Datum 2022-10-20

MDU-studenter bygger bil som drivs av solenergi

Student kör solcellsbilen på banan i Anderstorp

I augusti deltog MDU Solar Team vid ett event för elektriska bilar på motorbanan Scandinavian Raceway i Anderstorp.

Ett team på 17 studenter har tagit sig an utmaningen att bygga en bil som drivs av 100 procent solenergi. Teamet kallar sig MDU Solar Team och består av studenter från flera olika program.

I augusti deltog MDU Solar Team under El för alla, ett event för elektriska bilar, på anrika motorbanan Scandinavian Raceway i Anderstorp.

– Det var kul att få använda bilen, så den inte bara står där, säger Hanna Brouillette, en av studenterna i teamet.

Under eventet fick studenterna köra bilen på banan, svara på frågor från nyfikna besökare och träffa team från andra lärosäten som driver projekt med solcellsdrivna bilar.

– Det är ingen konkurrenskänsla mellan teamen utan vi är tillsammans Team Sverige. Vi hjälps åt, lånar grejer av varandra och delar tips och tricks, säger Hanna.

MDU Solar Team bjöds in av Halmstad University Solar Team, som samarrangerar El För Alla tillsammans med Elbil Sverige, Chalmers Solar Team och Scandinavian Raceway.

Studenterna fixar allt

Studenterna i MDU Solar Team ansvarar själva för att bygga en komplett och säker bil med avancerad motor, solceller, batterilösning och karosseri. Ett krav är att bilen ska drivas till 100 procent av solenergi.

Utöver att bygga själva bilen ansvarar studenterna även för att sköta kontakten med leverantörer och samarbetspartners, skaffa sponsorer, sköta marknadsföring och PR samt ordna med logistiken med att transportera bilen dit den ska.

– Uppdraget är att bygga en bil och tävla med den, och det är upp till oss i teamet att fixa allt, förklarar Hanna.

European Solar Challenge 2024

Teamet har nu siktet inställt på att delta i tävlingen European Solar Challenge som går av stapeln 2024 i Belgien.

Kraven som ställs på bilen för att den ska få tävla uppdateras ständigt. Därför står teamet nu inför att antingen bygga om den bil som redan finns eller bygga en helt ny bil.

– Det handlar bland annat om nya solpaneler och en ny så kallad roller cage, som ökar säkerheten för föraren om bilen skulle välta, berättar Hanna.

Studenter från flera olika program

I MDU Solar Team ingår 17 studenter från flera olika MDU-program, bland annat högskoleingenjörsprogrammet i nätverksteknik, civilingenjörsprogrammet i robotik och civilingenjörsprogrammet i tillförlitliga flyg- och rymdsystem.

Det finns inget krav på att gå ett visst program för att få vara med i teamet. Det viktigaste är att man är engagerad och vill bidra.

– Vi söker alla som är drivna och har ett tekniskt intresse samt folk som är intresserade av marknadsföring och vill hålla kontakt med företag, säger Hanna.

Är du intresserad av att vara med i teamet eller vill du veta mer? Kontakta MDU Solar Team på sociala medier:

Facebook Länk till annan webbplats. Instagram Länk till annan webbplats. LinkedIn Länk till annan webbplats.