Hon brinner för att skapa någonting unikt

Under sitt andra år på universitetet kom Linnéa i kontakt med Idélab och programmet Kreativt snabbspår. – ­Det var tack vare Idélab som jag vågade starta mitt företag. Fotograf: Jonas Bilberg

Linnéa Söderqvist läser tredje året på Mälardalens universitet, hon går Informationsdesignprogrammet med inriktningen rumslig gestaltning. Linnéa älskar allt som har med skapande att göra och arbetar gärna med att producera unika rumsliga miljöer.

Linnéa Söderqvist har sedan barnsben älskat att göra om hemma i sitt rum. Bara att rotera sängen några gånger per år var ett rent nöje för henne. Det var det kreativa intresset som fick henne att söka in till utbildningen inom rumslig gestaltning som hon går idag. Hon berättar själv att det roligaste med utbildningen är att hon får testa flera olika saker. Eftersom hon trivs med att vara kreativ och skapa olika lösningar är utbildningen väldigt rolig. Hon säger själv att den passar henne perfekt.

– ­Det var tack vare Idélab som jag vågade starta mitt företag. Jag fick mycket stöttning därifrån, säger Linnéa.

Hon kände direkt att programmet skulle vara ett bra komplement till utbildningen och ett stöd på vägen ut i arbetslivet.

– Jag lärde mig mycket under programmet men det jag framförallt tar med mig är kunskapen kring att bygga portfolio, säger Linnéa.

Innan hon gick programmet hade hon inte en tanke på att man kunde använda skolarbete och fiktiva uppdrag i sin portfolio. Något som också var värdefullt med programmet var all stöttning hon fick i att komma igång med sitt företag och i att våga satsa på det hon tyckte var roligt.

Genom Idélab fick hon sitt första uppdrag och då tyckte hon att det var lika bra att starta ett företag. Uppdraget gick ut på att inför en konferens med Rise (Research institutets of Sweden), som hölls på Mälardalens universitet, skapa en miljö inomhus som skulle efterlikna en utomhusmiljö. Tillsammans med andra studenter från universitetet byggde Linneá upp en scenografi med en stor trädgård och röda fasader. Det var tack vare det uppdraget som Linnéa startade sitt företag Krumelur designbyrå. Och genom stöttningen från Idélab kunde hon bygga upp sitt varumärke ytterligare.

– Det är så kul när det kommer uppdrag till företaget. Det är lika pirrigt varje gång, säger Linnéa.

Linnéa fick också möjlighet att vara med och skapa dekoren till gymnasielevernas studentbal på Elite hotel i Eskilstuna. Nu får hon inte bara in rumsliga uppdrag till företaget utan även en del grafiska uppdrag har trillat in. Även om hon tar emot dessa med glädje är det fortfarande rumsliga miljöer hon helst vill arbeta med.

– Att skapa det unika är det jag brinner mest för, säger Linnéa.

Hennes dröm är att få skapa enastående miljöer som består, så som parker och andra utomhusmiljöer där hon kan få en stor kreativ frihet. Just nu spenderar Linnéa största delen av sin tid på skolarbete och hon jagar inte uppdrag aktivt. Men när hon får in uppdrag som hon tycker passar henne och hennes kompetens så tar hon gärna emot dessa.

Även om Linnéa inte har möjlighet att driva företaget på heltid för tillfället så är hon väldigt glad att hon vågade sig på att starta upp ett företag.

– Innan Kreativt snabbspår hade jag inte en tanke på att starta företag säger Linnéa.

Hon berättar vidare att hon tycker att hon har lärt sig väldigt mycket av att driva eget. Att starta företag har gett henne ett första steg i karriären. Hon tycker att det är ett bra sätt att komma ut i arbetslivet från studierna. Oavsett om hon kommer arbeta med företaget på heltid eller om hon kommer ta en anställning efter sina studier, så tycker hon att arbetet med företaget är en väldigt värdefull erfarenhet.

– I framtiden hoppas jag kunna att skapa miljöer som ger en wow-upplevelse för folk, säger Linnéa.

Om man vill följa Linnéas resa och veta mer om hennes företag kan man göra det på Instagram under namnet Krumelurdesignbyra.