Datum 2022-09-26

Hedersdoktorn kombinerar forskning med verksamhet som musiker

Årets hedersdoktor 2022, Fredrik Ullén.

Titeln årets hedersdoktor 2022 går till Fredrik Ullén, professor i kognitiv neurovetenskap, som leder ett forskningsinstitut vid Max Planck i Frankfurt, en forskargrupp vid Karolinska institutet, och som sägs vara en av Sveriges mest framstående hjärnforskare. Parallellt är han också diplomerad konsertpianist som ger konserter över hela världen.

Fredrik Ullén utgör en brygga mellan den konstnärliga och den vetenskapliga verksamheten inom universitet och högskola, både inom utbildning och forskning.

Fredrik Ullén föddes och växte upp i Västerås och många av hans tidiga barndomsminnen är förknippade med musik.

– Jag satt redan som liten vid pianot, lyssnade på inspelningar som fanns hemma och försökte mig själv också på att skriva musik. Min familj är mycket musikintresserad och vi spelade en hel del tillsammans. Parallellt med detta hade jag också ett starkt och brett naturvetenskapligt intresse.

En annan stor passion var för Fredrik Ullén även datorer och programmering. Han gick naturvetenskapligt gymnasium på Rudbeckianska gymnasiet, började studera medicin på Karolinska Institutet, men kom snabbt över på forskningssidan där han gjorde en avhandling i Sten Grillners grupp vid Institutionen för Neurofysiologi. Samtidigt gick han musikerlinjen (piano) på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Det yrkesmässiga dubbellivet med musik och forskning har han behållit sedan dess.

– Åren runt millennieskiftet var en spännande tid i mitt liv. Jag och min fru Judit fick våra två fantastiska döttrar, Laura och Alma, och i samma period bytte jag också spår i forskningen och började arbeta med frågor kring musik och hjärnan, med fokus på inlärning och kreativitet. 2010 blev jag professor vid Karolinska Institutet.

Kombinera forskning
med verksamhet som musiker

Förra året började han en ny tjänst som Director vid Max Planck Institutet för Empirisk Estetik i Frankfurt.

– En idealisk forskningsmiljö för en forskare med mina intressen, och också en miljö som ger mig bra möjligheter att kombinera forskningen med min verksamhet som musiker.

Han har inte tidigare haft så mycket direktkontakt med MDU, men tycker att det är mycket spännande och roligt att den gamla hemstaden har ett universitet med en så dynamisk och intressant utveckling inom högskoleutbildning och forskning.

– Att MDU satsar både på att erbjuda utbildningar inom ämnen som teknik, hälsa och ekonomi, och klassisk musik och opera är naturligtvis något jag tycker är särskilt roligt. Jag är mycket glad och hedrad över att bli hedersdoktor vid MDU och ser fram emot fortsatta interaktioner med universitetet!

Hedersdoktor och akademisk högtid

Titeln som hedersdoktor tilldelas den person som har en viktig roll för MDU och som har en tydlig koppling till universitetets forskning eller utbildning, eller på annat sätt bidragit med framstående insatser inom något av våra verksamhetsområden. Sedan 2002 har fakultetsnämnden utsett 28 hedersdoktorer. Promoveringen av hedersdoktor sker i samband med den akademiska högtiden i oktober.