Datum 2022-08-26

Nu börjar 2 000 nya studenter på MDU

Nya studenter i Eskilstuna välkomnades på Strömsholmen.

Måndagen den 29 augusti börjar höstterminen, men redan den här veckan välkomnade Mälardalens universitet (MDU) sina nya programstudenter. Efter två år med distansmottagningar var årets introduktion fysisk igen och helt utan restriktioner. Mottagandet skedde på campus Västerås den 25 augusti och campus Eskilstuna den 26 augusti och pågick mellan 10:00 och 13:00.

– I år välkomnade vi våra nationella och internationella studenter under samma mottagande. Totalt började 1 000 nya studenter i Eskilstuna och 1 000 nya studenter i Västerås. Dagen startade med en introduktionstimme och därefter bjöds studenterna in till en intromässa, säger Jessica Pettersson, kommunikatör för studentrekrytering vid MDU.

Under introduktionstimmen fick de nya studenterna lära känna sina studiekamrater, universitetet, staden, studentkåren och linjeföreningarna – allt för att känna en varm och trygg start. Mässan, som arrangerads av Mälardalens studentkår bestod av flera utställare från både universitetet och utanför universitetet.

Förutom introduktionstimmen och intromässan arrangerar linjeföreningarna och Studentkåren en hel del aktiviteter under den så kallade rookieperioden, som sker de första veckorna inpå terminen.

– Jag ser fram emot att träffa nya människor, att utvecklas och se hur det är att plugga på universitetsnivå. Ska bli spännande att hitta något kul att plugga och sedan jobba med, säger Fanny Hägglund, som ska börja plugga på tekniskt basår i Västerås.

– Håller med! Det ska bli kul att komma in i nya sammanhang och nya gemenskaper, säger Fanny Söderberg, som även hon ska börja plugga samma utbildning.

Studenttorget på MDU:s campus står redo att svara på frågor som nya som gamla studenter kan ha kring starten av en ny utbildning eller termin. Det finns också introduktionsfilmer på mdu.se som hjälper nya studenter att få en smidig start på sina universitetsstudier.