Datum 2022-02-23

Välkommen till MDU-platsen utanför campus Eskilstuna

Nu är arbetet med MDU-platsen utanför campus i Eskilstuna klart. Platsen ska fungera som en mötesplats för både studenter, medarbetare, invånare och besökare. Här finns både sittplatser och öppna ytor, som upplagt för en skön pluggstund utomhus längre fram i vår. Foto: Eskilstuna kommun

Nu är äntligen arbetet med MDU-platsen utanför campus i Eskilstuna klart. Platsen ska fungera som en mötesplats för både studenter, medarbetare, invånare och besökare. Här finns både sittplatser och öppna ytor, som upplagt för en skön pluggstund utomhus längre fram i vår.

På platsen finns sittplatser ner mot ån, grönytor, cykelparkering med tak, trygghetsskapande belysning och öppna ytor för olika typer av evenemang. Här finns även en pergola med stolar och bord och eluttag, och även tak som ger skugga under soliga dagar. Att arbetet är klart innebär också att Strömsholmen öppnar upp. Den nya platsen förstärker också entréerna in till vårt universitet och kopplar ihop Eskilstuna centrum med Munktellstaden och Strömsholmen.

Ett viktigt mål med ombyggnationen av platsen är att skapa en attraktiv och å-nära mötesplats, samtidigt som platsen får en ny identitet med anknytning till universitetet.

Plugga utomhus!

Visste du förresten att 20 minuters dagsljus och lite närkontakt med närmaste grönområde kan göra underverk för din studiedag? 20 minuter är nämligen det du bevisat behöver för att öka din kreativitet, sänka dina stressnivåer och återhämta dig effektivare. Vinsterna med att plugga och arbeta en stund utomhus är därmed många.

Susanna Toivanen, professor i sociologi, forskar kring hälsoeffekterna av att kontorsarbeta och studera utomhus.
− Av tradition utförs studiearbete inomhus, men flera studieuppgifter kan göras ute i naturen. De positiva hälsoeffekterna är många och det behöver inte vara så komplicerat att komma igång, säger hon.

Så ta vara på möjligheten att komma ut en stund under din pluggdag. Ta en promenad runt Strömsholmen, ta med dig böckerna och datorn och plugga utomhus eller flytta ut grupparbetet en stund till MDU-platsen.
− Vi spenderar 80-90 procent av tiden inomhus. Att komma ut är viktigt då för lite dagsljus kan göra att vi sover sämre vilket gör oss trötta under dagen. Pandemin har aktualiserat betydelsen av såväl gröna lättillgängliga utemiljöer, rörelse och motion i vardagen och att komma ut i dagsljus, avslutar Susanna Toivanen.