Datum 2022-03-28

Bygg din egen examen i företagsekonomi

Nu lanseras ett nytt koncept där du som student får möjlighet att skapa din egen filosofie kandidatexamen i företagsekonomi. Genom att läsa fristående kurser i ämnet kan du välja den studietakt som passar dig och du kan studera var du än befinner dig.

– Det livslånga lärandet intar en alltmer central plats i vårt samhälle och behovet av flexibelt lärande ökar. Ett sätt för oss att möta detta behov är att öka tillgängligheten för människor att studera på distans; både som ett sätt att bygga på befintlig kompetens och även som ett sätt att erbjuda omställningsrelevant fortbildning, säger utbildningsledare Eva Maaninen-Olsson.

Hur du skapar din examen

Filosofie kandidatexamen innefattar 180 högskolepoäng, varav 90 högskolepoäng inom företagsekonomi, med en successiv fördjupning och ett examensarbete samt 90 högskolepoäng valfria kurser.

När du valt vilka kurser du vill läsa planerar du upplägget av dina studier. Genom att ta reda på när kurserna erbjuds och vilken behörighet som krävs för att söka dessa, kan du skapa en individuell studieplan som passar dina förutsättningar bäst.

För den som redan har en befintlig examen i annat ämne och har ambitionen att komplettera den med en filosofie kandidat i företagsekonomi, kan tidigare poäng tillgodoräknas.

Vem konceptet riktar sig till

Konceptet att bygga din egen kandidatexamen passar dig som vill studera på distans och på deltid.