Datum 2023-03-21

MDU växlar upp arbetet på den internationella marknaden

MDU ingår i ett samarbete med svenska och afrikanska lärosäten och Sida för att utbilda forskare i Rwanda.

I år är det 20-årsjubileum för ett forskningssamarbete mellan Rwanda och Sverige. 14 svenska och 6 afrikanska lärosäten ingår, tillsammans med biståndsmyndigheten Sida, i samarbetet för att utbilda rwandiska forskare inom ett flertal områden. MDU ingår i samarbetet och tar nu ett krafttag inför nästa fas: att utveckla det kvinnliga ledarskapet i Afrika.

Rwanda har haft en god ekonomisk utveckling de senaste åren men fattigdomen minskar inte i samma takt som tidigare. Samtidigt är behovet av högre utbildning i landet stort.

På uppdrag av Sida och Rwandas ambassadör träffar i veckan Martin Hellström, rektor vid MDU, och Sara Arvidson, kommunikationschef vid MDU, Rwandas regering för att skriva en avsiktsförklaring mellan MDU och Rwanda.

– Jag är mycket glad att vi får chansen att träffa flera departement och centrala organisationer i Rwanda, för att lyfta gemensamma frågor som bland annat freds-och konfliktforskning, AI-utveckling i ett jämställdhetsperspektiv och framtidens energiförsörjning. MDU är ett profilerat samverkansuniversitet och nu tar vi nästa steg genom att samverka med ett land, som blir en pilot för hur vi kan vara med och driva utveckling i Afrika, säger Martin Hellström.

Sara Arvidson lyfter vikten av att stötta kvinnliga forskare och ledare i en patriarkalisk miljö:

– MDU får vara med och leda ett nätverk för kvinnliga forskare i Rwanda, Women in Science & Leadership. Den här frågan är intressant inte bara för Afrika utan för hela världen, med tanke på kriget i Europa, avdemokratiseringen och spridandet av propaganda och falska fakta. Här kan MDU göra skillnad tillsammans med våra partners i Mälardalen, säger hon.

Utforskar nya relationer

Sveriges ambassadör i Rwanda, Johanna Teague, är stolt över de resultat som forskningssamarbetet mellan Rwanda och Sverige har uppnått och den kapacitet som byggts under de gångna tjugo åren.

–Det är spännande att följa hur universiteten nu bygger och utforskar nya relationer för att främja innovation och entreprenörskap, säger hon.

Internationellt fokus för MDU

Samverkan, kunskapsspridning och internationalisering är frågor som står högt på agendan för MDU.

–De problem vi står inför idag i samhället är komplexa och de klarar vi inte att hantera själva, de behöver hanteras på global nivå. Vi behöver träffas och tillsammans diskutera och adressera de utmaningar världen står inför. Därför jobbar vi nu på olika håll för att stärka MDU som en spelare inte bara regionalt och nationellt utan även internationellt, säger Martin Hellström.

Forskningssamarbetet i siffror

• 14 svenska och 6 afrikanska lärosäten ingår i samarbetet tillsammans med Sveriges biståndsmyndighet Sida.
  • 89 rwandiska disputerade forskare, verksamma vid University of Rwanda, är utbildade i Sverige inom fred och konflikt, miljö, hållbar utveckling, hälsa och innovation
  • I det pågående forskningsutbildningsprogrammet utbildas nu totalt 80 nya doktorer. Hälften av dem går sin forskarutbildning lokalt i Rwanda.
  • Programmet pågår fram till 2026.