Datum 2022-06-17

Årets Alumn är en förebild inom mångfald och inkludering

Maria Samuelsson (Foto: ABB Sverige)

Maria Samuelsson är Årets Alumn 2021. Titeln går till en tidigare student som varit en god ambassadör för universitet och en förebild som inspirerat andra. Maria Samuelsson tog en master i psykologi på MDU 2006 och är nu HR-chef för ABB Sverige.

Det är en glad och stolt Maria Samuelsson som tar emot nyheten om att hon utses till Årets Alumn 2021.

– Jag är glad och mycket hedrad över utmärkelsen. Universitetet ligger mig varmt om hjärtat och jag har många positiva minnen från min studietid som präglades av mycket goda föreläsare och lärare samt en aktiv, engagerad studentkår. Jag flyttade från Södertälje som 19-åring till Västerås som jag då inte visste något om alls. Sedan dess har staden hållit mig kvar, mycket beroende på den fantastiska industri och entreprenörsanda som finns här och i regionen. Jag har själv ett stort teknikintresse och kombinationen av teknik och beteendevetenskap gjorde att jag hittade min drivkraft. Jag brinner för att fler kvinnor ska intressera sig för teknik och i synnerhet att skapa en ännu bättre mångfald inom industrin, säger Maria Samuelsson.

Juryn består av representanter från MDU, näringsliv, offentlig sektor och Mälardalens studentkår.

– Att se hur alumner använder sin kunskap för att bidra till att förbättra vårt samhälle gör mig otroligt stolt. I sin roll som HR-chef för Sverige i ett av världens största industribolag är Maria en tydlig röst för hållbarhet, mångfald och inkludering. Hon delar generöst med sig av sina erfarenheter och sin kunskap, och hennes engagemang är viktigt bland annat för att vi ska utbilda fler kvinnliga ingenjörer. Maria är också en ambassadör för Jobbsprånget som hjälper talanger med utländsk akademisk examen att komma in på den svenska arbetsmarknaden trots brist på exempelvis referenser eller kontakter. Hon är en sann förebild och väl värd utmärkelsen Årets Alumn 2021, säger Lena Gumaelius, vikarierande rektor vid MDU.

Maria Samuelsson vill passa på att göra ett medskick till alla studenter som tar examen och som nu kommer ut på arbetsmarknaden.

– Vi ser redan idag att Mälardalens universitet är en viktig del av vår rekryteringsbas och vi vill gärna att fler söker sig till oss och industrin för att arbeta med spännande, världsledande teknik för ett hållbart samhälle. Hela näringslivet behöver er generation, er energi, era tankar och era idéer. Var inte rädda för det oväntade, var nyfikna och våga. I arbetslivet kommer ni att träffa många nya människor med olika bakgrunder och från olika kulturer. På ABB ser vi det som en tillgång med mångfald och inkludering, det är det som driver oss framåt, avslutar Maria Samuelsson.

Juryns motivering

Maria Samuelsson tog en master i psykologi på MDU 2006. Därefter har Maria arbetat inom HR-området i ABB-koncernen både utomlands och i Sverige. Sedan 2020 är hon HR-chef hos ABB Sverige med 5 000 medarbetare.

Maria beskrivs som en förebild som är prestigelös, ödmjuk, inbjudande och ser varje individ. Hon är drivande i arbetet för hållbarhet, jämställdhet och inkludering. Maria bidrar gärna med sin kunskap och erfarenhet och är en förespråkare för exempelvis Jobbsprånget som ger möjlighet för nyanlända akademiker att få in mer än en fot på arbetsmarknaden.

Marias engagemang sträcker sig utanför ABB och hon sitter med i flera styrelser och råd, bland annat Jämställdhetsrådet i Västmanland och Teknikföretagens arbetsgrupp för kompetensförsörjning samt regional ordförande för Teknikcollege Mälardalen.

Maria är en van föreläsare som ofta berättar om sin resa från student på MDU till HR-chef i Sverige på ett av världens största industribolag. Hon är aldrig sen med att tacka ja till event med studenter och event som bland annat syftar till att inspirera unga tjejer till att plugga teknik.

Maria kombinerar kunskaper med ett stort engagemang på ett föredömligt sätt, och är en mycket värdig mottagare av priset Årets Alumn vi Mälardalens universitet.

Kriterier för utnämning Årets Alumn

• Examen från MDU/MDH.
  • Årets Alumn ska genom sitt yrke eller sina intressen ha bidragit till utvecklingen av näringsliv, offentlig sektor eller frivilligorganisationer.
  • Årets Alumn ska vara en förebild och inspiratör för presumtiva, nuvarande och tidigare studenter, samarbetspartner och allmänheten.
  • Årets Alumn ska vara en god ambassadör för MDU och bidra till att stärka universitetets varumärke.

För frågor, kontakta:

MDU:
Annica Fiedler, gruppchef kampanjer och projekt
annica.fiedler@mdu.se

ABB Sverige: