé/innovationstävling som arrangeras av MDU:s Innovationskontor Idélab. Den pågår varje år januari-mars. Tävlingen riktar sig till anställda, forskare och studenter på MDU.