Datum 2022-09-26

”Det finns inget viktigare än att vara med och bidra till utveckling”

Årets hedersdoktor 2022, Pär Mårts.

Titeln årets hedersdoktor 2022 tilldelas Pär Mårts, tidigare ishockeytränare som bidragit till den svenska ishockeyrörelsen bland annat genom sin roll som förbundskapten för Tre Kronor och Småkronorna. På meritlistan finns bland annat OS-guld, VM-guld och ett SM-guld. Under åren har han delat med sig av sina erfarenheter om individer och lag till studenter, chefer och medarbetare.

Pär Mårts tränade HV71 Länk till annan webbplats. i Elitserien Länk till annan webbplats. mellan åren 2003 och 2007, med vilka han också tog SM-guld 2004 Länk till annan webbplats.. Mellan åren 2001 och 2003 arbetade han som ledarutvecklare på Ica och 2007 blev han förbundskapten för Tre Kronors U20-lag Länk till annan webbplats.. Under åren 2010–2016 var Mårts förbundskapten för det svenska herrlandslaget Tre Kronor Länk till annan webbplats..

Att du har en lång och gedigen meritlista är en självklarhet, men vad är du mest stolt över i din karriär?

– Jag är mest stolt över helhetsresan. Jag har jobbat som tränare i 28 år och lyckats kämpa mig igenom det, för vardagen som idrottsledare är tuff. Du behöver hela tiden vara på tårna, vara nyfiken, påläst och vilja leverera. Hela tiden. Men det är otroligt stimulerande att jobba med människor, det är en bra utbildning för livet, säger han och tillägger att han är idrottslärare i grunden och arbetet med barn och ungdomar från årskurs ett upp till gymnasiet.

Intresse för ledarskap

Intresset och nyfikenheten för ledarskap väcktes på riktigt i samband med en anställning på Ica där han arrangerade föreläsningar för ledningsgrupper, chefer och medarbetare, om ledarskap. I samband med anställningen knöt han kontakt med en psykolog och mötet blev, som han beskriver det själv, en milstolpe. Ett nytt samarbete inleddes 2003 och sedan dess har kontakten med Pär Pettersson varit nära och självklar.

– Han vred om mitt tankesätt. Det är inte lag jag har tränat, det handlar om individer, som behöver mötas på den plats de är. Det är så lätt att tro att alla ska ha samma bild av det jag precis sagt, men alla tolkar informationen olika. Det finns lika många uppfattningar om det jag precis sagt, som det finns människor. Varje människa är unik, säger han.

Pär Mårts har under sin karriär delat med sig av sina insikter, till studenter på MDU.

– Jag har bland annat hållit föredrag om prestation och resultat på MDU i Eskilstuna. Ett team i sig kan inte prestera. Varje individ måste göra det som de är bäst på och ju mer kunskap och kompetents varje individ har, desto mer resultat får gruppen. Vilka förutsättningar kan jag som ledare ge varje individ för att resultatet ska bli så bra som möjligt? Viktigt att komma ihåg är också att ledarskap handlar om att jobba med relationerna i gruppen.

I framtiden vill han fortsätta dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter inom ledarskap.

– Studenterna är vår framtid, det finns inget viktigare än att försöka vara med och bidra till deras kunskapsutveckling. Jag hoppas att jag även i framtiden får fortsätta att dela med mig av mina erfarenheter kring ledarskap, säger han och nämner att han just nu arbetar med en bok tillsammans med Pär Pettersson och en psykologiprofessor, som han hoppas blir klar under hösten. Boken heter ”Jaget, laget, uppdraget” – det han nämner som de tre benen för att kunna leda andra människor.

Hur känns det att ha blivit
utsedd till MDU:s hedersdoktor?

– Det är annorlunda, överraskande och väldigt omtumlande! Det var inte något jag var beredd på. Det här är en helt ny värld för mig. Jag har tre guldhjälmar hemma och nu kompletteras samlingen med en doktorshatt. Det är inte alla som får uppleva det!

Hedersdoktor och akademisk högtid

Titeln som hedersdoktor tilldelas den person som har en viktig roll för MDU och som har en tydlig koppling till universitetets forskning eller utbildning, eller på annat sätt bidragit med framstående insatser inom något av våra verksamhetsområden. Sedan 2002 har fakultetsnämnden utsett 28 hedersdoktorer. Promoveringen av hedersdoktor sker i samband med den akademiska högtiden i oktober.