Datum 2023-05-23

Exjobbet som kan förändra textilbranschen

Charles Auguste.

I sitt examensarbete har Charles Auguste, student vid MDU, ritat och gjort en prototyp av en robothand som kan hantera textilier och därmed underlätta automatiseringen av branschen.

Att få en robot att hantera flexibla och oförutsägbara material är en utmaning och en av anledningarna till att mycket av textilproduktionen förflyttats till lågkostnadsländer i stället för att automatiseras i Sverige. Men nu har Charles Auguste, masterstudent vid MDU, uppfunnit en robothand som kan förändra branschen.

– Prototypen visar att det går att automatisera och hantera textilier med robotar, säger Charles Auguste, mastersstudent i innovation och design.

Under en tidigare kurs kom Charles Auguste i kontakt med projektet Mikrofabriker – där Science Park Borås och Automation Region arbetar för att skapa cirkulära flöden inom textilbranschen med hjälp av teknik och kunskap från automationsbranschen. När det sedan var dags för examensarbete var Charles nyfiken på hur hans kunskap skulle kunna bidra till projektet.

– Textil är ett helt nytt område för mig, och väldigt intressant! Det finns många utmaningar med tanke på att det är ett så flexibelt material och svårt att automatisera då formen på tyget är i princip omöjlig att förutspå eftersom det antar olika former beroende på var i tyget man greppar, säger Charles.

Utmaningar med textil

Det är inte bara materialets form och flexibilitet som är en utmaning. När textilbranschen automatiseras behöver vi också ta hänsyn till olika typer av material, med olika egenskaper så som glatta tyger, sträva, töjbara, stela och så vidare. Dessutom ska samma plagg sys i flera storlekar och har olika krav på förstärkningar och former vid exempelvis knän.

Att automatisera textilbranschen är ett måste. Idag står branschen för nästan 10 procent av de globala utsläppen. Det går åt väldigt mycket vatten och stora mängder kemikalier släpps ut. Plaggen fraktas över hela världen, samtidigt som vi har en överproduktion på 30–40 procent och uppemot 80 procent i slutändan bränns eller hamnar på soptippen.

– Vi är övertygade om att automation är en del av lösningen eftersom det gör att vi kan producera, och återbruka plagg lokalt i Sverige och fortfarande få ihop affärsmodellen. Det vi vill uppnå är en lönsam och cirkulär affärsmodell lokalt i Sverige och då är automation en av möjliggörarna, säger Mathias Bräck, innovationstekniker på Science Park Borås.

Den nya robothanden

I sitt exjobb har Charles ritat och gjort en prototyp av en robothand som kan hantera textilier och därmed underlätta automatiseringen av branschen.

– Robothanden är baserad på en teknik där jag använt nålar för att kunna greppa tyget. I dagsläget kan vi förflytta tyget mellan två platser och sätta ihop två tygbitar med varandra med hjälp av den nya handen. På sikt kommer vi också kunna sy med hjälp av den, berättar Charles.

Just nu är robothanden konceptuell och mer utveckling krävs innan den kan kommersialiseras. Om det blir på egen hand eller i samarbete med en befintlig aktör låter Charles vara osagt – det får framtiden helt enkelt utvisa. Först ska han avsluta sina studier i Sverige och ta sig an en helt annan typ av utmaning – nämligen att cykla hela vägen hem till Lyon i Frankrike.

Charles tre tips till dig som ska göra ditt examensarbete:

• Bygg ditt nätverk under hela studietiden, vänta inte till sista terminen!
  • Våga prova och våga misslyckas, det är då du utvecklas.
  • Använd ditt nätverk för att identifiera riktiga case som du kan arbeta med.

Se en film där Charles berättar om sin robothand Länk till annan webbplats..

Text: Elin Glimberg, Automation Region

Mer om Automation Region

Svenska företag är beroende av smarta automationslösningar för att stärka sin konkurrenskraft på en global marknad och ställa om till en mer hållbar tillväxt. Automation Region skapar förutsättningar för automationstillämpningar i världsklass och bidrar till att öka förståelsen kring utvecklingen inom automationsområdet. Organistaionen har sitt säte vid MDU.

Automation Regions webbplats Länk till annan webbplats.