Datum 2022-10-04

”Det pågående våldet mot demonstranter i Iran är oacceptabelt”

MDU följer med oro utvecklingen kring studenter och universitetsanställda i Iran.

Det pågår studentdemonstrationer mot regimen i Iran. Situationen uppstod i samband med att Mahsa Jîna Amini arresterades av den iranska polisen och senare avled i polisförvar den 16 september. Enligt internationella medier har säkerhetsstyrkor i Iran skjutit skarpt och använt tårgas mot protesterande studenter vid Sharif University of Technology i Teheran. Universitetet ska nu vara stängt.

– Vi som universitetsledning, tillsammans med övriga lärosäten i sektorn och SUHF, Sveriges universitets- och högskoleförbund, anser att det pågående våldet mot demonstranter vid lärosäten i Iran är oacceptabelt. Yttrandefrihet, mänskliga rättigheter och demokrati är grunden i vår verksamhet och dessa händelser riktar ljuset mot hur viktig rätten till ickevåldsprotester är, säger Martin Hellström, rektor vid MDU.

MDU har pågående samarbeten med universitet i Iran men har inga studenter eller medarbetare på plats där.